[Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

[Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
  • Food-en-retail
  • 20 mei 2016 @ 00:01
  • 10636 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

In het 86ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met met Laurens Claassens die samen met Ad Pfennings, Fernand Molenschot, Jorgo Costellenos V2C Dutch Dry Gin oprichtte: 'een uit de hand gelopen kroeggrap'. Inmiddels is V2C in heel Nederland uitstekend verkrijgbaar: van groothandelaren tot slijterijen, van horeca tot relatiegeschenkenhandel

1. Stel jullie graag voor.
Wij zijn V2C Dutch Dry Gin, een uit de hand gelopen kroeggrap van vier vrienden; Ad Pfennings, Fernand Molenschot, Jorgo Costellenos en Laurens Claassens. Ruim twee jaar geleden is het idee ontstaan om zelf gin te produceren. In eerste instantie voor vrienden en familie, maar al snel groeide de grap uit tot een bedrijf. Onze gin wordt net onder de rook van Amsterdam gedistilleerd. Gestookt met de mooiste alcohol en de beste botanicals: stoer, gebalanceerd en n rijk aan smaak. We zijn begonnen met een ‘classsic gin’. Daarin zijn naast de klassieke botanische ingrediënten zoals Jeneverbes, Sinaasappel en Zoethout mooie tonen van Koriander, Kardemom, Citroenschil en Gember toegevoegd. Een prachtig Nederlandse Gin -met een vleugje Orient. Daarnaast hebben we vier specials ontwikkeld, variërend van een Orange gin tot een Navy Strength gin van 57% alcohol.

OK, V2C, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit drankmerk om draait?  
Begin jaren 2000 hebben we elkaar leren kennen tijdens onze studie aan de Hotelschool in Maastricht. Onze vriendschap is daar begonnen en zo ook onze gedeelde liefde voor al het lekkere eten en drinken. Het begon met een vat whisky in Schotland gekocht dat we zo’n veertien jaar geleden kochten en welke we vier jaar geleden in ontvangst mochten nemen. Dat vonden we dermate gaaf dat we opzoek zijn gegaan naar iets nieuws, alleen het mocht ietsje sneller gaan... Gin lag al voor de hand. Gin-tonics ofwel GT's dronken we al tijdens onze hotelschoolperiode en de roots van gin met Nederland zijn -via jenever- te herleiden. Bijkomend voordeel is dat gin binnen een aantal weken gereed is. Toen we begonnen was de gin trend nog niet aan de gang en dit was ook geen vooruitziende blik van ons. Het was natuurlijk wel lekker dat dit begon toen we een paar maanden bezig waren. De naam V2C verwijst naar onze studentenhuis in Maastricht, waar we samen op de Victor de Stuerstraat 2C woonden. Belangrijk voor ons is dat het om een echt Nederlands product gaat, waarbij de kwaliteit voorop staat. ‘No shortcuts, no compromises’. 

3. Hebben jullie voor de lancering van V2C samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? 
Pas bij onze tweede batch gin zijn wij gaan nadenken over een groter bereik dan onze vrienden en familie alleen. Naast V2C hebben wij allen nog een full-time baan en vanuit onze eigen kennis en netwerken hebben we veel van onze ideeën kunnen toetsen. Daarna zijn we het gewoon gaan doen.De merk ontwikkeling en activatie hebben we allemaal zelf gedaan. Het merk is echt ‘founded by friends’.

4. Is de drankmarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
Er zijn veel ‘grote jongens’ in de dranken wereld. De consument is echter steeds bewuster bezig met eten en drinken; vragen als wie heeft het gemaakt, hoe is het gemaakt waar komt het vandaan spelen. Mensen staan open voor vernieuwing, lokaal en ambacht, iets wat de kleine merken mede teweeg hebben gebracht. Elke week komen er nieuwe, kleine bedrijven die met eten en drinken bezig zijn. Zo dus ook in de wereld van gedistilleerde dranken. Het is aan ons om mensen continu te enthousiasmeren van de ambacht en kwaliteit van ons product, alleen dan kunnen we concurreren. Overigens ervaren wij de dranken wereld tot op heden als een leuke wereld. Veel dynamiek, leuke samenwerkingen. Mensen helpen elkaar, grote en kleine spelers.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Begonnen als een grap en in twee jaar tijd zijn we enorm gegroeid en inmiddels zijn we in heel Nederland uitstekend verkrijgbaar. Van groothandelaren tot slijterijen, van horeca tot relatiegeschenkenhandel. Elke dag weer krijgen wij reacties van mensen die het gaaf vinden wat wij doen. Bij elke horecazaak of slijterij gaan we even kijken of we er staan. Het blijft dan stoer je eigen merk te zien staan!

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
We willen graag verder groeien in Nederland en kijken of een van ons al full time aan de slag kan gaan. Daarnaast kijken we naar samenwerkingsmogelijkheden in het buitenland. Graag willen we zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met ons merk V2C Dutch Dry Gin. Zonder te vergeten waar we vandaan komen, founded by friends.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 


De vier vrienden achter V2C Dutch Dry Gin, v.l.n.r.: Jorgo, Laurens, Ad en Fernand.


De koperen stookketels van het merk in volle glorie.

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - oprichter en marketeer 
Chocotasting

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - fhoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken