Albert Heijn gaat tabak uit het zicht verkopen in 15 zaken
- Food-en-retail
- 23 sep 2015 @ 10:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOWinkelen
- 23 sep 2015 @ 10:15
- Redactie Food en Retail
In vijftien Albert Heijn winkels wordt tabak niet langer zichtbaar gepresenteerd. Tijdens een proefperiode worden in deze winkels verschillende vormen van afdekken getest. Ook steunt Albert Heijn dit jaar Stoptober, een campagne waarin rokers én niet-rokers elkaar helpen om 28 dagen te stoppen met roken. Met deze initiatieven wil de supermarkt een stap zetten naar een andere vorm van tabakspresentatie, en klanten die willen stoppen met roken een steuntje in de rug bieden.
Klanten kunnen bij Albert Heijn terecht voor al hun boodschappen. Voor ongeveer een kwart van de consumenten in Nederland maken tabaksproducten daar onderdeel van uit. Albert Heijn wil klanten graag keuze blijven bieden, maar tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de groeiende maatschappelijke wens op een andere manier met de verkoop van tabak om te gaan.
Deuren of lamellen
Het afdekken van tabaksproducten kan bijdragen aan een vermindering van tabaksgebruik onder de bevolking. Mede om die reden heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen om te komen tot een convenant tussen het ministerie van VWS en de supermarkten over het uit het zicht verkopen van tabak. In voorbereiding hierop test Albert in vijftien winkels, waaronder twee Albert Heijn to go’s, verschillende vormen van afdekken zoals gesloten deuren, lamellen en automaten. Het doel is te ervaren wat voor klanten en medewerkers het beste werkt. Albert Heijn deelt de resultaten van de proef met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Stoptober
Tijdens Stoptober helpen rokers elkaar om vier weken lang de verleiding van een sigaret te weerstaan. Albert Heijn steunt Stoptober met communicatiemateriaal op de servicebalie. Daarnaast wordt de campagne bij de 100.000 medewerkers onder de aandacht gebracht, onder andere met een facebookpagina waar zij informatie kunnen vinden over het stoppen met roken en handige tips om stoptober rookvrij door te komen, meldt de retailketen. Het verkopen van tabak uit het zicht is een opmerkelijk experiment omdat retailers een aardige marge opstrijken op tabak en omdat de hoge ingehouden accijns rente oplevert voordat deze wordt afgedragen aan de staat, net als pomphouders over benzine ervaren. De stap van AH is dan ook vooral te zien als MVO, vooruitlopend op het mogelijk nieuwe convenant. Voor tabaksmerken is het minder goed nieuws. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- roken
- afdekken
- AH
- verslaving
- jeugd
- Chesterfield
- marge
- accijns
- tabaksproducten
- tabaksgebruik
- bevolking
- bijdragen
- Marlboro
- vermindering
- Camel
- shag
- Drum
- sigaret
- Lucky Strike
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing