FNLI betreurt EU-bemoeienis die handel schaadt
- Food-en-retail
- 7 jul 2016 @ 13:10
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - PolitiekFood
- 7 jul 2016 @ 13:10
- Redactie Food en Retail
Deze week gaf de Europese Commissie groen licht aan Frankrijk om gedurende twee jaar een verplichte herkomstetikettering voor vlees en zuivel als ingrediënt in voedingsmiddelen 'uit te testen'. Dit initiatief van de Franse overheid betreft overduidelijk een vorm van protectionisme en doet afbreuk aan de interne Europese markt voor vrije handel. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) roept de Nederlandse overheid dan ook op om de nodige stappen te zetten om verder protectionisme in Europa een halt toe te roepen. Terwijl Juncker, Timmermans en Verhofstadt zich gillend als sekteleiders te weer stellen tegen de Brexit, worden de Nederlandse handelsbelangen door dezelfde EU geschaad.
Handelsbarrières
Het invoeren van verschillende etiketteringsregels voor producten gemaakt binnen of buiten Frankrijk staat volgens de FNLI gelijk aan het optrekken van handelsbarrières. Franse voedingsproducenten zijn de komende twee jaar verplicht om de exacte herkomst van zuivel of vlees in hun producten op het etiket aan te duiden. Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat bedrijven die kazen of worsten in Frankrijk produceren, en daar op de markt brengen, expliciet op het etiket moeten vermelden of het product Nederlandse melk of vlees bevat. Franse producenten zullen geneigd zijn om vooral in te kopen bij Franse vlees- en zuivelleveranciers. Daarnaast bestaat de kans dat Franse distributeurs Nederlandse zuivel- en vleesproducten links laten liggen.
Bezwaren FNLI tegen verplicht stellen herkomstetikettering
De FNLI beaamt dat transparantie in de keten van groot belang is om het vertrouwen van consumenten te winnen, maar ziet het verplichtstellen van herkomstetikettering niet als een middel hiertoe en verwacht dat dergelijke wetgeving substantiële negatieve gevolgen heeft voor het bedrijfsleven. Zo zal verplichte herkomstetikettering leiden tot zeer frequente aanpassing van etiketten, met bijbehorende kosten en complexiteit van productie en logistiek. Ook worden producenten ontmoedigd om reststromen optimaal te benutten. De hoeveelheid van een restproduct kan te klein zijn om te gebruiken, in verhouding tot de kosten die gemaakt worden bij het wijzigen van het etiket. Lees hier de bezwaren van de FNLI tegen verplichte herkomstetikettering.
Besluit haaks op eerdere conclusie Europese Commissie
Het besluit om de Franse pilot toe te staan, staat bovendien haaks op de conclusie die diezelfde Europese Commissie amper twee jaar geleden zelf trok. Toen stelde de Commissie in een onderzoeksrapport dat de consument niet bereid is te betalen voor zo’n verplichte herkomstetikettering, dat de administratieve lasten niet te overzien zijn en dat het een negatieve impact op de Europese handel zou hebben. Het is weer een bewijs van het sentiment, zoals recent ook geuit in Engeland, dat het huidige EU-bastion flink op de schop mag en toe is aan betere leiders. (PvWK, bron: FNLI)
Achtergrond FNLI
De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) is de koepelorganisatie van en voor bedrijven en branches in de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De FNLI is spreekbuis voor bedrijven en branches en aanspreekpunt voor overheid, politiek, handelspartners, NGO’s en media. De FNLI is een proactieve pleitbezorger voor de levensmiddelenindustrie, een van de grootste industrietakken van Nederland. De FNLI is lid van FoodDrinkEurope, de Europese koepelorganisatie van voedingsmiddelenproducenten.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Frans
- Verhofstadt
- overheid
- halt
- Juncker
- Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie
- exacte herkomst
- gillen
- Europa
- handelsbarrières
- Nederlandse handelsbelangen
- Timmermans
- sekteleiders
- EU
- FNLI
- voedingsproducenten
- Brexit
- Nederland
- r protectionisme
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing