Blokker vernieuwt en saneert radicaal

Blokker vernieuwt en saneert radicaal
  • Food-en-retail
  • 15 apr 2016 @ 11:23
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Winkelen

Retailketen Blokker investeert in de komende twee jaar 100 miljoen euro in de omvorming van de winkelketen tot een omnichannel retailer. De winkels worden getransformeerd naar de zogenoemde 'Nieuwste Blokker'-formule. Daarnaast verdwijnen 390 arbeidsplaatsen. Ook krijgt Blokker een eigen huismerk en wordt het logo verfrist (foto). 'Blokker investeert fors in radicale vernieuwing op alle fronten', stelt het familiebedrijf.

'De transformatie die wij vandaag aankondigen is compromisloos en allesomvattend', aldus algemeen directeur Rob Heesen. 'Wij pakken alles aan met hoge snelheid.' De vernieuwing van de retailer omvat het assortiment, de merken en de uitstraling. De belangrijkste punten op een rij:
 

* Blokker kondigt in Nederland ingrijpende transformatie en vernieuwing aan op alle vlakken
* In de komende twee jaar worden gemiddeld 5 Nieuwste Blokker winkels per week geopend
* Door 450 Nieuwste Blokker winkels op de beste locaties te openen, is Blokker in combinatie met een versterkte webshop (35.000 producten) altijd dichtbij
* Blokker ondergaat een complete metamorfose in formule, assortiment, merken en look & feel, inclusief een nieuw logo
* Blokker maakt een scherpe keuze voor kwaliteit voor een goede prijs, waarbij het de klant bekende merken en een nieuw Blokker huismerk biedt
* Klanten willen van hun huis ‘een thuis’ maken. Daarin zal de Nieuwste Blokker toonaangevend zijn
* In de nieuwe, moderne en flexibele organisatie, die concurrerend kan opereren, neemt de werkgelegenheid af met circa 390 arbeidsplaatsen
* Blokker investeert ruim €100 miljoen in de toekomst van het bedrijf en haar ruim 7.000 medewerkers

 

Blokker staat aan de vooravond van een radicale transformatie, die bij het bedrijf voor vernieuwing en ingrijpende verandering op alle fronten gaat zorgen, zo meldt de retailketen. In de komende twee jaar investeert het bedrijf in totaal ruim €100 miljoen om van de winkelketen een omnichannel retailer te maken, die vernieuwend en toonaangevend is in van je huis ‘een thuis’ maken. Aan de Amsterdamse Bilderdijkstraat is vandaag na een metamorfose de allereerste Nieuwste Blokker winkel van Nederland geopend. In de komende twee jaar komt er elke werkdag een Nieuwste Blokker winkel bij.

'Het bedrijf maakt nu een scherpe keuze voor kwaliteit, voor een goede prijs. Hierbij spelen bekende merken en een nieuw te lanceren eigen merk een centrale rol bij het verrassen van de klant, zowel in de winkel als online. Het assortiment gaat in het kader van de transformatiestrategie op de schop. Blokker brengt nieuwe assortimenten zoals Bed & Bad en een Blokker huismerk. Verder krijgen categorieën als Koken, Bakken & Tafelen extra aandacht.'

Op de transparante gevel van de Nieuwste Blokker prijkt een passend nieuwe logo; modern, helder, slank en met een ‘open’ lettertype en een ‘daadkrachtige’ oranje punt om de rol van online (‘punt com’) te benadrukken. Het nieuwe logo zet een helder en eigentijds Blokker neer, met behoud van de zelfverzekerdheid waar het merk bekend om staat.
Blokker krijgt in zijn winkels en webshop door de transformatie een nieuw, uitgesproken gezicht in termen van merken, winkelformule, assortiment en karakter.

Algemeen directeur Rob Heesen: 'De transformatie die wij vandaag aankondigen is compromisloos en allesomvattend. Half werk is geen optie; wij pakken echt alles aan met hoge snelheid. Elke werkdag openen wij een Nieuwste Blokker ergens in Nederland. Deze vernieuwing is dieper, fundamenteler en veel zichtbaarder voor de klant en zorgt er voor dat Blokker het toonaangevende merk wordt in van je huis ‘een thuis’ maken. Kwaliteit voor een goede prijs, bekende merken, en een nieuw sterk Blokker huismerk vormen het hart van het assortiment. Met regelmaat zullen wij mooie merken, zoals Joseph Joseph, Amefa en Maxwell & Williams, en verrassende producten toevoegen. Het nieuwe Blokker staat voor relevante vernieuwing en verrassend uit de hoek komen.'

Transformatie
De transformatie vindt volgens het familiebedrijf 'in een zeer hoog tempo plaats'. Blokker zal in Nederland in de komende twee jaar elke werkdag een Nieuwste Blokker winkel openen. De Nieuwste Blokker heeft een heldere en transparante indeling, met meer aandacht voor productgroepen. Vernieuwing (assortiment), inspiratie (thema’s bij entree) en kwaliteit (merken) zijn goed zichtbaar. De kleurstelling is rustig door gebruik van veel wit en grijstonen. De klant ervaart de kwaliteit ook in de inrichting. Het omnichannel aspect met de Kiosk, de webshopservice in de winkel en digitale schermen is overal aanwezig. Via de Kiosk kunnen klanten bestellen uit het extra online assortiment dat niet in de winkel verkrijgbaar is of producten afhalen, die online gekocht zijn. In de winkel zijn 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit nog eens 35.000 producten.

'De Nieuwste Blokker is altijd dichtbij voor de klant door een sterke combinatie én integratie van een fijnmazig winkelnetwerk van 450 Nieuwste Blokker winkels op de beste locaties in heel Nederland en de webshop.'

Slagvaardige organisatie
Bij de metamorfose van Blokker is vernieuwing van de organisatie en cultuur essentieel. De katalysator van de transformatie is de scherpe keuze voor een klant-gedreven organisatie, waar voorheen de inkoop centraal stond. Marketing & Formule en category management zorgen ervoor dat Blokker snel kan inspelen op nieuwe klantwensen en trends. Veel aandacht gaat uit naar de inzet van de nieuwste technologieën en slimme processen om te zorgen voor lagere voorraden in de distributiecentra en een betere aanvulling van de winkelvoorraad. De nieuwste technologie zorgt volgens de retailer ook voor een versnelling van de service dat het onlangs geopende e-fulfilment distributiecentrum (e-DC, red.), het online distributiecentrum van Blokker.nl, kan geven aan de klanten.

Scherpe keuze
De meer flexibele en efficiënte werkwijze in de nieuwe organisatie van Blokker brengt met zich mee dat circa 390 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Heesen: 'Wij moeten scherpe keuzes maken en dat heeft als gevolg dat er voor een aantal van onze medewerkers persoonlijk helaas vervelende consequenties zijn. Dit is een moeilijke boodschap voor de collega’s die het betreft. Wij gaan hen uiteraard alle mogelijke ondersteuning geven om ze te begeleiden naar ander werk. Deze maatregel, hoe moeilijk ook, hoort bij een transformatiestrategie die nodig is om met 7.000 Blokker collega’s een gezonde toekomst in te gaan. De grote investeringen en fundamentele transformatie doen wij omdat er behoefte is aan een vernieuwende omnichannel speler die kwaliteit weet te bieden tegen een goede prijs. Wij staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in de 120-jarige historie van Blokker.'

Blokker gaat met daadkracht en energie bouwen aan een eigentijdse, professionele cultuur, waarbij alle medewerkers het elke dag beter willen doen voor de klant. Een vernieuwende en slagvaardige cultuur.Het winkelpersoneel zal opgeleid en getraind worden om de klant nog beter en pro-actiever van dienst te kunnen zijn.  

Over Blokker
Blokker is in z'n eigen woorden 'toonaangevend in van je huis ‘een thuis’ maken. Het is dé omnichannel winkel die altijd dichtbij is met relevante en verrassende producten.' Met een fijnmazig netwerk van winkels, een webshop -Blokker.nl- met meer dan 35.000 producten, ruim 7.000 medewerkers en een breed assortiment brengt Blokker onderscheidende merken en vernieuwende producten van kwaliteit tegen een goede prijs. Blokker biedt producten uit de categorieën Eten & tafelen, Koken & Bakken, Schoonmaak & Huishoud, Opbergen & Organiseren, Elektrische Apparaten, Baden & Slapen, Cadeauartikelen en Woon & Sfeermakers. Daarnaast biedt Blokker altijd vernieuwende en seizoengebonden producten. Op de 450 beste locaties in Nederland opent Blokker in 2016 en 2017 elke dag een Nieuwste Blokker winkel. In de Nieuwste Blokker is ook altijd een kiosk – de webshopservice in de winkel waar de klant artikelen uit de webshop kan bestellen, thuis laten bezorgen of in de winkel afhalen. Blokker is al sinds 1896 een vertrouwde naam in de winkelstraten van Nederland en maakt deel uit van Blokker Holding B.V., een internationaal retailconcern met 9 winkelformules en ruim 2.400 winkels in acht landen. 

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken