[Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - oprichtster en eigenaresse Clara's Champagnes

[Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - oprichtster en eigenaresse Clara's Champagnes
  • Food-en-retail
  • 8 jan 2016 @ 00:01
  • 16306 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineFood

In het 75ste deel uit onze succes-serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Clara de Nijs, oprichtster en eigenaresse van Clara’s Champagnes. Ze wil doorgroeien in Nederland met focus op kwaliteit en door te laten genieten van haar exclusieve flessen. Dat lukt goed. 'Ik wil niet alleen maar dozen schuiven en geld verdienen, ik wil dat mijn champagnes gewaardeerd worden, en dat er goed mee om wordt gegaan.'

 1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over Clara’s Champagnes en het ontstaan ervan? Hoe kwam je erbij en wat is je functie?
'Ik ben Clara de Nijs, oprichtster en eigenaresse van Clara’s Champagnes, waarmee ik drie jaar geleden ben begonnen. Ik heb toen ik 15 was mijn eerste glas champagne gekregen en was op slag verliefd. Het heeft daarna nog ettelijke jaren geduurd voordat die liefde wat meer tot ontwikkeling kwam, maar het zaadje was geplant. Wat de één heeft met kunst, oude auto’s of tassen en schoenen (om maar wat te noemen), heb ik met champagne.
Ik heb eerst een aantal wijnopleidingen gedaan bij de WSET, en ben mijn droom achterna gegaan: het importeren van champagne. Ik heb geen horeca achtergrond, dus doodeng, want wie zat er nou op mij te wachten, maar het gevoel van de enorme spijt die ik zou krijgen als ik het niet zou proberen was allesoverheersend genoeg om het maar gewoon te doen.'

2. OK, verder over jouw case, wij begrepen dat jullie met een eigen portfolio aan leveranciers de wereld willen veroveren. Kun je het concept verder uitleggen?
'Nou, de wereld veroveren voert wat ver… een deel van Nederland zou al mooi zijn. Nederland is –al is er wel enige groei de laatste paar jaar- qua champagne consumptie behoorlijk achtergebleven gebied.
Wij Nederlanders blijven er toch naar kijken als iets wat met name ‘gepast’ is op trouwerijen, Oud&Nieuw of bij andere bijzondere gebeurtenissen, in plaats van dat we het beschouwen als een wijn, die bovenal gemaakt is om te drinken. We laten de flessen (te lang) liggen in afwachting van dat ene speciale moment. Terwijl een alledaags moment bijzonder wordt omdat je die fles openmaakt!
Mijn interesse ligt bij de kleine champagnehuizen: boeren die hun eigen druiven verbouwen en daar vervolgens hun eigen champagne van maken. Ieder met een heel eigen stijl en visie. Daar is zoveel te ontdekken, zit zoveel prachtigs tussen! Bovendien zit er geen enorme marketingmachine achter waar je je als klant scheel voor betaald. Prijs/kwaliteit is vaak vele male beter dan bij de grote, bekende merken. Het concept, als je het zo wilt noemen, is mensen kennis laten maken met de enorme verscheidenheid aan champagnes, hoe goed het zich laat combineren met eten, én ook nog net zo betaalbaar kan zijn als een fles goede wijn. En een bijdrage leveren aan een andere manier van denken als het om champagne gaat: drink eens een mooi glas champagne bij je hoofdgerecht bijvoorbeeld.'

3. Hoe kom je aan je champagnes? Gelden daarbij nog bepaalde principes? Hebben jullie eerst marktonderzoek gedaan?
'Ik ben uitgegaan van een klein huis wat al jaren één van mijn favorieten was, en heb gevraagd of ik ze mocht importeren.
Van daar uit ben ik verder gaan zoeken wat ik er nog bij wilde aan andere stijlen.
Ik zoek hier uit waar ik in geïnteresseerd ben: een bepaald gebiedje, een bepaalde stijl of samenstelling. Ik koop van alles in lokale winkels in de Champagne, en kom dan met een hoop "huiswerk" weer thuis.
Ik proef alles voor het eerst aan mijn eigen keukentafel, nooit bij de producent zelf. Dan hoef ik hem of haar niet te schofferen als ik het "niks" vind, terwijl de hele ziel en zaligheid van zo iemand er in zit. Alles wordt zo onder exact dezelfde omstandigheden geproefd, en bovendien is op deze manier alle romantiek er vanaf. Op het moment dat ik omver geblazen wordt door één of meerdere champagnes van een huis, volgt de rest van de research. Als ik vervolgens een afspraak heb bij het desbetreffende huis, ben ik bekend met hun wijnen, en in meer of mindere mate hun geschiedenis en werkwijze.
Marktonderzoek heb ik nooit gedaan. Ook nooit een businessplan geschreven. Ik ben er gewoon blind ingesprongen. Ik was bang dat ik anders alleen maar beren op de weg zou zien, en het me zou weerhouden van wat ik wilde doen. Het businessplan is nog steeds in ontwikkeling en wordt met de dag beter!'


4. Hebben jullie voor de lancering en promotie van Clara’s Champagnes samengewerkt met bureau(s)? Of zijn proeverijen zoals recent in brasserie Van Baerle de voornaamste promotie?
'Nee, ik heb niet samengewerkt met bureaus. In het allereerste begin heb ik wel samen gewerkt met een aantal creatieven die ik kende,
voor de opzet van een allereerste website. Zo’n kant en klaar website format. Maar dat bleek al snel te beperkt.
Een hele professionele website laten bouwen was veel te duur.
Bovendien had ik precies in mijn hoofd wat ik wilde uitstralen, en vond het ook lastig om dat uit handen te geven. Gelukkig ontmoette ik iemand die technisch alles kon, en bovendien ook heel veel weet van champagne, dus dat was een hele goede combinatie: dagen en nachten knutselen, met altijd een mooie fles binnen handbereik!
Met zijn hulp is mijn huidige site tot stand gekomen, die ik nu vrijwel helemaal zelf onderhoud.
Ik ben begonnen met een proeverij voor vrienden en bekenden.
Mijn eerste ‘professionele’ proeverij was in restaurant le Garage met Erwin Walthaus, Harold Hamersma en Nicolaas Klei. Meteen een sprong in het diepe, maar het werd enthousiast ontvangen, gelukkig. Ik heb dus het geluk gehad dat ik vanaf het begin een aantal voor mij belangrijke kenners om me heen had die mij volgden en heel goede pers gaven. Proeverijen zoals bij Brasserie van Baerle zijn zeker belangrijk. Ik ben niet zo goed in het op de stoep staan bij een sommelier met een tasje flessen, en vind de ‘hard-sales’ heel lastig. Ik ben geen verkoper. Zou ik wel moeten zijn, maar ben ik niet. Ik houd ervan als dingen organisch ontstaan. Het moet ook prettig zijn voor beide partijen om met elkaar te werken. Ik ben zelf ook redelijk kieskeurig in waar ik ‘mijn’ champagnes wil hebben liggen. Ook in die zin ben ik geen handelaar. Ik wil niet alleen maar dozen schuiven en geld verdienen, ik wil dat mijn champagnes gewaardeerd worden, en dat er goed mee om wordt gegaan.
Klinkt misschien een beetje hoogdravend allemaal, maar ik ben dankbaar dat ik mijn 4 huizen mag importeren. Ik heb inmiddels een heel hechte relatie met mijn producenten, weet hoe precies en vol liefde en overtuiging ze te werk gaan, dus dan verdienen ze ook oprechte interesse vind ik.
Ik besef me heel goed dat deze manier de weg van de lange adem is, maar dat is dan maar zo.'

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
'Ik ben trots op alles: de prachtige cijfers in De Grote Hamersma, vorig jaar én dit jaar. Op de prijzen die ik heb gewonnen bij het Perswijn Najaarsconcours, vorig jaar én dit jaar. Op de reviews in Elle eten, Delicious, de NRC, etc.
Maar ook huischampagne zijn bij Brasserie van Baerle, net verkozen tot restaurant met de beste wijnkaart van Amsterdam, op de kaart staan bij de Plantage, huischampagne zijn bij Brasserie Keyzer en leveren aan prachtige winkels als l’Amuse en Wijnhuis Zuid ben ik blij mee. Evenals de samenwerking met een aantal cateraars.
Vooral ook omdat het allemaal mooie en sympathieke bedrijven zijn, met hele leuke mensen die er werken. En dan heb ik het nog niet eens over alle particulieren door heel Nederland, die bestellen en inmiddels trouwe klanten zijn geworden. Met sommigen heb ik regelmatig contact via de mail over hun bevindingen, ontzettend leuk is dat! Ik hou heel erg van persoonlijk contact met iedereen.' 

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Zijn er behalve champagne nog andere producten die jullie gaan verkopen? Export?
'Ik ga lekker verder met waar ik mee bezig ben.
Ik heb nog een aantal restaurants op mijn verlanglijstje staan, en nog wat andere plannen voor komend jaar waar ik me op verheug, maar die hou ik nog even voor mezelf. Eerst maar eens van de grond trekken. Ik houd het ook bij champagne alleen. Dat is waar mijn liefde ligt,
dus daar zet ik me het liefst voor in. Hoef ik mijn aandacht niet te verdelen. Bovendien heb ik allang gemerkt dat alles waar ik zelf minder mee heb, ook totaal niet verkoopt, net of mensen dat voelen, heel gek is dat. Ook houd ik het bij Nederland. Mijn huizen hebben zelf in diverse landen importeurs zitten. Ik krijg weleens het verzoek of ik Vlaanderen er bij wil doen, maar dat is qua papierhandel nogal gecompliceerd, en bovendien is die markt best lastig ook al drinken ze daar vele malen meer champagne dan wij. Er wordt heel veel zelf gehaald, weet ik van een Belgische importeur. Nee, laat mij maar lekker nog doorgroeien binnen Nederland, mogelijkheden genoeg!'
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

 Meer info en webshop: klik hier.
 


Foto boven: Clara de Nijs, oprichtster en eigenaar van Clara's Champagnes, bij de winst van de Zilveren Persprijs in 2015. 


Product shots en huisstijl.

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten&Thomas de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken