[Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

[Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters  - Het Raadhuys
  • Food-en-retail
  • 25 sep 2015 @ 00:01
  • 19027 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

In het 70ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Marij Peeters en Theo Peeters, oprichters en drijvende krachten achter Design B&B Het Raadhuys, qua concept en aanpak een voorbeeld voor veel andere aanbieders van accomodaties. 'Onze ambitie is uit te groeien tot misschien wel de meest bijzondere en gewaardeerde “stay & leisure”- accommodatie in de regio.'

1. Stel jullie zelf eens voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan van Design B&B Het Raadhuys?

De droom van Marij was om een eigen horeca bedrijf te starten waarbij bijzonderheid en gastvrijheid een centrale rol zouden hebben. Wij hebben de hele provincie Limburg afgestruind, maar kwamen er al snel achter dat een ‘gewone’ gastenaccommodatie bedrijfseconomisch nooit rendabel kon zijn.
In 2012 hoorden we dat het voormalige gemeentehuis van Kessel zou vrijkomen door de fusie van de verschillende gemeenten. We zijn gaan kijken en waren meteen verkocht. De daadwerkelijke koop was echter allerminst een formaliteit. De fusiegemeente Peel en Maas wilde het pand enkel middels een openbare prijsvraag verkopen aan een partij die het best (haalbare) plan had om de toeristische attractiviteit van Kessel en de gemeente te versterken.
Op dat moment vielen er aantal een puzzelstukjes mooi op zijn plek. Theo gespecialiseerd in marketing (werkzaam geweest bij div. internationale fmcg bedrijven) en Marij met veel ervaring in hospitality konden tezamen met dochter Kim – net afgestudeerd als bouwkundig architect en eveneens gespecialiseerd in binnenhuisarchitectuur - een team gaan vormen.
Kim legde zich toe op een gedetailleerd ontwerp en wij stortten ons op het maken van een businessplan met alles wat daar bij hoort. Medio 2013 kwam de droom weer een stapje dichterbij: het ingediende plan met ontwerp van Kim bleek het winnende. Daarna volgden sessies bij de bank; de combinatie van ervaring en expertise is een van de redenen geweest dat we alles hebben rond gekregen.
Na de koop volgde begin 2014 de verbouwing en vanaf begin juni 2015 konden we de eerste gasten ontvangen. Een intensief proces, om het maar voorzichtig uit te drukken. Het is ook niet alledaags als je op je zestigste nog een keer investeert in een gloednieuw eigen bedrijf middels verbouwen van een voormalig gemeentehuis tot een bijzondere Bed & Breakfast, maar wel prachtig om te doen.

2. OK, verder over B&B Het Raadhuys, kun je meer vertellen over jullie hospitality merk? Wat maakt jullie uniek?

Ons uitgangspunt is ‘mensen inspireren en een fantastisch verblijf bezorgen’.

We combineren de ambiance, luxe en comfort van een midi design hotel met de gastvrijheid, persoonlijke aandacht en intimiteit van een hoogwaardige B&B-accommodatie. Een combi die in Nederland uniek is. Het Raadhuys is meer dan alleen een B&B. Je kunt bij ons ook terecht voor vergaderingen, zakelijke en feestelijke bijeenkomsten.

Onze doelgroep zijn personen die vooral op zijn zoek naar inspiratie, bijzonderheid, kwaliteit, intimiteit en persoonlijke aandacht - mits voldoende ruimte voor privacy. Geldt zowel voor de toeristische als zakelijke markt. Volgens het BSR-model (bron: Smart Agent) maakt deze groep (ook wel ‘avontuurlijk paars’ genoemd) ca. 9% uit van de totaal markt.
Door de kracht van het gebouw te benutten en te versterken met historische details en bijzonder design is er een mooie en verrassende verweving ontstaan tussen oud en nieuw. Elke ruimte heeft zo zijn eigen persoonlijke identiteit gekregen.

Onze gasten ontvangen we - de naam zegt het al - in de sfeervolle Ontvangstkamer, waar authenticiteit, modern design en architectuur mooi samen komen. Hier wordt ook het ontbijt met dagelijks verse ingrediënten geserveerd. Je kunt er tevens in alle rust een boek lezen, gezellig een praatje maken of iets drinken met de andere gasten.

Ben je toe aan een 'momentje voor jezelf' of comfortabel in knusse ambiance bijpraten met vrienden? Dan is onze tweede 'living' De Loungekamer - een mooie plek. En wil je van de buitenlucht genieten of lekker in het zonnetje zitten, dan biedt onze Terrastuin met uitzicht op de Maas alle mogelijkheden.

3. Hoe wordt het merk in Nederland uitgerold?

Bij het uitrollen hebben we ons o.a. de volgende vragen gesteld:

- Op welke manier gaan we Het Raadhuys in de markt zetten?
- Volgens welke strategie, positionering, creatief concept en
met welke boodschappen gaan we doelgroep benaderen?
- Welke middelen en kanalen gaan we inzetten om Het Raadhuys
bekend te maken bij de doelgroepen? Welke media zijn hierbij
interessant?

We hebben een team bestaande uit JKP Architects, Zuid Nl Communicatie, SterkeZet Webdevelopment, Anke Ontwerpservice en H-Media om ons heen gevormd, om zo te komen tot invulling. Een customer journey vormde hierbij uiteraard een belangrijke bouwsteen.

Dit alles heeft geresulteerd in een duidelijke positionering
(Het Raadhuys, meer dan een bijzondere B&B aan de Maas in hartje Limburg) alsmede een attractief overall concept dat om onze doelgroep te bereiken. We hebben hierbij gekozen voor inzet van de volgende media en kanalen:
- inspiratie website (het-raadhuys.nl) met veel unieke content
- bijzondere bedrijfsfolder (briefkaart formaat en digitaal)
- Inzet Facebook, Twitter, YouTube
- vindbaarheid op ‘inspiratie sites’ als B&B Nederland, Liefde voor Limburg, Bijzonder Plekje, Bijzondere Adresjes, TripAdvisor etc.
- booking opties zowel rechtstreeks als via booking sites.
- samenwerking met stakeholders als Toeristische Platform, Leisure Port Limburg,
- multi brand promotion activiteiten (met Auping) en collega ondernemers.
- free publicity via lokale omroepen, ondernemerskranten.
- direct mailing en netwerken t.b.v. zakelijke markt

Daarenboven maken ook diverse brand loyaliteitsprogramma’s deel uit van onze aanpak om klantentrouw en ambassadeurschap te verhogen. Dit betreft onder meer:

- eigen design productlijn onder Het Raadhuys merk.
- kleinschalige (in home en outdoor) activiteiten.
Zoals bijzonder theater, muziek, high tea,
story & tasting events (wijn, koffie)
- specifieke vergader- en verblijfarrangementen

4. Hoe zijn de verwachtingen?

We zijn nu een paar maanden operationeel. Om precies te zijn sinds sedert 1 juni jl. In zowel de toeristische als de zakelijke markt heeft onze aanpak zich in zeer korte tijd vertaald in een mooie bezettingsgraad met zeer hoge gastenwaarderingen (>9). Geeft een goed gevoel; vooral de klantenwaardering, Daar doen we het tenslotte voor.

5. Is promotie via het digitale kanaal, zoals Facebook, belangrijk voor uw succes? Gelden daarbij nog bepaalde principes?

Inzet van digitale media is essentieel en onmisbaar om onze propositie te kunnen uitdragen en passie te kunnen delen met anderen. Het zoekproces t.b.v. invulling van een weekendje er tussen uit, korte vakantie, zakelijke overnachting etc. etc. begint vaak op de ‘digitale snelweg’. Goede vindbaarheid, inspirerende content (foto’s; story’s) en recensies zijn hierbij van eminent belang. Dat is ook de reden dat we veel energie, tijd en geld hierin hebben gestopt. Om zo onderscheidend, attractief en steeds weer inspirerend te kunnen zijn.

6. Hebben jullie voor de promotie van Design B&B Het Raadhuys nog samengewerkt met reclamebureaus?

We hebben een team samengesteld met aanvullende expertise, ervaring en competenties dat onze visie en passie uitstekend van meerwaarde heeft voorzien. Een geweldige uitdaging, zeker omdat wij perfectionisten zijn.

Met het team bestaande uit JKP Architects, Zuid Nl Communicatie, SterkeZet Webdevelopment, Anke Ontwerpservice en H Media is beoogde positionering en ‘look & feel’ voor ons gevoel meer dan uitstekend vertaald in huisstijl, advertising en promotie activiteiten.

7. Is de hotel/B&Bmarkt in Nederland een lastige? Bv. veel concurrentie of moeite geld in te verdienen? Is een partij als Booking.com fijn of te dominant?

Volgens het kwartaalbericht Horeca van ING –Bank groeit de omzet in de hotellerie en de vraag naar hotelkamers met een lichte plus in 2015. Stedentrips in Nederland worden populairder en het aantal overnachtingen door buitenlandse gasten is inmiddels groter dan de binnenlandse markt.
Gasten zijn meer en meer op zoek naar bijzonderheid en inspiratie. Er zijn in onze regio in Limburg relatief weinig accommodaties die zich richten op de door ons gekozen (niche) doelgroep. Geeft ons aan de ene kant de nodige kansen, doch vergt aan de andere kant een lange adem met bijbehorende investeringen om steeds weer inspirerend en bijzonder te zijn. Natuurlijk is basisvoorwaarde dat je zelf je eigen zaken goed voor mekaar hebt. Doch samenwerking met stake holders, collega’s ondernemers is essentieel om de niche doelgroep in voldoende mate te kunnen bewegen om naar het hartje van Limburg te komen. En dan - bij voorkeur - onze accommodatie uit te kiezen voor een bijzonder verblijf of belevenis.
Een partner als Booking.com is vooral heel geschikt om last minute beslissers, zakelijke en buitenlandse gasten goed te kunnen bereiken. Zijn hier heel tevreden mee; voor ons geen te dominante partij daar we een breed pallet aan boeking- en informatieopties hebben ingezet. Zo hebben we voor de fervente liefhebber van bijzonder B&B’s bewust gekozen om ook zichtbaarheid/vindbaarheid te hebben op sites als liefdevoorlimburg.nl, bedandbreakfast.nl, designaccommodation.com, bijzonderplekje.nl, bijzondere-adresjes.nl etc.


8. Met welke resultaten zijn jullie erg blij en waarop ben je trots?

Bijna 3 jaar zijn we met een heel team bezig geweest de nodige vergunningen te verkrijgen, tekeningen te maken en de boel te laten verbouwen. Nooit gedacht dat er zoveel bij zou komen kijken. Het was een fantastische en inspirerende reis en zijn zeer tevreden met het eindresultaat.
Op zaterdag 22 augustus hebben we samen met familie, vrienden, bekenden, relaties en allen die een steentje hebben bijgedragen bij het realiseren van onze droom, de officiële opening van Het Raadhuys gevierd. Een prachtige happening die we lang zullen herinneren

We zijn erg blij en trots dat de ‘vertaling” naar de praktijk in zeer korte tijd er toe geleid heeft dat velen uit de beoogde doelgroep ons reeds heeft weten te vinden. Maar we zijn vooral trots op de hoge gastenwaardering. Een extra pluim op de hoed van het brede en kleurrijke team van mensen en bedrijven die ons project mede invulling heeft gegeven.

9. Waar logeren jullie buiten Nederland zelf het liefst en waarom?

Waar en in welke locatie we logeren is vooral afhankelijk van verblijfdoel en tijd. Maar de centrale driver is steeds: Bijzonderheid, kleinschaligheid en comfort. Maar nog meer vinden we belangrijk dat de kleine dingen gewoon voor mekaar zijn en dat je het gevoel hebt dat er echt welkom te zijn.

10. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?

We zijn pas begonnen en hebben we nog vele groeimogelijkheden op diverse terreinen. Onze ambitie is uit te groeien tot misschien wel de meest bijzondere en gewaardeerde “stay & leisure”- accommodatie in de regio, maar dan wel op een plezierige wijze. Dit blijven we voor ogen houden bij alles wat we doen.
 

 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

 

 
Marij Peeters en Theo Peeters van Het Raadhuys

Sfeer-impressie van dit bijzondere B&B

 

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten en Thomas de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken