[Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - oprichters Olijck worsten

[Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - oprichters Olijck worsten
  • Food-en-retail
  • 15 apr 2016 @ 00:01
  • 10864 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

In het alweer 83ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Remko Hol en Olivier Nipshagen, oprichters en drijvende krachten achter Olijck worsten. Ze werken samen met biermerken Jopenbier, Uiltje, Hertog-Jan, de Koperen Kat en Kompaan en hebben daarnaast de unieke 'Olijcke Andreas' gemaakt: een heuse gin tonic worst waarin V2C Gin is verwerkt. De worsten van Olijck zijn in alle Marqt-filialen in Nederland te koop.

1. Stel jezelf graag voor.
Wij zijn Olijck en we maken charcuterie en andere heerlijkheden in onze eigen worstenmakerij, niet ver van het Spaarne in Haarlem. Allemaal volgens ambachtelijke receptuur en met zoveel mogelijk duurzame producten. Samen met brouwerijen zoals Jopenbier en Uiltje uit Haarlem, Hertog-Jan uit Arcen, Koperen Kat uit Delft en Kompaan uit Den Haag maken we diverse smaken Olijcke worsten. We ontdekten namelijk dat bier en dan met name speciaalbier net dat ene bittertje, zoetje en zuurtje toevoegt, zodat de worst meer smaak krijgt. We werken niet alleen samen met lokale brouwerijen, maar ook gerenommeerde chefs worden bij de receptuur ontwikkeling betrokken. Samen met chef-koks zoals Jean Beddington, Bas Wiegel van restaurant De Kas en Dennis Kuipers van Vinkeles hebben we ook verse charcuterie producten ontwikkeld, zoals rillettes, buikspek en bloedworst. Onze droom is om voor elke stad met een speciaalbier een eigen worst te maken. En daarna niet alleen Nederland, maar de hele wereld te voorzien van een beetje olijckheid: oudhollandse vrolijkheid met een snufje ondeugendheid.

2. OK, Olijck, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit foodmerk om draait?
In de zomer van 2013 werd een van de partners van Olijck, Olivier Nipshagen, in de Piemonte verliefd op een Italiaanse worst die hij bij een lokale boer proefde. Twee maanden daarna ging hij terug naar Italië om het vak van worstenmaker te leren. Met zijn worstmakers-diploma op zak belde hij zijn vriend, entrepreneur Remko Hol. Samen maakten we de 1-e worst die we Olijcke Italiaan doopten. Deze worst maakten we op traditionele wijze met Italiaanse wijn, zoals we geleerd hadden.

Onze drijfveer is; we vinden het belangrijk dat dieren een olijck leven hebben en om die reden willen we de herkomst van de dieren weten. Verder voegen we veel vrolijkheid en af en toe een snufje ondeugendheid toe. Want we geloven dat alles wat voortkomt vanuit vriendschap, vrolijkheid, dapperheid en integriteit, wel goed moet zijn. Verder geloven we in lekker eten en lekker drinken en willen we een bedrijf bouwen waar goede voeding, mens, dier en milieu centraal staan.

3. Hebben jullie voor de lancering van Olijck samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed ja/nee/waarom?
Voor de lancering hebben we niet samengewerkt met een extern bureau, maar momenteel werken we samen met het PR bureau MCM Agency. Dit bevalt goed, want ze helpen ons met het verder uitbouwen van onze naamsbekendheid en het onder de aandacht brengen van productlanceringen en andere nieuwswaardige mijlpalen.

4. Is de worst- en kleinschalige biermarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot? 
Voor ons voelt het niet dat de worst- en biermarkt een kleinschalige is. We brengen namelijk deze twee markten samen op een manier dat volgens ons nog niet eerder in Nederland is gedaan. De bierbrouwerijen die we benaderen reageren dus direct enthousiast. Verder denken we dat deze markten alleen maar groter worden, want er is steeds meer vraag naar eerlijk, duurzaam en ambachtelijk eten waarvan de herkomst transparant is. En we blijven niet binnen de landsgrenzen, inmiddels komen er ook aanvragen voor samenwerkingen binnen vanuit het buitenland, zoals onlangs nog uit Italië en Duitsland.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn.. Wil je die delen?!
Ondanks dat we nog maar 3 jaar bestaan, werken we inmiddels samen met een groeiend aantal bierbrouwers en chefs en wordt ons assortiment steeds groter. 

6. Er is ook een samenwerking met Marqt. Wat is hier de achtergrond van? En de samenhang met Olijck? 
We geloven allebei in eerlijk eten voor een goede prijs waar smaak op nummer 1 staat. Vanuit dit gemeenschappelijke gedachtengoed hebben we elkaar gevonden. Inmiddels zijn onze worsten in alle Marqt filialen in Nederland te koop.

7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? 
Buiten charcuterie zijn we ons nu aan het oriënteren op de vegetarische en  veganistische markt. En we zijn bezig met het verder uitbouwen van ons assortiment met nog meer versproducten en nieuwe smaken worst door onder andere samenwerkingen aan te gaan met nieuwe bierbrouwerijen.

8. Nog ander nieuws over Olijck te melden?
We hebben net de Olijcke Klaas gelanceerd; dit is een plank met worstjes die achter de bar in diverse horecagelegenheden hangt in de smaken van de speciaalbieren die in het desbetreffende café/restaurant op tap zijn. Klanten kunnen dit plankje bestellen en eten als snack bij hun biertje. Kort gezegd: bier op de tap – bier in de worst en vice versa. Daarnaast hebben we naast bier in onze worsten ook de Olijcke Andreas: dit is een heuse Gin Tonic worst waarin V2C Gin is verwerkt. 
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy




   Remko Hol (links) en Olivier Nipshagen, oprichters Olijck


   Product-shots diverse heerrlijkheden van Olijcke worsten (credits: Olijck)

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - fhoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken