Nederlanders drinken miljoenen liters minder melk
- Food-en-retail
- 30 mei 2017 @ 09:52
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodTrends
- 30 mei 2017 @ 09:52
- Redactie Food en Retail
Ging in 2013 nog 810 miljoen liter melk (houdbaar en vers) en 284 miljoen liter zuiveldrank over de toonbank, in 2017 was dat respectievelijk 747 liter en 264 liter, laten cijfers van onderzoeksbureau IRI zien. Veranderende consumptiepatronen die de foodmarketeer dient te volgen: de Nederlandse melkconsumptie daalt met miljoenen liters.
Dat is een daling van bijna acht procent in volume. Tot de zuiveldrank worden ook karnemelk en drinkyoghurt gerekend. Volgens business insights director Sjanny van Beekveld van IRI in Distrifood heeft de aanhoudende dalende trend niet alleen te maken met veranderende ontbijt- en lunchgewoontes. Daarin wordt het bammetje met kaas en glas zuivel vaker vervangen door groenten- of fruitsalades, soepen, water en vruchtensappen. Ook van warme lunches kijken weinigen in bedrijfskantines meer op.
Hoe goed voor elk
‘De waterconsumptie neemt toe en de slogan ‘Melk is goed voor elk’ wordt niet meer als onbetwiste waarheid aangenomen’, reageert Van Beekveld in Distrifood. ‘Ook in publicaties worden de gezondheidseffecten van melk steeds vaker ter discussie gesteld.’ Hij doelt onder meer op het Canadese boek ‘Got Milked?’ (‘Melk de witte sloper’). Zuivelproducenten en het Nederlands Voedingscentrum denken hier iets genuanceerder over. Een ex-baas van Booking.com wil zelfs megastallen in Brazilië openen om aan de wereldwijd groeiende vraag naar zuivelproducten te voldoen, zoals in de printeditie van MarketingTribune te lezen is die dinsdag 6 juni verschijnt. Maar dat is dan een internationale trend.
(PvWK, bronnen: Distrifood, Voedingscentrum, MT)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Friesland Campina
- water
- food
- bedrijfskantine
- drinkyoghurt
- fruitsalade
- karnemelk
- trend
- melk
- zuivel
- IRI
- Sjanny van Beekveld
- soep
- vruchtensappen
- business insights director
- koe
- lunch
- dalende trend
- zuiveldrank
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing