Witte goud goedkoper - Dag van de Asperge 26 mei

Witte goud goedkoper - Dag van de Asperge 26 mei
  • Food-en-retail
  • 10 mei 2017 @ 08:28
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodActivatie

'Het is de lekkerste en meest unieke groente in Nederland en daarbij ook nog eens erg gezond. Wij willen onze passie graag met heel Nederland delen en organiseren daarom de Dag van de Asperge op vrijdag 26 mei 2017', kondigt de telersclub aan. Voor de fijnproevers van het 'Witte Goud' meer goed nieuws: doordat de eerste oogst vroeger viel, staan de prijzen van asperges onder druk. Werk aan de winkel voor aspergemarketeers.

De prijs van asperges is op groentenveilingen in 2017 ongeveer de helft lager dan in het jaar ervoor. Toen betaalde de inkopper nog 14 euro de kilo, nu is dat ongeveer zeven euro. Goed nieuws voor de aspergeliefhebber, minder goed voor de telers, handelaars en retailmarketeers. In de NRC noemt aspergeverkoper Rick Mengers van de cooperatie Zon Fruit & Vegetables (jaaromzet kwart miljard euro) twee oorzaken voor de lage prijs:
1. het aanbod piek vroeger dan normaal (veel telers liepen half maart al te steken);
2. Pasen valt laat dit jaar.
Zowel in de grote afzetmarkt Duitsland als in Nederland zijn asperges een geliefd onderdeel van de Paasontbijtjes en -brunches en een soort aftrap van het seizoen. Warm weer in combinatie met een late Pasen betejkent dus asperges voor een lagere prijs. Daarnaast worden er steeds meer asperges geteeld in Nederland en door teelt in kassen en blaastunnels is er eerder en groter aanbod.  Kortom een uitdaging voor marketeers om de verkoop op te stuwen.

Een dag als marketingtool
De verkoop wordt allereerst vergroot door een lagere aspergeprijs te lanceren. Daarmee wordt echter ook de marge verkleind. Een tweede tool is de export te stimuleren, nieuwe markten aan te boren en nummer drie is partijen asperges (langer houdbaar) in te blikken. Dan is er meer tijd voor verkoop. In Den Haag is als vierde tool een asperge-pop up store geopend en als vijfde wordt in verschillende supermarkten en groothandels zoals de Sligro 'asperges schillen' met speciale machines aangeboden. De Dag van de Asperge is een zesde marketingtool om de groente een extra verkoop-impuls te geven en om consumenten te inspireren er meer mee te doen en er meer van in te slaan. 'Op Dag van de Asperge op vrijdag 26 mei 2017 zijn overal in het land leuke evenementen, fijne kortingen en aantrekkelijke acties', beloven de telers. En: 'Benieuwd wat er bij jou in de buurt te doen is en welke toffe prijzen we verloten? Kijk op: www.dagvandeasperge.nl.'
(PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken