B-Day als marketingmoment voor BBQ-seizoen

B-Day als marketingmoment voor BBQ-seizoen
  • Food-en-retail
  • 7 apr 2017 @ 10:32
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • ActivatieInspiratieAwards

Dit weekend is het volgens het KNMI de perfecte dag om te BBQ-en. Laat dat nou, toevallig of niet, samenvallen met de opening van het BBQ-seizoen met een nationale B-Day in Haarlem. BBQ-distributeur 200 Fahrenheit is met onder meer Activate&co de organisator van deze dag. Een nieuwe nationale dag waarbij ze aandacht willen geven aan alles wat met de BBQ te maken heeft, compleet met awards en een heus Nationaal BBQ onderzoek.

Martijn Wesselink van 200 Fahrenheit: ‘Wij zijn het bedrijf achter The Bastard en Harlem BBQ. Het idee achter B-Day is een gezamenlijk kick off geven aan het BBQ seizoen. Onze partners zijn dit jaar onder meer Scottish beef, Ockhuysen, Kesbeke, Prins & Dingemans en het Nationale BBQ onderzoek.’

Is dit het belangrijkste marketingtool om het fenomeen BBQ onder de aandacht te brengen? Of gebeurt er meer?

 ‘Met B-Day willen wij BBQ-en in Nederland nog meer op de kaart zetten. Wij willen er een jaarlijks terugkerend event van maken voor zowel professionals als consumenten. Dit jaar organiseren wij B-Day voor de eerste keer en het lijkt een groot succes te gaan worden. Wij gaan op B-Day in op trends en vernieuwingen in BBQ. Awards zijn er onder meer voor de beste BBQ-blogger, BBQ-book en BBQ-er of the year. Harold Hamersma onthult de beste wijnen voor bij de BBQ.’

Culinaire BBQ

De aftrap voor de professionals is op vrijdag 7 april. Op zaterdag 8 april kunnen consumenten een kijkje en hapje komen nemen. Volgens Wesselink is BBQ al jaren populair in Nederland. ‘We zien wel duidelijk een verschuiving naar de meer culinaire BBQ. Via het Nationale BBQ onderzoek dat we sinds twee jaar houden, brengen we in kaart wat er leeft rond de BBQ in Nederland.’

Onderzoek

Dit Nationale BBQ en buiten koken onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Trendbox in samenwerking met activatiebureau Activate&co. ‘Opvallend is dat een brede groep consumenten een zeer positief gevoel heeft over BBQ-en, vergelijkbaar met Oranje successen uit het verleden,’ zegt Frank de Bruin, strategy director/partner van Activate&co. ‘BBQ-en blijft een populair fenomeen dat staat voor gezellig, feest, lekker, buiten, vakantiegevoel en vrijheid. Opvallend is dat Nederlanders vinden dat mensen gezelliger zijn in de omgang tijdens een BBQ. Negen op de tien Nederlanders genieten van BBQ-en en een grote groep van 30% wil het liefst het hele jaar door het vuur laten branden.’

Aspiraties

Volgens De Bruin zien we de opkomst van de BBQ-connaisseur terug in de trends naar meer luxe op de BBQ en aandacht voor andere, veelal duurdere grilltechnieken. ‘Het roept zeker bij mannen hoge aspiraties op, maar de gemiddelde grillprestaties dalen naar een magere 6,3 als schoolcijfer. Dat verklaart meteen de honger naar meer kennis via recepten, tips en cursussen.’

Begin juni gaan Activate&co en Trendbox opnieuw ruim 800 consumenten ondervragen om in kaart te brengen wat de meest actuele ontwikkelingen op BBQ-gebied zijn.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken