[Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - partner oneQ smart outdoor cooking

[Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - partner oneQ smart outdoor cooking
  • Food-en-retail
  • 9 sep 2016 @ 00:01
  • 10883 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MerkenFood

In het 93ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met oud-bankier Erik van de Langemheen, nu commerciëel partner bij oneQ smart outdoor cooking. OneQ is een modulair concept waarin je verschillende kooktechnieken combineert tot gepersonaliseerde buitenkeuken. 'Na een aantal jaren hard werken is oneQ te koop in ongeveer 100 winkels in 13 landen. Daar zijn we trots op.'

1. Stel jezelf graag voor.
Mijn naam is Erik van de Langemheen en na opleidingen aan de Hoge Hotelschool in Maastricht en Nyenrode in Breukelen en een carrière van 12 jaar bij ABN Amro Bank was ik 6 jaar geleden toe aan iets nieuws. Ik kwam in contact met Jan Willem Marijnissen, een architect en ontwerper uit het Friese Wyns, die een geweldig  buitenkook-concept bedacht had. Hij zocht een partner met een meer commerciële en bedrijfskundige achtergrond. Samen hebben we een plan geschreven en zijn we oneQ gestart. Inmiddels wordt oneQ verkocht in 13 landen.

2. OK, oneQ, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit merk om draait?
Onze drijfveer was en is om iets nieuws aan de barbecuemarkt toe te voegen en tegelijkertijd een mooi design merk te bouwen. Aan de traditionele markt van ketelbarbecues, grote gasbarbecues, smokers en kamado’s voegt oneQ een modulair concept toe waarin verschillende kooktechnieken met elkaar gecombineerd kunnen worden. Je stelt geheel naar eigen behoefte -en beschikbare ruimte-  je eigen buitenkeuken samen. Of je de voorkeur geeft aan koken op gas, kolen, een teppanyaki plaat of een combinatie hiervan maakt niet uit; het kan allemaal. En je kunt je barbecue tot een volledige buitenkeuken uitbreiden door snijplanken, wijnkoelers of een spoelbakje met stromend water toe te voegen. Alles valt met elkaar te combineren en is uitwisselbaar. Het merk oneQ draait om kwaliteit, design, gebruiksgemak en geweldige kookeigenschappen.

3. Hebben jullie voor de lancering van oneQ samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? 
Wij hebben tot op heden alle marketing, PR en vormgeving in eigen beheer gedaan en met hulp van bevriende marketeers en ondernemers. Tot op heden hebben we ons voornamelijk gericht op het werven van resellers en distributeurs. In de toekomst zullen we ons met onze PR en marketing activiteiten ook meer gaan richten op de eindconsument om meer bekendheid voor ons merk en onze producten te creëren. Dan is een samenwerking met een PR- of reclamebureau niet uitgesloten.

4. Is de buitenkeuken/bbq markt in Nederland een ingewikkelde? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
De markt op zich is niet ingewikkeld en zelfs vrij helder. Het is als nieuw product/merk wel hard werken om een plek te verwerven tussen een paar grote bekende merken die de winkelvloeren en de media domineren met grote budgetten. Je moet dus op zoek naar de ondernemers die hun klanten graag iets anders en nieuws aanbieden en tegelijkertijd staan we graag naast de grote merken waar veel klanten op af komen om vervolgens de verschillen en de voordelen van ons flexibele systeem te kunnen laten zien. We merken overigens dat markten buiten Nederland, met name Duitsland, Zwitserland en Scandinavië, meer open staan voor nieuwe producten en dat het juist daar nu heel goed gaat.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Na een aantal jaren hard werken is oneQ te koop in ongeveer 100 winkels, verdeeld over 13 landen. Daar ben ik trots op.

6. Is er ook een samenwerking met andere culinaire merken?
Nog niet. We zijn wel in gesprek met luxe cateraars om samen te gaan werken.

7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Wat voor ons belangrijk is om de kwaliteit en uitstraling van oneQ te bewaken en het assortiment jaar na jaar verder uit te breiden, zodat klanten regelmatig nieuwe accessoires of kookmodules aan hun oneQ set kunnen toevoegen. In de verkoop en promotie gaan we ons -naast het werven van nieuwe resellers distributiepartijen-  ook meer focussen op de plekken waar onze eindklant is. Dat betekent onder andere deelnemen aan consumentenbeurzen, kookdemonstraties houden en in samenwerking met andere ondernemers productpresentaties organiseren.

8. Nog ander nieuws over oneQ te melden?
We zijn dit seizoen voor het eerst ook buiten Europa te koop in Canada. Daar zijn we erg trots op en hebben we hoge verwachtingen van. Het is een heel traject geweest om alle keuringen voor elkaar te krijgen om oneQ ook in Canada en de VS te mogen verkopen. Nu dat eenmaal achter de rug is, ligt de grootste barbecuemarkt van de wereld voor ons open. We zijn inmiddels te koop in een aantal speciaalzaken in Canada en ‘Dutch Design’ spreekt daar erg aan.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 


    Erik van de Langemheen, een van de twee drijvende krachten achter oneQ smart outdoor cooking


     
     Enkele productshots van oneQ

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken