Jarig Heineken plaatst 'S' terug op gevel Stadhouderskade

Jarig Heineken plaatst 'S' terug op gevel Stadhouderskade
  • Food-en-retail
  • 17 mei 2017 @ 15:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodEvenement

Op de gevel van de voormalige Heineken brouwerij in het centrum van Amsterdam, prijken trots de letters van het wereldberoemde biermerk. Tussen de woorden ‘Heineken’ en ‘Brouwerij’ zit echter een afstand. Een afstand die het verhaal vertelt van vier generaties bierbrouwers die een lokaal biertje lieten uitgroeien tot wereldberoemd biermerk. Ter ere van 150 jaar Heineken aan de Stadhouderskade, komt de ontbrekende letter ‘S’ voor een week terug op dit monumentale pand. 


Gerard Adriaan Heineken liet de brouwerij bouwen in 1867, aan wat destijds de rand van de stad was. De gloednieuwe brouwerij werd omringd door weilanden. Het pand was ontworpen door de bekende ingenieur-architect Isaac Gosschalk. Hij ontwierp een schilderachtig, maar robuust bakstenen gebouw met trapgevels, torentjes en andere elementen die hij ontleende aan de Middeleeuwse en zeventiende-eeuwse architectuur.

Op 17 mei 1867, om drie uur ’s middags, vond de eerstesteenlegging plaats. Precies 150 jaar geleden. De eerste steen werd gelegd door Anna Geertruida Cornelia Heineken, het jongere zusje van Gerard Adriaan Heineken. Het was de start van een ontwikkeling die vervolgens niet meer tot stilstand kwam. 'Gerard Heineken was een echte man van de tweede Gouden Eeuw van Amsterdam: een ondernemer met een sociaal hart. Hij liep voorop in het moderniseren van zijn bier en brouwerij, droeg bij aan het ontstaan van de moderne (inmiddels traditionele) cafés, was betrokken bij de bouw van het Rijksmuseum, de aanleg van het Vondelpark en ook voor de minderbedeelde Amsterdammers zette hij zich in', schrijft Heineken.

Demelza van der Maas (manager Foundation Heineken Collection): 'Heineken en Amsterdam zijn al 150 jaar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Net als de stad veranderde ons brouwerijterrein door de jaren flink, maar we zijn er trots op nog altijd in het hart van Amsterdam gehuisvest te zijn.'

Door de jaren heen werd het brouwerijterrein steeds verder uitgebreid, om mee te kunnen groeien met de vraag en modernisering. In de tijd van Alfred, of Freddy Heineken, werd de ‘S’ achter ‘Heineken’ vandaan gehaald. Dit zou volgens hem bijdragen aan het internationale succes. Net als de zo bekende lachende ‘e’, een aanpassing die hij daarna doorvoerde. In 1988 kon het brouwerijcomplex niet meer mee met het, inmiddels internationale, succes van Heineken en werden de brouwactiviteiten onder andere naar Zoeterwoude verplaatst.

Toch zijn er nog steeds werknemers bij Heineken actief, die nog bier hebben gebrouwen in de koperen ketels van het brouwhuis aan de Stadhouderskade. Vandaag de dag staat het pand beter bekend als de Heineken Experience, waar jaarlijks meer dan een miljoen mensen verwelkomd worden in een tour die bezoekers onderdompelt in de wereld van Heineken.

Dirk Lubbers (managing director Heineken Experience): 'In de Heineken Experience
vertellen we dagelijks het verhaal van de geschiedenis van Heineken® aan duizenden
bezoekers van over de hele wereld. We merken dat ook de jongere generaties steeds meer interesse hebben voor de geschiedenis. En dat is leuk om te zien, want er is geen toekomst, zonder verleden. Hier spelen wij op een innovatieve manier op in.”

Ter ere van het 150-jarig bestaan organiseert de Heineken Experience van 22 – 26 mei om 10:00 uur speciale gratis heritage tours voor hun Amsterdamse buren en andere geïnteresseerden, meldt de H.E.. Meer informatie hierover is te vinden op de social media kanalen van de Heineken Experience, zoals hier.
(PvWK)

 

 

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken