[interview Ondernemer 102] Jan Willem Kaldenbach en Edo Dijksterhuis - De Bierrevolutie

[interview Ondernemer 102] Jan Willem Kaldenbach en Edo Dijksterhuis - De Bierrevolutie
  • Food-en-retail
  • 27 jan 2017 @ 00:01
  • 9824 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • TrendsFood

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten -die binnen hun organisatie of als DGA/cmo iets bijzonders uit de grond stampen- aan het woord te hebben gelaten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 100 linkjes hieronder. Als nummer 102 interviewt de redactie Food&Retail, Jan Willem Kaldenbach en Edo Dijksterhuis, auteurs, proevers en onderzoekers die hun queeste naar bier afrondden met het net verschenen boek 'De Bierrevolutie'. Er is wat gaande in brouwerijland. Iets waar elke marketeer zich rekenschap van moet geven, zo ontdekten de heren.

1. Stel jezelf graag voor.
Wij zijn Jan Willem Kaldenbach en Edo Dijksterhuis. Jan Willem is fotograaf en werkt voor onder andere NRC Handelsblad, Harper’s Bazaar en Wonderful Things. Edo is journalist en kunstcriticus en schijft voor onder andere Het Parool, Museumtijdschrift en ArtSlant.

2. OK, 'De Bierrevolutie': kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit boek om draait.
De tijd dat een kroeg wegkwam met twee soorten pils en een bockbier op tap is echt voorbij. In de VS en Groot-Brittannië zijn de kleine, ambachtelijke brouwers al langer in opkomst. In Nederland is dat pas iets van de afgelopen vijf, zes jaar. Maar het gaat nu extreem hard: er komt iedere week wel een nieuwe brouwerij bij. Nederland heeft een hogere brouwersdichtheid dan zelfs België! Wij waren nieuwsgierig naar wie die mensen zijn, wat ze beweegt. En dat is wat De bierrevolutie is: een collectief portret van bier brouwend Nederland in woord en beeld. Daarnaast schetsen we ook de ontwikkeling van de sector en hoe de huidige situatie is ontstaan. En we hebben een selectie proeflokalen door heel Nederland opgenomen.

3. Werken jullie samen met een bureau voor jullie marketing?|
Nee.

4. Is de markt van food- en drinks literatuur / kookboeken in Nederland een ingewikkelde,? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot? Of is dit een bijverdienste.
Er is een vrij grote markt voor boeken over eten, drinken en koken. Mede door de slow food-beweging is er een honger ontstaan naar producten met een verhaal. Maar ambachtelijk bier brouwen past ook binnen bredere maatschappelijke ontwikkelingen. De productie is vaak kleinschalig en maakt gebruik van lokale grondstoffen, liefst biologisch. Er wordt nagedacht over duurzaamheid: het restproduct bostel wordt bijvoorbeeld verwerkt tot veevoer, brood of voedingsbodem voor schimmels waar weer isolatiepanelen mee worden gemaakt. Financiering gebeurt vaak door middel van crowdfunding.

Wij beschouwen dit boek echter als een hobbyproject. Wij zijn normaliter vooral actief in de kunst en mode, dus dit is echt een uitstapje voor ons. Neemt niet weg dat we inmiddels aardig wat kennis hebben opgebouwd over de sector.

5. Waar komt die groeiende neiging tot micro brouwen toch vandaan?
Bier brouwen zit ergens tussen koken, alchemie en puzzelen in. Het aandeel voormalig ICT-ers onder de hedendaagse brouwers is dan ook hoog. Die vinden het geweldig om eindeloos te finetunen tot de installatie doet wat hij hoort te doen en een recept perfect is.

De liberalisering van de horeca heeft ervoor gezorgd dat al die kleine brouwers ook daadwerkelijk hun bier kunnen afzetten en verder kunnen groeien. Tot begin 21ste eeuw dicteerden een paar grote spelers wat er uit de tap vloeide en was de craftbeer-beweging marginaal.

6. Wat zijn jullie eigen lievelingsbiertjes? Waarom?
Door te praten met brouwers en veel te proeven is ons smaakpalet enorm uitgebreid. Er zit evenveel complexiteit en variatie in het hedendaagse bier als in het wijnaanbod. Wij zijn bijzonder gecharmeerd van de IPA’s die nu een flinke opmars maken. Maar ook de dorstlessende Saisons zijn heerlijk. En zure bieren, zoals bijvoorbeeld Oersoep uit Nijmegen ze maakt, zijn geweldig voor een warme zomerdag.

7. Is er een ambachtelijkheids-trend gaande in de bierwereld?  
Zeker. Bieren worden kleinschalig geproduceerd naar speciale recepten voor bepaalde gelegenheden. Bij dat ambachtelijke hoort ook het experiment. Bierdrinkers staan steeds meer open voor bijzondere smaken. Als je eenmaal die speciaalbieren hebt gedronken, ga je niet snel meer terug naar flauwe pils.

8. Hoe staan reuzen als Heineken en Inbev in deze bierrevolutie volgens jullie?
Als je de productie van alle onafhankelijke brouwers in Nederland bij elkaar optelt, zit je pas op een paar procent van wat Heineken omzet. Het is geen echte bedreiging. Maar de grote concerns zien ook wel dat er steeds een beetje van hun pilsmarkt wordt afgesnoept. En ze spelen in op de vraag naar een breder smaakpalet. Brandt heeft inmiddels een eigen IPA gelanceerd. Bavaria heeft Palm gekocht om zo haar bandbreedte te vergroten. En Duvel Moortgat heeft zich ingekocht bij De Molen, een van de meest succesvolle ambachtelijke brouwers die het vooral in het buitenland erg goed doet.

9. Hoe kan een marketeer van een klein biermerk zich het beste staande houden op het strijdtoneel (tips)?
De meeste kleine brouwers produceren voor de lokale markt. Daarbij overtreft de vraag vaak nog het aanbod. Alleen als ze willen uitbreiden, moeten ze gaan nadenken over het organiseren van de distributie. Capaciteitsuitbreiding en de financiering daarvan zijn ook obstakels. Samenwerking met regionale horeca kan goed werken. En met een sterke lokale verankering – veel ambachtelijke brouwers maken stadsbieren of brouwsels met een historisch verhaal - heeft crowdfunding een grote kans van slagen.

10. Waar kun je dit boek bestellen? En denken jullie al aan een volgend boek?
Ons boek is te bestellen bij onze uitgeverij Terra Lannoo. Vanaf 24 januari ligt het ook in de boekhandel.

We denken zeker over een volgend boek. Het liefst willen we een Engelstalige publicatie maken over alle brouwers en proeflokalen in en rond Amsterdam, onze woonplaats. De biergemeenschap groeit momenteel keihard in de stad. Die willen we graag in beeld brengen.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 101 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 






     Cover van het boek


     Jan Willem Kaldenbach en Edo Dijksterhuis - makers De Bierrevolutie

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl



Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken