January 10 2016 - David Bowie died peacefully today surrounded by his family after a courageous 18 month battle... http://fb.me/3Nmmc2QmB
Muziek-icoon Bowie onverwacht overleden - expo gaat door
- Food-en-retail
- 11 jan 2016 @ 09:50
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PersonaliaKunst & Cultuur
- 11 jan 2016 @ 09:50
- Peter van Woensel Kooy
De Britse muzikant en fenomeen David Bowie is zondag op 69-jarige leeftijd overleden. Dit heeft zijn familie zojuist bekendgemaakt via zijn website en sociale media. Hij leed, zo blijkt vanmorgen, al anderhalf jaar aan kanker. Dezelfde social media ontploffen momenteel met een grote lofzang op Bowies creativiteit en muziek. Terecht. Door deze onverwachte samenloop van omstandigheden is het Groninger Museum de laatste plaats waar de expo 'David Bowie' is te zien is.
Vanaf 1971 nam David Bowie zijn creatief talent met indrukwekkende discipline in eigen hand, waarbij hij als 'popmerk' telkens de tijdgeest aanvoelde en zich wist te vernieuwen. Vorige week werd nog zijn goed ontvangen 25ste album 'Blackstar' uitgebracht. Hier een van de vele berichten waarin zijn leven kort wordt beschreven. 'Ik ben in complete shock', zegt Andreas Blühm, baas van het Groninger Museum in een reactie op het het nieuws in de Volkskrant. Daar vindt nu een expo van het muziek-icoon plaats. 'Het voelt alsof we een familielid hebben verloren.' Bluhm weet nog niet of en op welke manier hij de dood van Bowie gaat verwerken in de tentoonstelling. 'We moeten dit eerst even verwerken en dan gaan we het er straks over hebben.' De NS laat vweten dat een speciale David Bowie-coupé de komende weken gewoon blijft rijden. 'We denken dat we op deze manier de fans iets extra kunnen bieden om Bowie op een respectabele en mooie manier te herdenken', zegt een woordvoerder van de NS tegen RTV Oost. De coupé rijdt op het traject Zwolle-Groningen. Binnen kunnen reizigers een virtuele reis maken door het leven van de zanger. 'In overleg met het Groninger Museum gaan we bekijken wat we verder nog kunnen doen', zegt de NS via de NOS.
Blij en trots
De tentoonstelling is het eerste internationale overzicht van de uitzonderlijke carrière van David Bowie, 'één van de meest baanbrekende en invloedrijke artiesten uit deze tijd', volgens het museum. Meer dan 300 objecten uit het David Bowie Archief, waaronder handgeschreven songteksten, originele kostuums, fotografie, ontwerpen van bijvoorbeeld albums, en zeldzaam materiaal van de afgelopen 50 jaar zijn voor het eerst samengebracht. De multimedia en headsets van de tentoonstelling worden verzorgd door audiomerk Sennheiser. Museumdirecteur Blühm vooraf aan de expo: 'Wij zijn blij en trots dat wij deze tentoonstelling naar Nederland kunnen halen, en zo de ervaring kunnen delen met onze bezoekers. De tentoonstelling spreekt tot de verbeelding, niet alleen voor de fans van David Bowie, maar voor een breed publiek. Daarnaast past het raakvlak tussen mode, design en hedendaagse kunst perfect bij het Groninger Museum.' Dat de tentoonstelling zo scherp zou raken aan de actualiteit was toen nog niet te voorzien. Het Groninger Museum is t/m 13 maart de laatste plaats waar de expo David Bowie is te zien is.
(PvWK, bronnen: Groninger Museum, Volksrant, RTV Oost, NOS, Twitter, Facebook)
Meer info Bowie expo, klik hier
De hoes van Bowies laatste album, waaraan creative Krijn van Noordwijk vanmorgen een traan heeft toegevoegd.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing