[interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, ecommerce-marketeer Doniger Fashion Group

[interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, ecommerce-marketeer Doniger Fashion Group
  • Food-en-retail
  • 10 mrt 2017 @ 08:02
  • 20534 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewMarketing

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten -die binnen hun organisatie of als DGA/cmo iets bijzonders uit de grond stampen- aan het woord te hebben gelaten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 103 linkjes hieronder. Als nummer 104 interviewt de redactie Food&Retail Jurryt van Arend, verantwoordelijk voor e-commerce bij Doniger Fashion Group en de merken McGregor, Gaastra en Adam Brandstores. 'Put your time where the money is.'

1. Stel jezelf graag voor.
Ik ben Jurryt van Arend, 37 jaar oud en verantwoordelijk voor e-commerce bij Doniger Fashion Group. Na zeven geweldige jaren bij KLM te hebben gewerkt op de afdelingen revenue management en e-commerce, wilde ik mijn passie voor Digital verder vormgeven bij een bedrijf dat fysieke producten online verkoopt. Daarbij wilde ik het overzicht hebben op de gehele keten, vanaf het moment van inboeken van voorraad bij het distributiecentrum tot aan aflevering bij de klant en alles wat daar tussenin gebeurt, variërend van online marketing, categoriebeheer (merchandising, red.), customer service, content-management en conversie-optimalisatie. Na een korte periode bij Suitsupply, werk ik inmiddels anderhalf jaar met plezier voor de Doniger Fashion Group en haar merken McGregor, Gaastra en Adam Brandstores.

2. Ok, bij Doniger Fashion Group: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit ‘fashionbrand’ om draait? Waarom is het bekende McGregor gesneefd?
De nieuwe naam van de groep refereert aan de oprichter David D. Doniger, een schotse emigrant die in 1921 naar New York verhuist en aan 5th Avenue een winkel begint. In het midden van 20e eeuw groeit McGregor in de VS uit tot het grootste Sportswear-merk in zijn soort. Niet veel mensen weten dat McGregor in de jaren ‘50 van de vorige eeuw in de VS een merk was met haast epische proporties. We proberen het gevoel van New York, wat ook verankerd ligt in ons logo, nu op een hedendaagse manier terug te laten komen in onze digitale visuele uitingen. Naast het gebruik van dynamische beelden van Manhattan, doen we dat ook met behulp een aantal iconische McGregor klassiekers uit die tijd, zoals het Drizzler jack -daadwerkelijk gedragen door James Dean in de film Rebel Without A Cause-, het stoffen baseball jack met lederen mouw en natuurlijk Tartan-geruite overhemden die voortkomen uit de authentiek Schotse familieruit van de oprichter. Ook ons merk Gaastra heeft een ongelofelijk rijk en authentiek, echter meer ‘nautisch’, verleden. Toen de 22-jarige Douwe Gaastra zijn zeilmakerij in 1897 oprichtte in Sneek, was het zijn ambitie om sneller en verder te kunnen varen en Nederlands lange traditie van kwaliteit en vakwerk van wereldklasse nieuw leven in te blazen. Met dit in gedachten is Gaastra, nu meer dan een eeuw later, getransformeerd in een modieus en functioneel lifestyle-merk met internationale status.

3. Hebben jullie voor de marketing van bij Doniger Fashion Group samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over deze campagne?
Nee; binnen onze marketing- en online-afdeling is er een sterke ambitie om dingen zelf te doen. Het grootste deel van onze offline en online marketingactiviteiten wordt daarom in-house gedaan. Waar nodig en relevant zoeken we advies en kennis van buitenaf. Waar we bijvoorbeeld wel een samenwerking hebben opgezocht is bij de bouw van de nieuwe McGregor-website die begin deze zomer is gelanceerd en gebaseerd is op de techniek van de Salesforce Commerce Cloud. In een aantal strategische sessies heeft Emakina NL ons geholpen de McGregor merkwaarden aan te scherpen en om te zetten in ‘wireframes’ en het uiteindelijke visuele design. Op dit moment hebben we een team visuele designers in huis die dat samen met marketing, de creative director en brand director verder uit werken in de visuele merkpropositie.

4. Ik begrijp dat jullie samenwerking met Salesforce Commerce Cloud, voorheen Demandware, bijzonder is en goed verliep. Vertel. Waarom en wat is gedaan?
Het prettige van de samenwerking met Salesforce zit ‘m in het feit dat er voor iedere fase van het proces een team specialisten wordt ingezet. Van de oriënterende fase waarin je gesprekken voert met het salesteam, tot aan de opstart van het platform zelf, waarbij door middel van assessments is gekeken of de ontwikkelde techniek aan de Demandware standaard voldeed. Na de live-gang is er contact met een implementatieteam dat onze teams in verschillende disciplines heeft opgeleid en is er een customer succes-manager die je continu scherp houdt op ontwikkelingen die in de market spelen, klant-rondetafels organiseert en je wijst op nieuwe platformfunctionaliteit die beschikbaar wordt gemaakt door Salesforce en meestal door alle klanten zonder al te veel ‘customization’ kan worden gebruikt. De overgang naar de salesforce commerce cloud heeft ons inmiddels geen windeieren gelegd. De overall conversie is met bijna 40 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Op mobiele apparaten is de conversie zelfs meer dan verdubbeld.

5. Is de modemarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
De modemarkt is een lastige markt die altijd in beweging is. De standaard in Nederland met betrekking tot logistieke dienstverlening is bijvoorbeeld enorm hoog. Vandaag voor twaalf uur ‘s nachts je online aankoop doen om je bestelling morgen in huis te hebben, is allang geen uitzondering meer. Het is bijna de standaard, om nog maar even te zwijgen over de kant die we opgaan met same-day delivery. Ergens is het logisch, want waarom hoef je maar 15 minuten te wachten als je telefonisch een pizza bestelt, maar zou je wel een bezorgperiode van 3 tot 5 dagen moeten accepteren voor een spijkerbroek, die notabene al gemaakt is en klaarligt in een winkel of distributiecentrum om verstuurd te worden.

Het is misschien een extreem voorbeeld, maar je moet als bedrijf je processen continu blijven aanpassen op de veranderende standaard in de markt, en belangrijker nog: de wensen en verwachtingen van je klant. Het kost ons ook nog moeite om hier goed op in te spelen, mede omdat wij van oudsher en voor een belangrijk deel nog extern e-commercedistributie in Noord-Duitsland hebben geplaatst. We zijn hier onze legacy-systemen op aan het aanpassen door middel van de implementatie van een nieuwe ERP en blijven daarbij continu in gesprek met onze logistieke dienstverlener om de huidige propositie verder aan te scherpen. Zo is omruilen van online aankopen voor een andere maat, kleur of desnoods geheel ander artikel, bij ons al mogelijk bij het terugsturen van je bestelling. Dat scheelt echt enorm veel gedoe voor een klant omdat je niet een nieuwe aankoop op de website hoeft te doen terwijl je tegelijkertijd ook nog eens op de terugbetaling moet wachten.

Wat niet echt veranderd, maar wat wel steeds sterker wordt, is dat je continu moet blijven vernieuwen en verrassen om consumenten te bewegen producten zonder korting te kopen.

Ik geloof dat de belangrijkste reden voor een consument om te kiezen voor een merk, naast de on- en offline servicepropositie, ligt in het bieden van uitstekende producten die je nergens anders voor die prijs en kwaliteit kunt krijgen. Mode gaat in mijn ogen allang niet meer over identificeren met een ‘lifestyle’ maar veel meer over value for money, consistentie in kwaliteit en service en gebruik van ijzersterk en aansprekend beeld, populair gezegd; content-marketing. Wanneer je deze factoren op orde hebt kun je moeiteloos duidelijk maken waarom dat truitje bij ons net een paar tientjes meer moet kosten dan bij de modegiganten in de drukke winkelstraten.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder met jullie internationale online marketingstrategie?
We hebben onze sites al wel enige tijd goed vertaald en bezorgen artikelen wereldwijd. Ik geloof echter wel heel sterk in focus. Het overgrote deel van onze online omzet komt op dit moment voor McGregor uit Nederlands en België en voor Gaastra uit Duitsland, maar daar zit absoluut nog veel meer groeipotentie. We zullen dus eerst moeten zorgen dat we onze zaakjes goed op orde hebben in deze landen, voordat ik we ons wagen aan verder internationaal avontuur. Put your time where the money is, heb ik altijd geleerd bij KLM en als je iets doet, doe het dan ook goed! Daar hoort naast een digital content- en marketingstrategie ook een service-apparaat bij dat aansluit bij lokale behoeftes.

7. Nog ander nieuws over Doniger Fashion Group te melden?
Mede naar aanleiding van onze herstart zijn we druk aan het bouwen aan de nieuwe organisatie. Dit betekent vanuit een nieuw hoofdkantoor werken aan herstel van vertrouwen in merk, mensen, klanten maar zeker ook naar onze leveranciers.  We bouwen aan een compleet nieuwe sales-strategie en we kijken kritisch naar de opbouw van collecties, die we vooral ook sneller moeten gaan leveren en dus moeten we sneller inspelen op seizoenen en trends. Kort gezegd, werk aan de winkel. Er zal ook in de loop van de komende maanden nog veel veranderen. Zo zal er een franchiseformule worden uitgerold waarin ook wordt gekeken naar omni-channel principes als single stock, click & collect, et cetera. Er zal gewerkt worden aan de verkoop van de ADAM-keten en we gaan kijken naar de manier waarop de Gaastra online-activiteiten op dit moment georganiseerd zijn. Genoeg te doen dus, maar altijd vanuit het mean-and-lean principe. We kijken vol vertrouwen naar de toekomst met deze mooie merken.

 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 103 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 

     
     Jurryt van Arend - ecommerce-marketeer Doniger Fashion Group


   Enkele beelden van collecties


Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken