HelloFresh innoveert de logistiek en distributie
- Food-en-retail
- 27 okt 2016 @ 09:23
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingFood
- 27 okt 2016 @ 09:23
- Redactie Food en Retail
HelloFresh voert diverse innovaties door op het gebied van haar logistieke dienstverlening. In samenwerking met FoodLogica, een startup op het gebied van duurzame logistiek, begint de maaltijdbox-service deze maand met een pilot voor het bezorgen van maaltijden door middel van gekoelde fietsdelivery in stedelijke omgevingen. Daarnaast biedt HelloFresh klanten binnenkort de optie om de bezorgroute vanaf een half uur voorafgaand aan het aflevermoment real-time online te kunnen volgen.
Dit wordt mogelijk gemaakt door de installatie van speciale logistieke navigatiesoftware bij alle reguliere bezorgauto’s; een systeem dat tevens een brandstofreductie mogelijk maakt. Tot slot vergrootte HelloFresh haar logistieke capaciteit, door de opening van een nieuw distributiecentrum in Maastricht eerder deze maand. Hier vandaan vertrekken de bestellingen voor de zuidelijke gebieden, wat voor kortere transportafstanden gaat zorgen, belooft HelloFresh.
Flexibiliteit en gemak
Met de diverse innovaties staat bij HelloFresh de behoefte van de klant om flexibel te zijn centraal. Maar daarnaast kijkt het team kritisch naar een slag op efficiëntie en duurzaamheid, aldus Olaf Vreeburg, Head of Operations bij HelloFresh: 'We vinden het belangrijk dat onze maaltijdboxen zo snel mogelijk bij onze klanten bezorgd worden, zodat we de versheid van onze producten kunnen garanderen. Maar we willen vooral bezorgen wanneer het onze klant het beste uitkomt. Gemak staat wat dat betreft voorop in alles wat we doen. En we investeren daarbij uitsluitend in oplossingen die een tijd- of energiebesparing opleveren. Kortere rijafstanden en nieuwe, milieuvriendelijke distributiesystemen dus.'
‘Zero emission’ bikes
Vanaf deze maand wordt een gedeelte van de naleveringen bezorgd met eco-neutrale, elektrische fietsen die voorzien zijn van een gekoelde opslagcapaciteit. De fietsen worden opgeladen via laadstations die op zonne-energie functioneren. Vreeburg: 'We zijn trots op onze samenwerking met FoodLogica. De fietsdelivery zorgt voor minder verkeer in de binnenstad en een verlaging van CO2-uitstoot. Als bedrijf dat aan grootschalig transport doet nemen we op deze manier onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We willen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de logistieke sector, ook door open te staan voor partijen die gebruik willen maken van ons gekoelde distributienetwerk. We oriënteren ons in dit stadium op allerlei samenwerkingen.' Na een testperiode van een maand binnen de ring van Amsterdam wordt er mogelijk opgeschaald naar andere delen van de Randstad. Ook wordt er geïnventariseerd of ook reguliere bestellingen door fietskoeriers kunnen worden bezorgd. En niet onbelangrijk; de fietsbezorging levert geen extra kosten op voor klanten van HelloFresh.
'Weten waar je eten zich bevindt'
Voor de distributie met bestelwagens geldt dat klanten binnenkort hun bezorging tot 30 minuten voorafgaand aan de bezorging online kunnen volgen. Klanten van HelloFresh krijgen een sms’je op het moment dat hun maaltijdbox onderweg is. Daar wordt een tracking-link aan toegevoegd, waarmee de exacte locatie van de chauffeur te zien is. Op deze manier maakt HelloFresh het leveringsmoment nog beter inzichtelijk voor de klant en weet je dus precies waar je eten zich bevindt. De fietsbezorging is in dit stadium nog niet traceerbaar, maar HelloFresh sluit die mogelijkheid voor de toekomst niet uit. 'We hebben wat dat betreft een ondernemersmentaliteit. Het zit in onze aard om nieuwsgierig te zijn naar innovaties waarmee we onze klanten nóg beter van dienst kunnen zijn', aldus Vreeburg. (PvWK)
Achtergrond over HelloFresh
'HelloFresh Benelux, in 2012 opgericht door Maartje Frederiks, biedt een flexibel lidmaatschap waarmee klanten wekelijks een box met gezonde recepten en verse ingrediënten voor drie tot vijf maaltijden ontvangen. Omdat de producten worden geportioneerd in precies de benodigde hoeveelheden, wordt voedselverspilling tot een minimum beperkt. Alle recepten variëren wekelijks en zijn eenvoudig te bereiden in gemiddeld een half uurtje. De maaltijdboxen worden door heel Nederland bezorgd. HelloFresh biedt verschillende boxen; de Originalbox, Veggiebox, Familybox, Fruitbox, Ontbijtbox en Wijnbox. Sinds kort hebben HelloFresh-klanten de optie om zelf maaltijden te selecteren uit het gevarieerde aanbod. HelloFresh is een Duitse startup met lokale vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Australië, Zwitserland, Canada en de Verenigde Staten. Wereldwijd leverde HelloFresh in de maanden april tot en met juni 2016 bijna 23 miljoen verse en gevarieerde maaltijden af bij ruim 800.000 abonnees.' (bron: HelloFresh)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- efficiëntie
- bezorgroute
- slag
- maaltijdboxen
- optie
- distributie
- Head of Operations
- aflevermoment
- box
- HelloFresh
- boxtoernooi
- HelloFresh
- Olaf Vreeburg
- real-time online
- food
- logistiek
- duurzaamheid
- brommer
- klanten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Fritz-kola opent bottelarij in België14-10-2024
- Dirk introduceert nieuwe producten... 11-10-2024
- Spar lanceert landelijke Spar... 11-10-2024
- Uniqlo opent flagshipstore op... 10-10-2024
- Albert Heijn komt met fluitschaal... 09-10-2024
- Donutketen Dunkin’ in Nederland... 09-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing