Marketeer Heineken Experience Nanne van der Leer over 150-jarig bestaan: 'Over heel 2017 verwachten we 1,2 miljoen bezoekers'
- Food-en-retail
- 22 mei 2017 @ 09:06
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - EvenementFood
- 22 mei 2017 @ 09:06
- Peter van Woensel Kooy
De bezoekersgroei aan de eerste grote Heinekenbrouwerij ter wereld, die aan de Stadhouderskade, nu Heineken Experience noemt marketeer Nanne van der Leer 'fantastisch, maar binnen de muren van dit pand zitten we daarmee vrijwel aan onze tax'. Komende week wordt hier het 150-jarig bestaan gevierd. 'Tot en met 26 mei gaan we een half uur eerder open voor wie eens in de geschiedenis van Heineken wil duiken. Geïnteresseerde volgers van MarketingTribune kunnen zich aanmelden voor een gratis bezoek.' Van Der Leer deelt haar insights, ambities en dilemma's.
1. Introduceer jezelf graag, wat heb je met marketing?
Nanne van der Leer, Marketing & Public Relations manager van de Heineken Experience. Ik heb een PR- en Communicatie-achtergrond, maar het is mooi om te zien hoe de vakgebieden steeds meer samensmelten. Wij storten ons nu vooral op digital- en precision marketing, waarin we de digitale communicatie zo persoonlijk en menselijk mogelijk maken. Want hoeveel we ook kunnen met data, uiteindelijk draait het om mensen.
2. 150 jaar Heineken aan de Stadhouderskade, hoe is het merk gestart?
Heineken is een Amsterdams familiebedrijf, waarin al vier generaties lang gebrouwen wordt. 150 Jaar geleden werd een gloednieuwe brouwerij gebouwd aan de huidige Stadhouderskade. Toendertijd waren hier alleen nog maar weilanden en heette het nog de Buitensingel. Het bedrijf is opgericht door Gerard Adriaan Heineken. Gerard Heineken was een echte man van de tweede Gouden Eeuw van Amsterdam: een ondernemer met een sociaal hart. Hij liep voorop in het moderniseren van zijn bier en brouwerij, droeg bij aan het ontstaan van de moderne -inmiddels traditionele- cafés, was betrokken bij de bouw van het Rijksmuseum, de aanleg van het Vondelpark en ook voor de minderbedeelde Amsterdammers zette hij zich in. In 1988 zijn we hier gestopt met brouwen, omdat het bier te populair was geworden om nog aan de vraag te kunnen voldoen. Vanaf dat moment is het een ontvangstcentrum geworden en in 2008 is het volledig verbouwd tot de Heineken Experience zoals we die vandaag de dag kennen.
3. Hoe groot is Heineken nu, heb je cijfers? Is er groei?
Heineken is gigantisch, maar ik heb het nu vooral graag over de Heineken Experience, want die is immers jarig. Ook die cijfers zijn sinds de afgelopen zes jaar enorm gegroeid. Van 433.212 bezoekers in 2010 tot 1.022.280 in 2016. Wederom zijn we dit jaar gestart met een gemiddelde groei van 16% dus we verwachten dit jaar rond de 1,2 miljoen bezoekers te verwelkomen. Om mee te groeien met die aantallen hebben we nu bijvoorbeeld een exclusieve VIP Bar geopend en een nieuw product in de markt gezet genaamd ‘Rock the City’. Hiermee krijgen bezoekers na onze tour een canal cruise door de Amsterdamse grachten, met een persoonlijke gids, en vervolgens kunnen ze genieten van het uitzicht op de A’dam Toren Lookout. We zitten dus niet stil.
4. De S wordt terug in de gevel gezet. Waarom is deze ooit verdwenen?
De gapende ruimte tussen de letters op het pand, verwijst terug naar een tijd waarin Alfred, of Freddy Heineken, terugkwam uit Amerika met veel kennis over marketing. Hij voorzag dat het weghalen van de apostrof ‘S’ bij zou dragen aan de internationale groeimogelijkheden. Net als de iconische lachende ‘e’. En tot op de dag van vandaag heeft hij hierin geen ongelijk gekregen. De ‘S’ komt voor een week terug, om zo het verhaal van de vier generaties bierbrouwers te kunnen vertellen.
5. Hoe wordt de verjaardag in Nederland verder gevierd?
Is dat een retorische vraag? Met een biertje, uiteraard. En welteverstaan een speciaal 150 jaar brouwsel dat onze bezoekers exclusief mogen proeven. De onthulling van de ‘S’ op de gevel van ons monumentale pand was een feestmoment en gaan we van 22 tot en met 26 mei een half uur eerder open voor de Nederlanders die eens in de geschiedenis van Heineken willen duiken. Geïnteresseerde volgers van MarketingTribune kunnen zich aanmelden voor een gratis bezoek via rsvp.experience@heineken.com.
6. Merkt de markt er ook over de grens iets van?
We vertellen het verhaal van de afgelopen 150 jaar ook aan buitenlandse pers en influencers. We merken dat er steeds meer interesse is in het heritage verhaal. Dat is mooi om te zien. Voor mij als marketeer ook een groot cadeau om nauw samen te werken met de Heineken Collection. 150 jaar aan inspiratie voor de campagnes en activaties die we vandaag de dag doen. Onze bezoekers komen van over de hele wereld, met een gigantisch bereik op social media. Vorig jaar hebben we -onbetaald- zo’n 40 miljoen aan wereldwijd bereik alleen al op Instagram mogen ontvangen.
7. Welk dilemma heb je als marketeer van Heineken in je werk?
Vorig jaar hebben we het jaar afgesloten met de magische grens van een miljoen bezoekers. Die groei is fantastisch, maar binnen de muren van dit pand zitten we daarmee vrijwel aan onze tax. De drukte zorgt er ook voor dat we met andere uitdagingen te maken krijgen, zoals de wachttijden. We hebben een paar maanden geleden onder andere tijdsloten geintroduceerd om zo de bezoekersstromen te reguleren. De kwaliteit van een bezoek gaat voor ons boven de kwantiteit, want uiteindelijk hebben we maar één doel: mensen met rode sterren in hun ogen het pand uit laten gaan.
8. Is er nog andere marketingnieuws?
We hebben begin van dit jaar een campagne gelanceerd, ‘The Best Dam Welcome’. Hiermee willen we benadrukken dat iedereen welkom is in ‘the home of Heineken’ en dat wij niet alleen een attractie, maar ook een local friend zijn voor bezoekers. Hiermee vermenselijken we ons merk. Het creëren van Heineken ambassadeurs bereik je alleen door gepassioneerde mensen met een groen hart het verhaal over te laten brengen. Onze collega’s zijn om deze reden het gezicht van de campagne geworden. Waaronder bijvoorbeeld een collega die al 37 ½ jaar bij Heinken werkt en elke dag nog met dezelfde energie en passie in zijn ogen op kantoor verschijnt (kijk hier, red.). Deze mensen maken werkelijk het verschil.
Daarnaast hebben we net een precision marketing campagne gedaan. We zijn onze mobiele applicatie aan het herontwikkelen, waarin we een extra laag storytelling toevoegen middels augmented reality en bezoekers een gepersonaliseerde kaart van Amsterdam kunnen ontwerpen.
Maar naast alle innovaties op het digitale vlak, focussen we ons vooral op het offline contact. Zo hebben we een Heinekenfan uit Brazilië, naar Amsterdam gevlogen om de Heineken Experience te bezoeken en hem het weekend van zijn leven te geven (zie hieronder, red.). Sindsdien deelt hij elke dag, ik overdrijf niet, minimaal tien berichten op social media over hoe geweldig Heineken is. De engagement rates voor Brazilianen zijn sinds die video hoger dan welk ander land ook.
(PvWK)
Beelden van de pers-vernissage 150 jaar Stadhouderskade x Heineken
Nanne van der Leer, Marketing & Public Relations manager van de Heineken Experience
Creating Heineken Ambassadors: zie hieronder.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- marketeer
- Heinekenbrouwerij
- insights
- Amsterdam
- MarketingTribune
- binnen de muren
- duiken
- ambitie
- Freddy
- 150
- Nanne van der Leer
- geschiedenis
- Stadhouderskade
- volgers
- pand
- dilemma
- Heineken Experience
- bezoek
- gratis
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing