'Regulier geproduceerde producten zijn veel te goedkoop'

'Regulier geproduceerde producten zijn veel te goedkoop'
  • Food-en-retail
  • 20 apr 2016 @ 09:39
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMVO

Een eerlijk prijskaartje in de supermarkt leert de consument dat duurzaam voedsel niet te duur is en dat regulier geproduceerde producten veel te goedkoop zijn, stellen Peter Blom en Volkert Engelsman. Blom is ceo en voorzitter van de raad van bestuur van de Triodos Bank, Engelsman is algemeen directeur van Eosta. 'De echte prijs brengt een onrechtvaardige situatie aan het licht.'

De heren doen hun uitspraken in NRC Handelsblad. 'In 2014 ontwikkelde VN-voedselorganisatie FAO een methode om de verborgen kosten uit te rekenen. Een tabel met constanten, waarmee watergebruik, watervervuiling, broeikasgasemissie en dergelijke berekend kunnen worden. FAO koppelt de uitstoot van een kilo broeikasgas aan een bedrag dat de daardoor veroorzaakte opwarming van de aarde kost. Met deze methode kun je berekenen dat de verborgen klimaatkosten van een hectare Argentijnse perenboomgaard 3.144 euro per jaar zijn. Waterkosten, door verbruik en vervuiling: 752 euro. Bodemerosie: 1.163 euro', stellen ze. 'De belastingbetaler draagt uiteindelijk de kosten van waterzuivering en subsidie op irrigatiewater. Of volgende generaties draaien ervoor op.' Deze kosten zou je gewoon in de productprijs in de winkel moeten meenemen, is het voorstel.

Prijskaartje all in
De echte prijs van peren, druiven en ananassen wordt vanaf deze week al vermeld op de schappen van de biologische supermarkt Ekoplaza en die van natuurvoedingswinkels zoals de Gimsel in Rotterdam. Eigenlijk wordt de eerlijke klant die daar koopt nu extra gestraft volgens de heren: 'de consument die voor meer geld duurzaam inkoopt en daarmee de maatschappij geld bespaart, moet nog steeds evenveel via de belasting meebetalen aan afgewentelde kosten. Door verborgen kosten transparant te maken, kunnen we een gelijk speelveld stimuleren.' Daarom zou iedere retailer mee moeten doen. 'Rekent u ook even de milieuschade af?' (bron: NRC)

Lees hier het hele artikel. 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken