[onderzoek] Betaalgedrag verandert naarmate men vaker reist
- Food-en-retail
- 26 jun 2017 @ 09:07
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekMarketing
- 26 jun 2017 @ 09:07
- Redactie Food en Retail
De zomervakantie zit eraan te komen. Dat betekent dat miljoenen Nederlanders er massaal op uittrekken om op vakantie te gaan. Betalings- en technologiebedrijf Mastercard zoekt daarom uit hoe we ons financieel voorbereiden en hoe we over de grens betalen. Uit een enquête onder 1000 Nederlanders blijkt dat het betaalgedrag verandert naar mate men vaker reist en ouder is. De ervaren reiziger maakt bijna drie keer zo vaak gebruik van zijn betaalpas in vergelijking met een onervaren reiziger. Een kwart weet niet dat het goedkoper is om met plastic te betalen, dan contant.
Onzeker op reis
Mensen zijn onzeker over de betalingsmogelijkheden als ze op vakantie gaan. Driekwart van de reizigers zoekt voorafgaand aan de reis uit hoe zij op de betreffende bestemming kunnen betalen. Onervaren reizigers nemen twee tot vier keer zoveel contant geld op als ervaren reizigers. Dat komt omdat ze niet goed weten welk betaalmiddel wanneer het beste ingezet kan worden. Die onervarenheid leidt tot onnodige kosten. Drie op de tien reizigers geeft aan onverwachte kosten te hebben gehad vanwege de gekozen betaalwijze op reis namelijk door geld te wisselen en te betalen in een andere muntsoort.
Een kwart van de ondervraagden weet ook niet dat het goedkoper is om met plastic te betalen dan contanten op te nemen met een bankpas of creditcard. 'De voordeligste manier om over de grens te betalen is met een betaalpas. Indien je geld opneemt bij een betaalautomaat, doe dat dan altijd met je bankpas, dat is goedkoper dan met een creditcard. Om zeker te zijn dat je kunt betalen en geld kunt opnemen, adviseren we altijd om naast de bankpas ook je creditcard mee te nemen, omdat die in 210 landen wordt geaccepteerd', aldus Arjan Bol, country manager Mastercard Nederland. De top drie meest genoemde redenen om meer geld op zak te hebben, zijn de onwetendheid dat op vele plekken met bankpas of creditcard betaald kan worden, uit onzekerheid en om controle te houden op de uitgaven.
Ervaren reizigers betaalt slimmer
Uit het onderzoek van Mastercard blijkt dat het betaalgedrag verandert naarmate men vaker reist en ouder is. De ervaren reiziger vertrouwt meer op zijn of haar betaalpassen dan op contant geld en kiest bewust voor een elektronisch betaalmiddel. Ervaren reizigers zijn ook veel beter op de hoogte van de voordelen. Ze maken bijna drie keer zo vaak gebruik van hun betaalpassen in vergelijking met een onervaren reiziger, ondanks dat het bezit van de bankpas en creditcard bij beide typen reizigers gelijk is. De voordelen van een creditcard zijn ook beter bekend bij de frequente reiziger. De automatische verzekering van 180 dagen wordt onder deze groep dan ook vaker gebruikt. Opvallend gegeven is dat mannen bijna drie keer zo vaak gebruik hebben gemaakt van deze verzekering ten opzichte van vrouwen. Reden daarvoor is dat zij vaker met deze pas betalen. (PvWK)
Over het onderzoek
PanelWizard is een onafhankelijk onderzoeksbureau wat onderdeel is van Kien onderzoek. Zij beschikt over een bestand van 30.000 leden van 16 jaar en ouder. In totaal is het onderzoek afgenomen bij 1808 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal zijn 1040 volledige vragenlijsten ingevuld. De uitkomst zal maximaal 3,1% afwijken van de werkelijke situatie, als alle Nederlanders in de doelgroep ondervraagd zouden zijn. Het onderzoek is in april 2017 in opdracht van Mastercard uitgevoerd. (bron: PW)
Over Mastercard
'Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, is een wereldwijd betalings- en technologiebedrijf. We beheren ’s werelds snelste betaalverwerkingsnetwerk, waarmee we consumenten, financiële instanties, winkeliers, overheden en bedrijven verbinden in meer dan 210 landen en gebieden. De producten en oplossingen van Mastercard maken dagelijkse commerciële activiteiten -zoals winkelen, reizen, het runnen van een bedrijf en het beheren van financiën- gemakkelijker, veiliger en efficiënter voor iedereen.'
(bron: Mastercard)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- zomervakantie
- Mastercard
- uittrekken
- betalen
- P
- vakantie
- Price
- gedrag
- trend
- marketing
- gebruik
- ouder
- miljoen
- massaal
- betaalgedrag
- geld
- verander
- Nederland
- betaalpas
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing