[Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing

[Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing
  • Food-en-retail
  • 2 sep 2016 @ 00:01
  • 12841 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

In het 92ste deel uit onze successerie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Elant Wijtman, 'chef merk' bij Oedipus Brewing. Wijtman: 'Éen mooi compliment voor ons culinaire bier Thai Thai is, is dat het is opgenomen op de bierkaart van driesterrenrestaurant De Librije.' En: 'Oedipus wil World domination! Maar dan stapje voor stapje…'

1.      Stel jezelf graag voor. 
Mijn naam is Elant Wijtman (33 jaar, Amsterdam) en je herkent me aan de twee gouden Casio horloges om mijn rechterpols. Met een achtergrond als marketeer in de culturele sector ik werkte ondermeer voor Foam Fotografiemuseum, Stadsschouwburg Amsterdam- ben ik onlangs als "Chef Merk” aan de slag gegaan bij Oedipus Brewing, de brouwerij in Amsterdam-Noord, die bekend is van lekkere bieren als Mannenliefde, Mama, Gaia en Thai Thai. De brouwerij die zich tevens onderscheidt met twee bierfestivals en een kleurrijke taproom in de brouwerij, waar de bieren vers uit de brouwerij meteen op tap komen. Op die plek zorgen we voor een levendige programmering van muziek, kunst en cultuur. Daar komen mijn liefdes voor smaken en de kunsten dus behoorlijk mooi samen en bouwen we in een klein team aan een prachtig merk dat oprecht goede en onderscheidende bieren maakt. 

2.    OK, Oedipus: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit ‘micro brewery merk’ om draait? 
Vijf jaar geleden besloten vier vrienden dat het saaie Nederlandse bierlandschap wel wat extra smaak kon gebruiken. Geïnspireerd door de gasten die ze voorbij zagen komen tijdens hun werk in de Beer Temple, een USA-focused bier bar in Amsterdam, besloten ze zelf te gaan brouwen. De missie was om bijzonder en goed bier te maken, maar ook om dit aantrekkelijk en toegankelijk te maken voor een breed publiek. De biercultuur in de Verenigde Staten, waar de craft beer revolutie al veel eerder plaatsvond, was hierbij een belangrijke inspiratiebron. In de jaren die volgden groeide Oedipus uit van een kleine thuisbrouwerij tot een heel eigen en gekende brouwerij, met eigen taproom in Amsterdam-Noord en met twee succesvolle eigen bierfestivals. Het is nooit saai rondom Oedipus! We presenteren onze bieren graag als onderdeel van een kleurrijke en creative wereld. Dit zorgt er voor dat er steeds meer mensen in aanraking komen met ons product.

Mannenliefde was het eerste bier dat door Oedipus gebrouwen werd en staat tevens centraal aan onze merkgedachte. Het is het eerste stereotype-vrije bier en steekt een beetje de draak met het macho imago van traditionele biermarketing. Kijk eens kritisch naar Jupiler's "Mannen weten waarom!”. Ik bedoel: really??? Oedipus staat voor een wereld waar bier voor iedereen is en persoonlijke smaak de belangrijkste drijfveer is voor het genieten van een lekker biertje. En Mannenliefde is in die wereld ons statement beer. We tonen graag onze gevoelige kant. 

3.     Hebben jullie voor de  campagne of voor het design van de flesjes/etiketten met reclame-. design of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over jullie communicatie?
Oedipus is tot nu toe groot geworden door een intuitieve en persoonlijke aanpak van de marketing. Echt gerichte campagnes zijn er nog niet gevoerd en veel speelde zich lokaal af. Het merk werd gedragen door de mensen die er werken, dat is nog steeds zo. De oprichters staan nog steeds zelf op de meeste bierfestivals en deze aanpak werkt zeker. Het is nu echter wel de tijd om qua marketing en campagnes structuur en focus aan te brengen en op te schalen zonder die kenmerkende persoonlijke touch te verliezen. Dat is de leuke taak waar we nu voor staan als merk. 

Wat een kenmerk van Oedipus is dat sowieso behouden blijft, is de samenwerking met bevriende kunstenaars en creatieven om het visuele ontwerp voor de labels te maken. We geloven erg in de toegevoegde waarde van een goed ontwerp en de samenwerking met getalenteerde kunstenaars is altijd waardevol. Het is mooi om met ons bier een canvas aan kunstenaars te kunnen geven, dat de hele wereld over gaat en welke altijd gezien wordt tijdens de positieve momenten van genieten van bier. 

De hoofdbieren hebben we net een restyling gegeven in samenwerking met onze hoofd ontwerper. Dat was nodig om er meer één 'familie' van te maken. De geniale Fransman Victor Brangolo doet dat voor ons en met hem kunnen we de fantasierijke wereld van ons merk visueel goed overbrengen. Binnenkort kun je hiervan de resultaten in de schappen verwachten en ik moet zeggen dat ik daar best trots op ben. Als dat is afgerond beginnen we met allerlei mooie campagnes om onze hoofdbieren in heel Nederland op de kaart te zetten.

4.      Is de marketing van bieren in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot? Klopt de ‘opkomst van de kleinere’? Zijn Heineken en InBev erg lastige concurrenten?
Het klassieke “de kleintjes tegen de groten verhaal”: de vraag of we nou een Oedipus- of een Calimero complex hebben, haha! In principe zijn alle craft bier brouwerijen nog zó klein ten opzichte van de grote brouwers. Men spreekt van 5% van het totale marktaandeel, maar dat ligt waarschijnlijk iets hoger. Alsnog: de grote brouwers hebben zich een enorme positie verworven en er wordt gewoon nog heel veel pils gedronken. Het is aan ons om het evangelie van lekker bier te blijven verkondigen en de markt laat wel blijken dat er steeds meer vraag is naar alternatieven voor het ouderwetse pilsje. Wat dat betreft gaat het onze sector goed. Maar ook wij moeten hard werken om zowel qua marketing, als qua product en sales, leading te blijven. We hebben natuurlijk nooit te kracht, macht en budgetten van grote brouwers, dus voorlopig kijk ik daar helemaal niet naar. Wij moeten gewoon op kwaliteit en merkgebied uitblinken, dan blijven de mensen ons bier met plezier drinken. Alleen dan kunnen we dromen van “concurrentie” met de grote brouwerijen. Wat wél leuk is om te merken is dat de grote brouwerijen ineens wel doordrongen zijn van de groei van de craft beer sector. Brouwerij BrewDog is wat dat betreft een leuk voorbeeld: goed product, mooi merk, maar wel erg hard gegroeid. Daar wordt vast en zeker naar gekeken.   

5.      Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Wat de afgelopen maanden erg goed is gegaan is dat we een heel mooi internationaal bierfestival hebben neergezet (http://oedipus.com/festival/). Twee dagen stonden 19 internationale topbrouwers persoonlijk hun bier te tappen in onze achtertuin. Daarmee hebben we in Amsterdam wel echt iets nieuws neergezet en ons ook internationaal op de kaart gezet. Met zes van de deelnemende brouwerijen hebben we een “collab beer” gemaakt, die nu in limited edition sixpacks in de betere winkels liggen. Dat zijn wel echt branding bommetjes

Verder zijn onze samenwerkingen met industry leaders als Piet Parra (het prachtig vormgegeven Midlife Light bier) en Jameson (Winnetou; een limited edition bier, gerijpt op whisky vaten) dingen die de hele wereld over gaan. Dat sterkt ons merk enorm. Er zitten in die lijn een paar supertoffe samenwerkingen aan te komen, die ik helaas nog net niet wereldkundig kan maken. Ik geloof erg in de kracht van inhoudelijke samenwerkingen tussen sterke merken. Er komt heel veel op ons af en de kunst is om precies de juiste partners te vinden en ook om de samenwerking goed vorm te geven. Stay tuned!

6.      Wie heeft Oedipus Thai Thai bedacht? Hoe belandde deze bij AH? En hoe bepaal je je portfolio?   
Thai Thai is een bier dat is ontstaan vanuit de wens om met een traditionele bierstijl experimenteel om te gaan. Bier brouwen is echt net als koken en de wens was om een Thais gerecht “in een bier te stoppen”. Dat is heel goed gelukt en het is dan ook geen toeval dat er veel Thai Thai fans zijn. AH heeft ons benaderd, omdat ze ons bier lekker vonden, maar ook omdat ze ons merk leuk en opvallend vonden. Een groot compliment! We denken dat het goed is dat we bij de grote supermarkt verkrijgbaar zijn, omdat het goed is -daar is het bierevangelie weer- dat veel mensen in aanraking komen met lekkere en bijzondere bieren.  

Wat misschien nog een mooier compliment voor ons culinaire bier Thai Thai is, is dat het is opgenomen op de bierkaart van driesterrenrestaurant ‘de Librije’. Onze distributeur liet verschillende Nederlandse bieren proeven aan Therese Boer en deze “wijnvrouw” is sindsdien om: bier is net zo spannend aan tafel als wijn. Iets wat wij natuurlijk stiekem al wisten. We organiseren ook veel “beer pairing dinners” waarbij het gaat om bier-spijs combinaties en de uitleg daarbij. Hartstikke interessant én lekker. De volgende is 18 september bij het fantastische restaurant BAK.

7.     Tenslotte: hoe gaan jullie verder? 
World domination! Maar dan stapje voor stapje… We werken continu aan het perfectioneren van het product. Met de nieuwe brouwinstallatie kunnen we een groot deel van de productie zelf doen en dat geeft veel controle over het eindresultaat. Ons bier wordt dus elke maand beter. Daarnaast gaan we er voor zorgen dat het lokaal bewezen succes wordt vertaald naar andere delen van het land. De "mannenliefde-mantra” zal in het hele land gaan klinken, als het aan ons ligt. Met een nieuw logo en visuele identiteit (lees: herkenbaarheid), gaan we de boer op: campagnes om onze belangrijkste bieren in verschillende doelsteden groot te maken op een manier vergelijkbaar zoals dat ook in Amsterdam heeft gewerkt: kwaliteit voorop, met persoonlijke aandacht en met de juiste partners op het gebied van smaak en creativiteit. 

8.      Nog ander nieuws over Oedipus te melden? 
Nee, ik denk dat het tijd is om te stoppen met praten en om de mensen uit te nodigen in onze taproom. Oedipus bier moet je gewoon proeven en beleven, en dat kan het best bij onze bar-in-de-brouwerij in Amsterdam-Noord. Onze buren van de Beef Chief -die echt de beste burgers van de stad maken- voorzien tegenwoordig in een kleine kaart, dus je kan een hele dag komen eten en drinken in de brouwerij. We zien je graag op Gedempt Hamerkanaal 85. Cheers! Oh wacht... schiet me toch nog wat te binnen: we maakten laatst een hele mooie, high-tech scroll-animatie over het brouwproces, maar dan op z’n Oedipus’. Die staat nu online op onze site en deze is leuk, leerzaam, maar vooral hilarisch, kijk hier
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 


Elant Wijtman - partner en merkchef Oedipus Brewing  


Enkele productshots uit portfolio Oedipus


Mensen bij de Oedipus taproom

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken