VW-gate schaadt merkbelofte 'Made in Germany'

VW-gate schaadt merkbelofte 'Made in Germany'
  • Food-en-retail
  • 24 sep 2015 @ 11:05
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Showroomtraffic

Naar schatting 25 miljard euro is het merk VW intussen aan beurswaarde verloren, de bestuursvoorzitter is gister afgetreden. Dit vanwege een truukje over de mate van luchtvervuiling door VW-dieselmodellen, waarbij de uitstoot door een slimme chip te laag werd ingeschat. Dit truukje levert niet alleen miljardenclaims op, maar vooral ook een dalend vertrouwen in het automerk en als Duits vlaggenschip zelfs een dalend vertrouwen in de claim 'Made in Germany'.

Volkswagen, vaak afgekort als VW, is het belangrijkste automerk van Volkswagen AG. Volkswagen heeft twee modellen in de top vijf van de meest verkochte auto's ter wereld ooit, namelijk de Volkswagen Kever en de Volkswagen Golf. Met de Duitse autoindustrie zijn ruim 774.000 banen gemoeid. Deze week ervaart het merk echter zijn zwaarste tegenslagen ooit. Enkele dagen terug erkende het Duitse autobedrijf dat wereldwijd 11 miljoen auto's zijn uitgerust met software die gesjoemel met uitstootwaarden mogelijk maakt. Het schandaal leidde woensdag tot het opstappen van topman Martin Winterkorn. VW neemt in eerste instantie een buitengewone last van 6,5 miljard euro om klappen op te vangen, is nu bekend geworden. Er dreigt een boete in de VS voor Volkswagen van 16 miljard euro, ook andere landen melden zich. Reuters meldt vandaag dat Amerikaanse VW-rijders in april 2015 al via een omweg benaderd zijn om de frauduleuze software aan te passen. Aangenomen wordt dat meerdere automerken het uitstoot-truukje hebben toegepast.

Made in Germany
Een recente VW-spot is sinds de roet-affaire schielijk van YouTube gehaald. Drie vrolijke Italiaanse grootmoeders prijzen daarin de viercilinder Golf TDI aan. Een van de dames houdt een witte zakdoek voor de uitlaat van de auto met draaiende motor. De zakdoek blijft wit. Zou ze dat bij een rijdende Golf hebben gedaan, dan zou de zakdoek roetgrijs zijn geworden: pijnlijk actueel. Zoals VW-topman Martin Winterkorn daags voor zijn aftreden opmerkte, is het vertrouwen door consumenten, zakenrelaties, politiek, toeleveranciers en eigen personeel in VW door deze 'VW gate' ernstig geschaad. En dat niet alleen: 'Schade voor Made in Germany is enorm' verwoordt dagblad Trouw het algemene sentiment. Daarbij speelt een rol dat Volkswagen ook een staatsbedrijf is. 'De deelstaat Nedersaksen is met 20 procent grootaandeelhouder, de minister-president zit in de raad van toezicht. "Volkswagen is meer dan zo maar een groot bedrijf", zegt een prominente CDU'er, "Volkswagen is Duitsland".' De schade voor het keurmerk Made in Germany valt vooralsnog niet te overzien, aldus Antoine Verbij in de krant.

Industriemerk Duitsland
'Volkswagen heeft zich heel nauw aan het imago van Duitsland en Duitse producten verbonden', zegt Marcel Fratzscher, hoofdonderzoeker van het economisch bureau DIW vandaag in het FD. 'In bijvoorbeeld Azië toont VW reclames met de boodschap "engineering, made in Germany". Door die nauwe verbondenheid is het zeer waarschijnlijk dat ook het merk "Made in Germany" en andere fabrikanten door de affaire worden geraakt.'  Ook in de Duitse politiek zijn de zorgen groot. 'Het betekent hoe dan ook grote schade voor het industriemerk Duitsland', zegt Max Straubinger, de vicevoorzitter van de CDU-fractie in de Bondsdag in Handelsblatt, weer verwijzend naar het staatsbelang in VW.

Verkeerde chip
Parool
-columnist Theodor Holman beweerde gisteravond onder de kop 'Volkswagen rekende erop dat we onder de indruk zouden zijn' al dat de foute VW-chip mogelijk ook in de Duitse MP Angela Merkel is geimplementeerd, gezien haar merkwaardige 'iedereen welkom, we importeren onbeperkt problemen' tot  'alle grenzen dicht'-politiek van de laatste weken, waarvan de rest van Europa nu geacht wordt de troep op te ruimen. 'Bedacht' of 'bepaald in Duitsland' en de aloude slogan Made in Germany verliest momenteel in elk geval snel aan glans, nu het vertrouwen in de landsnaam en in 's lands grootste automerk op grote schaal wordt geschaad. (PvWK)
 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken