IRI Introductie top 20: 'Magnum Double grootste innovatie van afgelopen jaar'

IRI Introductie top 20: 'Magnum Double grootste innovatie van afgelopen jaar'
  • Food-en-retail
  • 26 apr 2017 @ 11:25
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketingOnderzoek

De jaarlijkse Introductie top 20 van IRI is zojuist bekend gemaakt, waaruit blijkt dat Magnum Double de grootste innovatie is van het afgelopen jaar. Ondanks de focus op gezondheid en gezonde voeding is er dus ook zeker nog ruimte voor producten die juist inspelen op ultiem genieten. Merkintroducties van Campina, Pampers, Witte Reus en Robijn zitten de ijsjes op de hielen. Bij de publicatie hoort altijd een marketinganalyse, waarvan akte.

Versnippering van consument én markt leidt tot lagere innovatieomzetten
De totale weekomzet van de 20 beste introducties van 2016 opgeteld is met € 1,4 miljoen historisch laag, zelfs nog lager dan in de crisisjaren. Sinds het begin van de metingen in 2000 is vanaf 2008 een duidelijk keerpunt te zien, citeert Foodmagazine het IRI onderzoek. Waar in de eerste jaren de totale omzet van de beste introducties vaak ruim boven de € 2 miljoen per week uitkwam, is deze sinds 2008 gedaald naar € 1,7 miljoen en de afgelopen jaren rond deze omzet blijven steken. In 2013 was er een tijdelijk opleving, maar de jaren erna stagneerde dit wederom, met 2016 als laagste waarde sinds het begin van de metingen.

Stijging promotiedruk
Het is volgens IRI echter te negatief om te concluderen dat de innovatiekracht van (merk)fabrikanten dramatisch is teruggelopen. Het is namelijk niet zo dat er niet geïnnoveerd wordt, maar de veranderende marktomstandigheden hebben ertoe geleid dat de focus van de innovaties ook is veranderd. Enerzijds is er meer aandacht voor productverbeteringen, zoals reductie van suiker, zout of e-nummers. Anderzijds komt het ook steeds vaker voor dat innovaties exclusief worden gelanceerd bij één retailer of zich richten op een kleinere specifieke doelgroep, waardoor de startomzet in eerste instantie lager ligt.

Kleinere spelers in opkomst
Ook zien we dat er steeds meer innovaties in de markt komen van kleinere spelers met minder ondersteuningsbudgetten, waardoor de innovaties langer tijd nodig hebben om een hoge omzet te genereren. Meer dan de helft van het volume wordt verkocht in promotie. De stijging van de promotiedruk die we terugzien in de totale markt, is zeker ook zichtbaar bij de Introductie top 20. Binnen deze top 20 lag het percentage volume dat in het introductiejaar verkocht werd met enige vorm van promotie net boven de 50%. Vorig jaar lag dit percentage nog rond de 40%, dus net als in de totale markt is hier ook een sterke stijging te zien. 

De Introductie top 20

rank / introductie / omzet per actieve week  (introweek)
------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Ola Magnum Double (caramel & chocolate) 142.116 euro (introweek 8) 
2 Campina 100% natuurlijke kaas 103.594 (8) 
3 Pampers Baby Dry 101.742 (32) 
4 Witte Reus kracht actief geur boost 85.949 (31) 
5 Robijn Collection 74.814 (37) 
6 Mora Funmix Favorites 73.494 (42) 
7 Campina Milde Kwark (naturel/vanille/kokos) 73.001 (10) 
8 Optimel Griekse stijl drink 72.852 (21) 
9 Mona Intense 71.503 (7) 
10 Almhof hoekje 66.860 (7) 
11 Lenor unstoppables 66.496 (5) 
12 Arla Naturals 64.678 (19) 
13 Johnny Doodle chocoladerepen 64.284 (3) 
14 Tony's chocolonely melk kaneelbiscuit 59.386 (45) 
15 Peijnenburg Nak'D Nudies 51.792 (30) 
16 Heineken Apple Bandit cider 48.202 (22) 
17 Alpro Mild & creamy naturel ongezoet 47.500 (8) 
18 Lenor Vloeibaar Wasmiddel 44.173 (24) 
19 Jillz Raspberry 40.927 (10) 
20 Aviko Supercrunch Airfryer Frites 39.426 (41)

(PvWK, bronnen: IRI en
 Foodmagazine)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken