4 vragen: Brechtje de Leij over digitale transformatie

4 vragen: Brechtje de Leij  over digitale transformatie
  • Food-en-retail
  • 20 jun 2016 @ 10:20
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • WebContentE-commerceKennissessie

Brechtje de Leij, bekend van haar baanbrekende mobiele strategie bij Nu.nl, is komende woensdag de belangrijkste spreker tijdens de door Salesforce en Accenture georganiseerde kennissessie “transformatie in het digitale tijdperk” voor retail- en e-commercebedrijven. Welke tips en takeaways heeft deze ‘Lady Geek’ voor de branche in het verschiet? Vier vragen die wellicht een tipje van de sluier doen oplichten.

Jij volgt natuurlijk alle trends op het gebied van consumer engagement in het digitale domein. Zeg het maar. Welke trends signaleer je?
 ‘Je kan natuurlijk heel veel digitale trends noemen. Omnichannel, mobile, marketing automation .. noem ze allemaal maar op. Waar het mijn inziens om gaat is dat succesvolle bedrijven, de digitale disruptors als Airbnb en Uber, niet zozeer techniek of bepaalde IT-zaken centraal zetten, maar heel erg kijken vanuit de gebruiker en kijken naar bepaalde consumenten trends. Ze onderzoeken de basic needs van klanten en haken daar handig op in met behulp van technische oplossingen. Digitale disruptors hebben echt een fundamenteel andere houding ten opzichte van IT en technologie dan traditionele marktleiders in de retail. IT was vroeger een losse ondersteunende afdeling voor de business. Tegenwoordig ís IT de business.’
 
De gebruiker centraal zetten, dat deed de retail voeger toch al? Vroeger kwamen de mensen in de winkel en de verkoper kende z’n klanten juist heel persoonlijk en direct.
 ‘Zeker, maar mensen leven tegenwoordig voor een belangrijk deel ook in het digitale domein. Bovendien kan je digitaal mensen ook heel persoonlijk kennen en heel direct contact met mensen aangaan door inzet van data en bijvoorbeeld Artificial Intelligence. Grote bedrijven zoals bijvoorbeeld Amazon en Booking snappen dat wel. Maar vaak onderzoeken bedrijven onvoldoende de basale behoeftes van de klant waar je met techniek op in kan spelen. Techniek is mooi, maar als je een prachtig CRM-pakket koopt maar de user experience nog steeds niet optimaal en gepersonaliseerd maakt, dan werkt het nog steeds niet. ‘
 
Wat ga je ons eigenlijk vertellen tijdens de kennissessie komende woensdag? 
‘Ik wil aan de hand van een aantal interessante voorbeelden laten zien hoe een aantal van die digitale disruptors te werk gaan en met hun klanten in contact treden. Uiteraard ga ik in op Uber, Starbuck, Spotify en Facebook, maar ik wil ook wat minder bekende voorbeelden laten zien. Sportmerken als Reebok hebben bijvoorbeeld heel nieuwe manieren gevonden om mensen actief met hun content aan de slag te laten gaan. Ze laten mensen bijvoorbeeld rennen om bepaalde content kunnen zien. Mensen krijgen een ervaring en zoals bekend waarderen mensen dat waar ze moeite voor moeten doen meer dan iets wat ze gewoon maar krijgen.’
 
Ervaring wordt belangrijk?
‘Ja, dat is zeker zo. Mensen krijgen tegenwoordig een overload aan informatie en daardoor wordt het steeds moeilijker om je merk en je merkwaarden onder de aandacht te brengen van het publiek. Je moet creatieve manieren verzinnen om mensen te triggeren. Een winkel is daar eigenlijk een geweldige plek voor. Soms wordt daar nog wel eens zuur over gedaan, maar een winkel is juist een geweldig walhalla om je content en producten te stallen. Je moet een winkel alleen anders inrichten en anders opzetten dan vroeger. Als je een ware multichannel strategie voert, dan kan een fysieke ervaring in een echte winkel juist dat unieke toevoegen wat een online-only shop nooit kan bieden.’

Aanmelden voor de kennissessie kan op deze site! 
  

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken