Van Der Heiden bouwt geautomatiseerd kaaspakhuis

Van Der Heiden bouwt geautomatiseerd kaaspakhuis
  • Food-en-retail
  • 9 aug 2016 @ 15:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • TussenhandelFoodIntroductie

In Veenendaal is gestart met de bouw van een eigentijds kaaspakhuis. De aanleiding hiervoor zijn de veranderingen die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden bij Van Der Heiden Cheese Services. Het bedrijf maakte een transformatie door. Medewerkers hebben meer verantwoordelijkheid en er is meer rust, structuur en overzicht. Een samenwerking met het bedrijf Onprove zorgde voor een verhoging van de efficiency met 15 procent.

Door de ontstane rust en ruimte zijn sindsdien de ambities weer op de hoogte plank komen te liggen. Het bedrijf heeft begin dit jaar het startschot gegeven voor een grote uitbreiding op zijn locatie in Veenendaal. Vandaag is de zoektocht naar personeel gestart.

5 miljoen kilogram kaas
De ambities van ondernemer Teunis van der Heiden – oprichter van Van Der Heiden Cheese Services – zijn groot. Hij wil het modernste kaaspakhuis van Nederland in Veenendaal realiseren. Het pakhuis zelf wordt bijna 20 meter hoog, en volledig geautomatiseerd door middel van automatische kranen. Deze kranen halen de te behandelen kazen automatisch uit het pakhuis. Het pakhuis biedt straks ruimte aan 5 miljoen kg kaas in de rijpingscellen en 1 miljoen kg kaas in de koelcel. De kaasbehandelingsruimte komt op de eerste verdieping boven de expeditie. Hier worden de kazen gekeerd en behandeld. Teunis van der Heiden vertelt: ‘Het verbeterproces heeft naast rust, structuur en overzicht opgeleverd. Maar vooral heb ik zin om achter onze nieuwe ambities aan te gaan. Het is tijd om te groeien.’

Verhoging van de efficiency
Het Veenendaalse bedrijf nam Onprove in de arm om naar eigen zeggen 'het maximale uit het menselijk potentieel te halen'. Tijdens de eerste sessies werd ontdekt waar de meeste groei kon worden behaald. Met een vijfstappenplan werden eerst de doelen helder gemaakt. Vervolgens is er gestart met het communiceren van de doelen. Als derde stap is er actie ondernomen op de afwijkingen. Marc van Amersfoort van Onprove legt uit:  ‘Zodra het duidelijk was waar het bedrijf heen wilde en hoe je daar komt en wanneer iedereen weet wat van hem verwacht wordt, kreeg iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid. Hierdoor kun je met succes sturen op meer eigenaarschap en scherp sturen op resultaat.’

Gemoedelijke sfeer
De efficiency werd met 15 procent verhoogd. Teunis van der Heiden: ‘Het is een spectaculair resultaat en zorgt dat ik weer helemaal opnieuw naar mijn bedrijf kijk. De sfeer is veel gemoedelijker nu en ik heb nieuwe energie gekregen om weer verder te ondernemen. Onze nieuwe slogan is ‘serving the cheese world’. Met ons nieuwe kaasveredelingsconcept richten we ons op een complete dienstverlening van transport af- fabriek, opslag en veredeling, grootverpakking, versnijden, orderpicking tot en met distributie naar de afnemers en partners, met de bijbehorende maatstaven van kwaliteit en flexibiliteit.’

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken