Smartspotter Pro helpt marketeer bij winkelvloerpromotie

Smartspotter Pro helpt marketeer bij winkelvloerpromotie
  • Food-en-retail
  • 4 mei 2017 @ 15:29
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Soms denk je dat een winkelvloerpromotie tot de puntjes is voorbereid. Maar als je dan achteraf als shopper marketeer in de fysieke winkel gaat kijken, dan denk je: ‘Nee, zo had ik het eigenlijk niet bedoeld’. Om dat vraagstuk meer houvast te geven, is SmartSpotter met een Pro-variant gekomen. Smartspotter Pro stelt leveranciers en retailers in staat om executie op de winkelvloer direct te corrigeren en om merchandise-activiteiten efficiënter uit te voeren. SmartSpotter kan daarbij beschikken over een crowd van enkele tienduizenden 'Spotters'. Een kleine uitleg.

Bovendien bestaat er een innige samenwerking met fieldmarketingpartij Hamilton Bright, meldt SMU. 'We zijn trots dat we door bundeling van krachten beschikken over de meest slagkrachtige buitendienst. SmartSpotter Pro is de snelste partij in de markt en kan op de juiste manier voorzien in alle facetten van sales merchandising', vertelt Maarten Stut, co-founder van SmartSpotter.

Onderuit gaat
Het bedrijf kwam ook al eerder bij ons in het nieuws, onder andere door de constatering dat een flink deel van de winkelvloerexecuties onderuit gaat. Van de 100 winkelvloeracties lopen er ongeveer 25 stuk in de praktijk. Winkelpersoneel begrijpt de opbouw van de display niet goed, het promotiemateriaal staat op de verkeerde plek, noem maar op. Die problemen zijn grotendeels terug te voeren op miscommunicatie tussen handel en industrie. SmartSpotter heeft zich ten doen gesteld om in 2024 al die problemen te hebben opgelost, waarmee er een meeromzet vrijkomt van een miljard euro.

Pro-versie
De eerste versie van oprichters Maarten Stut, Martijn Vegter en Arno Fidder had vooral tot doel om hoofdkantoren meer inzicht te geven op de winkelvloer. Door contact met duizenden shoppers in heel Nederland, en door hen hen smartphone-foto’s te laten nemen van producten, schappen, displays en promoties, krijgen fabrikanten teruggekoppeld hoe de actie op de winkelvloer gepresenteerd staat. Met de nieuwe Pro-versie wordt dus een tandje hoger geschakeld.

'Soms beschikt een retailer of leverancier niet over voldoende middelen om direct actie te ondernemen wanneer de executie op de winkelvloer niet aan de verwachtingen voldoet. SmartSpotter Pro voorziet hierin door op een transparante manier ook direct correcties uit te voeren.'

Ervaringen
In april is een van de eerste SmartSpotter Pro opdrachten voor Swinckels’ uitgevoerd (afbeelding boven). Zowel opdrachtgever Bavaria als SmartSpotter zelf zijn zeer tevreden over de resultaten. 'Om efficiënt te werken moeten we kritisch zijn hoe we onze buitendienst inzetten. Een snelle maar kwalitatieve opdracht als plaatsen van Swinckels’ vlonders tegen een acceptabele prijs past in ons beleid en is derhalve een welkome aanvulling voor onze buitendienst inspanningen',  aldus Guus van Wouden, field sales manager Retail Bavaria.
(bron: Shopper Marketing Update)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken