Zuivelmerk Zuiver Zuivel gooit het op extra duurzaamheid en schakelt met Vogelbescherming: 6 vragen aan Edwin Crombags

Zuivelmerk Zuiver Zuivel gooit het op extra duurzaamheid en schakelt met Vogelbescherming: 6 vragen aan Edwin Crombags
  • Food-en-retail
  • 23 mrt 2017 @ 09:13
  • 22899 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMVO

Biologische zuivel uit de supermarkt biedt weidevogels onvoldoende bescherming, claimt Zuiver Zuivel, een belangrijk merk uit het portfolio van 'Weerribben' dat het beter doet. Dankzij een samenwerking met Vogelbescherming Nederland gaat deze club de Zuiver Zuivel-merken bovendien promoten richting VBN-leden. Extra duurzame zuivel dus: een gat in de markt? MarketingTribune interviewt commercieel manager Edwin Crombags van Weerribben Zuivel over de kansen. Hij werkte hiervoor 18 jaar als marketeer bij FrieslandCampina. 'Online marketing en social media worden steeds belangrijker voor onze merken.'

1. Stel jezelf graag voor, wat heb je met marketing? En waarvoor staan de merken Zuiver Zuivel en Weerribben precies?
'
Ik ben Edwin Crombags, 45 jaar, en sinds maart 2016 werk ik bij Weerribben Zuivel als commercieel manager. Daarvoor heb ik 18 jaar bij FrieslandCampina gewerkt, bij de biologische business unit, waar ik onder andere verantwoordelijk was voor het merk Zuiver Zuivel. Weerribben Zuivel heeft vorig jaar het merk Zuiver Zuivel overgenomen van FrieslandCampina. Zuiver Zuivel is sinds 1989 het merk voor biodynamische zuivel met Demeter keurmerk. Biodynamisch gaat weer een stapje verder dan biologisch. Zo mogen de koeien niet onthoornd worden, wordt uitgegaan van een gesloten kringloop in de regio en worden producten zo min mogelijk bewerkt, waardoor de melk bijvoorbeeld nog een roomkraag krijgt. Weerribben Zuivel is een ambachtelijke zuivelverwerker, de biologische melk van eigen boerderij wordt dagelijks verwerkt tot een uitgebreid assortiment biologische zuivelproducten die verkrijgbaar zijn in de biospeciaalzaak en betere horeca. Naast de biologische melk van eigen boerderij wordt sinds een jaar de biodynamische melk, geleverd door 25 biodynamische boeren, als een aparte melkstroom verwerkt en vermarkt onder het merk Zuiver Zuivel. Ook dit merk is verkrijgbaar in de biospeciaalzaak.' 

2. Op welke insight is de propositie in samenwerking met de Vogelbescherming gebouwd? En is daar wel markt voor?
'
We willen met onze merken voor de biospeciaalzaak altijd voorop lopen en onderscheidend zijn ten opzichte van supermarkt bio. Zo is Weerribben Zuivel ambachtelijk bereid en rechtstreeks van de boerderij, Zuiver Zuivel is biodynamische zuivel. Uit marktonderzoek weten we dat de consument bij biologische zuivel biodiversiteit zeer belangrijk vindt. Daarom dat we daar nu stappen zetten samen met onze veehouders, die ook graag voorop willen lopen. Onze doelstelling is ervoor te zorgen dat  consumenten onze bio merken kopen, omdat ze bio zuivel die voldoet aan de strenge normen voor boerenlandvogels van Vogelbescherming Nederland willen hebben ipv bio zuivel uit de supermarkt. Vogelbescherming Nederland gaat bovendien onze merken promoten richting haar achterban.' 

3. Welke zuiveltrends zie jij voor 2017?
'
De consument wil zeker weten dat het goed zit op het gebied van natuur, dier en milieu bij de zuivel die hij/zij koopt. En wil weten waar zijn zuivel vandaan komt en hoe deze wordt geproduceerd. Pure en echte zuivel met een transparant en eerlijk verhaal is essentieel, de consument wil er zeker van zijn dat het product de beste keuze is voor natuur, dier en milieu. Producten/merken die dit echt zijn, dus niet enkel een marketingverhaal, zullen meer en meer terrein winnen.' 

4. Wat doen jullie aan marketing voor Zuiver Zuivel en Weerribben?
'
We richten ons met name op promotie in de bio-speciaalzaak en media van de bio speciaalzaak. Online marketing en social media worden steeds belangrijker voor onze merken.' 

5. Waar is het merk verkrijgbaar, ook online?
'
De biospeciaalzaken, oa Ekoplaza, Natuurwinkel, Estafette, Marqt en de betere horeca. Via diverse webwinkels worden onze producten thuis bezorgd.' 

6. Wat zijn de marketing-toekomstplannen?
'
Onze Zuiver Zuivel boeren willen ook de komende jaren stappen zetten om verder te verduurzamen en daarmee nog meer tegemoet te komen aan de consumentenwensen. Thema's waarop doorontwikkeling plaats gaat vinden zijn bijvoorbeeld kalfjes bij de koe, antibiotica vrij en klimaatneutraal.' 

(PvWK)





     Nieuw campagnebeeld Zuiver Zuivel


      Commercieel manager Edwin Crombags van Weerribben Zuivel 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken