Geschil rond merknaam V&D: bod niet in behandeling genomen

  • Food-en-retail
  • 6 jun 2016 @ 10:16
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkMarketing

Richard Otto, die net een lijvig boek publiceerde over de opkomst en ondergang van warenhuisketen V&D, begrijpt niets van de verkoop van de merknaam door de curatoren. Hij heeft er zelf vergeefs op geboden maar hoorde niets. 'Ik wil benadrukken dat mijn wens om de V&D-merknaam te kopen geen pr-stuntje voor mijn net uitgekomen boek is. Dat ik publiekelijk mijn interesse voor de merknaam heb getoond is normaliter ook niet een erg goede business strategie. Ik heb dit gedaan, aangezien ik geen bod kán doen en hiermee direct de gang van zaken bij de curator aan de kaak kan stellen.'

Onlangs nog uw nieuwe boek, nu herrie in de keuken met de boedelbeheer V&D. Wat is er precies aan de hand? 
Richard Otto: 'Deze week werd bekend dat ik graag de merknaam V&D wilde kopen. De curator  Matthijs Brons (Höcker Advocaten, red.) heeft gisteren aan mij te kennen gegeven dat zij inmiddels op hoofdlijnen overeenstemming heeft bereikt met een partij over de overname van verschillende tot de boedel van V&D behorende activa, waaronder merknamen. De curatoren verwachten deze transactie op korte termijn met hen af te ronden.

Dat is toch ook het werk van de curator?
'Ik heb helaas niet de mogelijkheid gehad om een bod te doen. Al maanden geleden heb ik meermaals contact proberen te krijgen met de Edwin van Wijk (woordvoerder van de curatoren, red.). In den beginne had ik begrip ervoor dat hij door alle commotie en drukte tijdens het faillissement geen reactie heeft gegeven. Pas twee weken geleden kreeg ik een reactie van curator Hanneke De Coninck-Smolders (Brix Advocaten, red.) dat zij al aan tafel zitten en ik eerst moet afwachten of deze onderhandelingen zouden afketsen. 
Bovenstaande praktijken is in mijn optiek niet alleen schimmig, maar geeft ook aan dat de curatoren niet hun werk goed hebben gedaan.

Want?
'Uiteindelijk dienen zij louter voor de belangen van hun schuldeisers op te komen. Dit hebben zij zeer matig gedaan, aangezien ik niet eens een bod heb kunnen doen en zij mij niet hebben gevraagd naar de hoogte van mijn bod. Goede kans dat door de mediapublicaties van vorige week er meer partijen zijn wakker geschud en ook graag een bod hadden willen doen, waardoor schuldeisers zoals de overheid en leveranciers veel meer van schulden terug hadden gezien.'

Wie gaat er uiteindelijk met de merknaam V&D en het overige portfolio vandoor?
'Met welke partij zij nu in hoofdlijnen een overeenstemming hebben is mij onbekend. Evenals de hoogte van het bod en de overige zaken in deze transactie. Grote kans dat het om honderden merknamen gaat, al zijn merken als Vendex International, Liv, Vendet et cetera nauwelijks wat waard.'

Waar zit de pijn?
'Nu heb niet de mogelijkheid gehad om een bod te kunnen doen. Ik wilde een serieus bod doen op merknaam V&D inclusief domeinnaam van een paar ton. Miljoenen uitgeven voor aan een naam van een failliet bedrijf dat al jaren verlies maakt en eigenlijk al vanaf jaren '80 aan het kwakkelen was is niet realististisch. Dit is trouwens een veelvoud van wat er voor de merknaam Free Record Shop na het faillissement is betaald (€25.000, red.).'

Hoe bent u uitgekomen op dit bedrag van circa een ton? Is V&D niet veel meer waard?
'De zogenaamde merkdeskundigen die in de media aangeven dat de merknaam miljoenen waard zou zijn zijn geen ondernemers. Wanneer je immers alleen voor de merknaam miljoenen neer wil leggen en daarnaast ook nog in flink wat zaken moet investeren, zal je een veelvoud aan omzet moeten genereren. Het bod dat ik wilde uitbrengen is realisistisch.'













Alleen DFT heeft de kwestie opgepikt en platform Food&Retail op MarketingTribune. U bent verbijsterd en stelt integer te handelen. Waarom nu de tamtam?
'Ik wil benadrukken dat mijn wens om de V&D-merknaam te kopen geen pr-stuntje voor mijn net uitgekomen boek is. Dat ik publiekelijk mijn interesse voor de merknaam heb getoond, is normaliter ook niet een erg goede business strategie. Ik heb dit gedaan, aangezien ik geen bod kán doen en hiermee direct de gang van zaken bij de curator aan de kaak kan stellen.'
(PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken