Philip Morris wil rookvrije samenleving met Iqos

Philip Morris wil rookvrije samenleving met Iqos
  • Food-en-retail
  • 7 jun 2017 @ 15:08
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • IntroductieConsumenten

Een ambitieus streven van de grootste sigarettenfabrikant ter wereld: een rookvrije samenleving. Philip Morris Holland introduceerde op 7 juni officieel de zogenoemde Iqos op de Nederlandse markt. Platform food&retail publiceerde de primeur al op 20 april jongst leden. Iqos, door PM zelf als IQOS gespeld, is een innovatieve technologie waarmee tabak elektronisch wordt verwarmd in plaats van verbrand. De zogeheten tabak sticks bestaan uit een filter en samengeperste tabak en zijn ontwikkeld om met Iqos te gebruiken. Omdat de tabak niet verbrandt, komt er geen rook vrij maar een damp.

 Er is volgens Philip Morris geen sprake van omgevingsrook of as. Er zou ook minder geur optreden die bovendien niet blijft hangen. 

Kortom, een wondermiddel en een waardig alternatief voor de normale sigaret, zou je zeggen. ‘De uitdaging voor ons was een rookloos, in potentie minder schadelijk product te ontwikkelen dat tegelijkertijd een acceptabel alternatief vormt voor de volwassen roker. Hiermee geven wij invulling aan onze ambitie om een rookvrije toekomst te verwezenlijken en bij te dragen aan de vermindering van de schadelijke gevolgen van tabaksgebruik’, aldus Markus Essing, managing director van Philip Morris Benelux.

Philip Morris claimt ook geen totale riscovrije sigaret te hebben ontwikkeld. De resultaten van langdurig en uitgebreid wetenschappelijk onderzoek wijzen er volgens de rookfabrikant wel sterk op dat Iqos een minder schadelijk alternatief is voor de traditionele sigaret. Zo bevat de damp gemiddeld 90 tot 95% minder schadelijke stoffen dan sigarettenrook. Het gebruik van Iqos is dus niet risicovrij. Wel blijkt uit klinische onderzoeken dat er bij rokers die volledig overstapten op Iqos sprake is van een vermindering van het aantal schadelijke stoffen in het lichaam die zeer dicht ligt bij de niveaus van rokers die volledig stopten.

Kritisch onderzoek
Momenteel is het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) op verzoek van de overheid bezig de onderzoeksresultaten betreffende Iqos kritisch te beoordelen. De uitkomsten worden dit najaar verwacht. Eind vorig jaar werd ook een wetenschappelijk dossier ingediend bij de Food and Drug Administration (FDA) in de Verenigde Staten. Dit onderstreept het belang dat het moederbedrijf Philip Morris International (PMI) hecht aan onafhankelijke verificatie en validatie van haar eigen wetenschappelijke bevindingen.

De ervaringen in de ruim vijfentwintig landen waar Iqos inmiddels is geïntroduceerd, zijn positief. Wereldwijd zijn meer dan 2 miljoen volwassen rokers op Iqos overgestapt. ‘Wij constateren dat Iqos in het buitenland onder volwassen rokers aan populariteit wint’, aldus Essing.

Volgens Essing is ook in Nederland de tijd rijp voor Iqos. ‘Met Iqos hopen wij de nog steeds grote groep rokers te bereiken die ervoor kiest tabak te blijven gebruiken en zich bewust is van de gezondheidsrisico’s die roken met zich meebrengt. Voor deze groep is Iqos een betere keuze’.

Gezien het grote belang dat PMI aan de introductie van Iqos hecht, is gekozen voor een speciale winkel die zich richt op de verkoop van het innovatieve product. Iqos zal daarnaast in tabakszaken in Amsterdam en stapsgewijs in de rest van Nederland worden verkocht.

Lees hier onze primeur van 20 april j.l. over IQOS die intussen ook in het blad MarketingTribune stond

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken