[Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en Centrum voor Energieregie

[Ondernemer van de Week]  Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en Centrum voor Energieregie
  • Food-en-retail
  • 11 mrt 2016 @ 00:01
  • 11329 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFood

In het 79ste deel uit onze succes-serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Alec Boswijk, oprichter en eigenaar van vegetarisch restaurant Alchemist Garden dat nadruk legt op gezond eten en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast is hij de man achter 'Energieregie'. Boswijk heeft een verfrissende alternatieve kijk op de wereld en op food. 'We moeten wel haast het meest duurzame, gezonde en bewuste bedrijf van de wereld zijn.'

1. Stel jezelf graag voor.
Ik noem mij Alec Boswijk en ben eigenaar/oprichter van het Centrum voor Energieregie en Alchemist Garden, het eerste en enige raw food restaurant van Nederland. Ben 53. Vanuit mijn interesse naar de werking van het leven, heb ik een holistische visie op duurzaamheid, gezondheid en bewustzijn ontwikkeld. Die visie is gerelateerd aan de elementen: aarde, water, vuur, lucht en ether. Het biedt een verrassend eenvoudige en logische structuur, die de complexiteit van ons bestaan tot de essentie vereenvoudigt. Mijn intentie is om middels deze visie een faciliteit te bouwen, ter bevordering van zelfkennis, zelfontwikkeling, passie, transparantie en het doorstromen van overvloed.

2. OK, de Alchemist Garden, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit eethuis om draait?
In de luxe van een harmonieuze omgeving, waar ik mij gewenst en verzorgd voelde, ben ik opgegroeid met een aantal specifieke waarden: eerlijkheid, echtheid, kwaliteit, natuur en eigen verantwoordelijkheid. Thuis en op school, de Kees Boekeschool in Bilthoven, kreeg ik de ruimte om met veel plezier tussen diverse klassen - kakkers, new-wavers, hockeyers en voetballers - de werkelijkheid te ontdekken. Ik studeerde in Delft Informatica en Elektrotechniek en in Amsterdam Filosofie. Maar ik prefereerde de praktijk, met name managen en organiseren. In 1988 had ik een adviesbureau voor creatief management. Vanaf dat moment heb ik talloze initiatieven, bedrijven, afdelingen gemanaged tot een burn out in 1999. Na een opleiding Raja Yoga en Occulte Wetenschap specialiseerde ik me in duurzaamheid bevorderende producten, diensten en systemen. Snel gevolgd door gezondheid en bewustzijn. De techniek achter "Effectieve Micro-organismen" verbond deze complexe begrippen voor mij met elkaar en vormt de basis van mijn visie. 

De laatste decennia zijn mijn waarden op zeer gespannen voet komen te staan met de werkelijkheid. De behoefte om deze vanuit bewust én vooral praktisch handelen nader tot elkaar te brengen is de drijfveer van mijn leven en werk. Daar kwam nog een motief bij. Na de geboorte van mijn zoon, realiseerde ik me iets onverteerbaars: per dag sterven 35.000 kinderen in een wereld die zo overvloedig is, dat wijzelf de energie niet meer kunnen waarderen en met bakken tegelijk vernietigen. Duizenden ideologieën hebben meer oorlog dan vrede veroorzaakt. Wat er nodig is, is een visie op hoe we de oneindige natuurlijke overvloed op een logische manier naar iedereen van de aarde kunnen laten stromen.

De interesse in eten, kwaliteit, diversiteit en zorg heb ik van huis uit meegekregen. Van jongs af aan ben ik daar vragen over gaan stellen, totdat mij de logica en eenvoud ervan duidelijk werd. Dat was een jaar of 40 later, toen ik met het Centrum voor Energieregie startte op de Overtoom 409 in Amsterdam, dat op 27 april 2012 werd heropend als Alchemist Garden. De visie en alle kennis die ik op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en bewustzijn bijeen had gesprokkeld, is in het centrum geïntegreerd en wordt continu getoetst en geüpdate. In plaats van mij aan allerlei dogma’s en ideologieën te onderwerpen, richt ik de focus op verlevendiging van mijn omgeving. Zo hoeft iedereen in de faciliteit alleen maar de hand uit te steken om meer intuïtief over de meest gezonde, duurzame én lekkere geneugten van de wereld te beschikken.

3. Hebben jullie voor de lancering van Alchemist Garden samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? 
Na 6,5 jaar hebben we nog steeds helemaal niets aan reclame gedaan, behalve dan continu geïnvesteerd in kwaliteit van producten, gerechten, service en organisatie. Daardoor konden we organisch groeien: met heel veel kleine stapjes, maar heel gestaag. een nuttige bijkomstigheid is dat mensen ons meestal zelf ontdekken op hun eigen moment. Een ideaal uitgangspunt om vooral ook zelf de rest van onze ‘rabbit hole’ te laten ontdekken.

4. Is de organic/gezonde foodmarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot? Wordt biologisch eindelijk hip?
Ja, dat kun je wel zeggen. Een logische, relatief simpele holistische visie op bewustzijn, gezondheid en duurzaamheid, is essentieel. Op alle vlakken -zowel voor de zaak als mijzelf- heeft dat de broodnodige structuur geboden. Het heeft 4 jaar geduurd voordat ik een beetje winst maakte en het investeren zal voorlopig doorgaan. Bijna niemand weet dat het bewustzijn op dit gebied al in de 19e eeuw begon. De materialisatie daarvan is een lang en exponentieel proces. Sinds de superfoods bij Albert Heijn in het schap liggen is blijkbaar een kritieke massa geïnteresseerd. En heb je de eerste stappen gezet, dan is er geen weg terug. Het wordt eigenlijk alleen maar interessanter, leuker en lekkerder. In die zin is er geen enkele sprake van een trend, maar een totale omwenteling.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Een paar dan: we moeten wel haast het meest duurzame, gezonde en bewuste bedrijf van Nederland/de wereld zijn. Heel bewust wordt er in Alchemist Garden gewerkt aan een volledig geïntegreerde "nulstandaard", waarmee pas echt iets zinnigs over de duurzaamheid en gezondheid van producten, diensten of systemen gezegd kan worden. We hebben niemand op de pay-roll en bouwen een grass-root organisatie, zonder enige autoriteit daarboven. Op de mijne na dan nog, maar die zal ik zo snel mogelijk met alle liefde willen loslaten. Het zal de ultieme ‘reward’ zijn als de faciliteit zichzelf draaiend kan houden, ik er als baas/manager tussenuit kan en er zelf ook optimaal van kan profiteren. 
Echt trots ben ik op onze vermelding in de Lonely Planet en zelf ontwikkelde unieke, glutenvrije, veganistische rauwe brood, dat nog lekker is ook!

6. Er is ook een Centrum voor Energieregie geopend. Wat is hier de achtergrond van? En de samenhang met het restaurant?
Alchemist Garden is de fysieke creatie voortgekomen uit de visie van Energieregie. Visie en faciliteit vormen samen het geheel. Met Energieregie is het ooit allemaal begonnen: een holistische visie, op duurzaamheid (voor de maatschappij), gezondheid (voor het lichaam) en bewustzijn (mbt. de vitaliteit van de elementen). Samen vormen de drie een sluitend geheel:  zoals bewustzijn bepalend is voor de kwaliteit van de grondstoffen en natuur, bepaalt die kwaliteit de gezondheid van de mens en de gezondheid van de mens die van de duurzaamheid van de maatschappij. Die duurzaamheid is weer bepalend voor de kwaliteit van de grondstoffen/leefomgeving. Als dit naar binnen gerichte (re)cyclische aspect wordt erkend en op alle niveaus wordt geïntegreerd, is de omslag aanstaande. 

7. OK. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Na de ontwikkeling van mijn visie (virtueel startpunt, 0-dimensionaal) en zeven jaar lang praktijkervaring, experimenteren, testen en integreren ervan in de praktijk en materie (waarheidsbevinding, 1-dimensionaal) is het dit jaar tijd om de werkelijke faciliteit (bundelen van diversiteit, 2-dimensionaal) te katalyseren, transparant te maken (communiceren, 3-dimensionaal) en verbinding te bevorderen (uitwisselen, 4-dimensionaal). Belangrijke elementen voor deze zelfvoorzienende faciliteit zijn onder andere: een doorgeefcentrum voor giften vanuit overvloed, buurtmoestuin, school, reparatiecafé, academie, zorgcentrum, spa en een eigen munteenheid. Wat mij betreft ook een asielzoekerscentrum, want in een collectief, gefundeerd door overvloed is iedereen welkom.

8. Nog ander nieuws over Alchemist Garden of het Centrum voor Energieregie te melden?
Ja, ik geef een lezing over de visie op donderdag 31 maart  in de Alchemist Garden van 20.30 tot 22.30 Check ons op Facebook en zie hier onze agenda. Tenslotte staat hier ons menu.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

Alchemist Garden
Overtoom 409, Amsterdam
Openingstijden:
Maa-zat 09-21u. Keuken dicht om 20u.
In de zomer 07-21. 



   Indruk van de Alchemist Garden en enkele heerlijkheden daar verkrijgbaar.
   Adres: Overtoom 409, Amsterdam 



   Alec in de zaak (foto Jeffrey)

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

78. [Ondernemer van de Week] V
an der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken