Bayer biedt 55 miljard op besmet Monsanto

Bayer biedt 55 miljard op besmet Monsanto
  • Food-en-retail
  • 23 mei 2016 @ 16:12
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommunicatieVerkoopFood

Chemiereus Bayer heeft laten weten wat de geruchten over de overname van concurrent Monsanto inhouden. En dat niet alleen: in verschillende video's laten topmannen van het bedrijf weten waarom de overname van het in food-kringen nogal omstreden merk Monsanto een goede stap voor ze is. Bayer heeft recent 55 miljard euro in contanten geboden voor de overname van Monsanto. Tricky qua marketing, zo lijkt.

Bayer heeft een website opgericht speciaal rond de verwachte overname. Op deze website geven verschillende topmannen van Bayer uitleg over hun wens om Monsanto over te nemen. Bayer geeft in de berichten aan een wereldwijde leider te willen worden in de landbouw - zowel in de zaden als gewasbescherming - en daarvoor hebben ze de overname van Monsanto nodig. Het Duitse bedrijf is al actief in de land- en tuinbouw, maar is vooral bekend van de medicijnenmerken zoals het beroemde en vertrouwde Aspirientje.

Wereldwijde speler in zaaigoed
Monsanto heeft 26 procent van de wereldwijde zaadmarkt in handen, becijfert Groentennieuws. Bayer veredelt ook zaden (tomaten, radijs en asperges), maar op veel kleinere schaal. Juist over dat zadenmonopolie en het patenteren van natuurlijke plant- en groentenvormen, zodat chemiereuzen eigenlijk eigenaar worden van de natuur, bestaat veel zorg onder consumenten. Particulieren bouwen nu zelfs al als tegenreactie eigen zaadbanken op, naar een Nederlands initiatief van Bionext. Omdat Monsanto dolenthousiast is over genetische manipulatie ('gm', red.) van gewassen stijgt de zorg verder. Anderen zien gm juist als een mogelijke oplossing om meer voedsel te produceren. De nieuwe combinatie Bayer-Monsanto zou bovendien de grootste gewasbeschermingsproducent wereldwijd opleveren, waarbij chemische bestrijding centraal staat. Zaterdag vond nog een mars tegen Monsanto plaats in veel steden wereldwijd, hieronder beelden uit Amsterdam. In mainstream-media wordt hier doorgaans weinig over bericht, naar verluidt uit angst voor de lange juridische arm van Monsanto.  

Achterkamertjes over food
'Met de mars vragen wij burgers aandacht van de overheid en samenleving voor onder andere de wereldwijde aantasting van de voedselveiligheid en het ecologisch systeem door chemiegiganten als Monsanto. Tevens laten wij weten zeer bezorgd te zijn over TTIP (Transatlantic Trade & Investment Partnership, red.), het vrijhandelsverdrag tussen de VS en Europa, waarover momenteel achter gesloten deuren onderhandeld wordt', aldus de organisatie. Te verwachten is dat het merk Bayer schade zal oplopen door de overname van het besmette merk Monsanto, al zijn ook de Duitsers niet geheel onomstreden als het gaat om chemische toepassingen. (PvWK)


Infographic over de combi (bron: Volkskrant)



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken