Marketeer Robbert de Vreede van Unilever Foods Benelux: 'Nederlandse consumenten eten steeds bewuster en zijn vaker flexitariër'

  • Food-en-retail
  • 30 mrt 2017 @ 09:18
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekInterviewMarketing

Op basis van de marketing-insight dat Nederlandse consumenten steeds bewuster eten en vaker flexitariër zijn, wil foodmerk Knorr consumenten op een laagdrempelige manier ook kennis laten maken met vegetarisch eten. Vanaf nu is daarom op elke variant Wereldgerechten én op de maaltijdmixen een recept te vinden voor ‘een dagje zonder vlees’, belooft het merk. Ook is op iedere verpakking duidelijk aangegeven welke duurzaam geteelde ingrediënten zijn gebruikt om te voorzien in de toenemende behoefte aan eerlijke en duurzame voeding. Al deze stappen dragen bij aan een lagere 'voetafdruk' bij producent én consument. Robbert de Vreede, vice president Marketing Foods Unilever Benelux: 'Mensen willen best af en toe vegetarisch eten, maar weten vaak niet precies hoe.'

Nederlanders eten steeds bewuster en zijn vaker flexitariër (mensen die bewust een dag geen vlees eten). Een onderzoek van Natuur & Milieu uit 2016 laat zien dat inmiddels 67% van de Nederlanders af en toe een dagje geen vlees eet en dat 41% zijn of haar vleesconsumptie de afgelopen vijf jaar heeft gehalveerd. De beweegredenen variëren van milieu en dierenwelzijn tot gezondheid. Verwacht wordt dat het aantal flexitariërs de komende jaren verder zal toenemen.

Een dagje zonder vlees
Robbert de Vreede, vice president Marketing Foods Unilever Benelux vertelt MarketingTribune: 'Vanuit Unilever willen we Nederlanders op een eenvoudige manier kennis laten maken met vegetarisch eten. Mensen willen best af en toe vegetarisch eten, maar weten vaak niet precies hoe ze een lekkere maaltijd zonder vlees maken. Met het extra recept op de Wereldgerechten en maaltijdmixen van Knorr kun je op een makkelijke manier ook een smakelijk gerecht bereiden zónder vlees. En Knorr verkoopt in Nederland zo’n 20 miljoen maaltijdpakketten en 17 miljoen maaltijdmixen per jaar. Dat betekent dat we een grote groep consumenten bereiken, zodat we echt impact kunnen hebben.'

Duurzaam geteeld
Knorr voorziet ook in de behoefte aan eerlijke ingrediënten. Bijna alle groenten, kruiden en specerijen van Knorr zijn op een duurzame manier geteeld. Dit wordt vanaf nu duidelijk op de verpakking vermeld. Via een QR-code op de achterkant kunnen consumenten bovendien alles ontdekken over het 'Sustainability Partnership' van Knorr. De Vreede: 'Niet alleen bij Knorr, maar ook bij Unox bieden we een vegetarisch alternatief. Eind vorig jaar lanceerden we de ‘Vegetarische Gehacktballetjes’ in satésaus, in samenwerking met de Vegetarische Slager.' 

Plantaardig eten stimuleren
Bij Unilever zijn meerdere initiatieven opgezet rond het stimuleren van plantaardig eten, om zo iedereen in staat te stellen hun voetafdruk te verkleinen, meldt De Vreede. Onlangs zette Unilever - na het aangekondigde partnership met de Europese Vegetarische Unie - een volgende belangrijke stap door zich aan te sluiten bij de Green Protein Alliance (GPA). Binnen de GPA werken partijen samen om de eiwittransitie – consumptie van minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten – te versnellen. 'Het concrete doel is dat rond 2025 ons dagelijkse voedingspatroon ten minste 50% plantaardige eiwitten bevat, tegenover 35% op dit moment.'

Brug naar buitenlandse keuken
Met de introductie in 1987 van het eerste Wereldgerecht, Lasagne Bolognese, sloeg Knorr een brug naar de buitenlandse keuken. Inmiddels zijn de Knorr Wereldgerechten 'niet meer weg te denken uit de Nederlandse keukenkastjes', aldus De Vreede. De vele verschillende varianten zijn per 'keuken' onderverdeeld, zoals Mexicaans, Italiaans en Aziatisch, waarmee de introductie van dit submerk marketingtechnisch geslaagd te noemen is. (PvWK)

Vegetarisch Koken volgens Knorr klik hier
(foto boven staat op deze receptenlink)

Over Knorr
'Knorr is Unilevers grootste merk, met een jaarlijkse verkoopwaarde van meer dan 4 miljard euro en het 8ste meest gekozen Fast Moving Consumer Goods merk ter wereld (volgens Kantar World Panel). Knorr producten worden in meer dan 87 landen verkocht en meer dan 320 miljoen mensen genieten er dagelijks van. De passie voor smaak gaat terug naar begin van Knorr in 1838. Van de iconische Wereldgerechten tot de heerlijke bouillons, Knorr is altijd op zoek naar de beste smaken van de wereld met ingrediënten van de hoogste kwaliteit.'
(bron: Unilever)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken