Eyelove-eindbaas Paul Berkelmans: 'Steeds meer briltoeristen uit België'
- Food-en-retail
- 7 jun 2017 @ 09:08
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 7 jun 2017 @ 09:08
- Redactie Food en Retail
Nederlandse brillen zijn bij onze zuiderburen enorm populair. Het aantal Belgische briltoeristen dat speciaal voor het zichthulpmiddel naar ons land komt, neemt snel toe. Nu al verkoopt de Nederlandse prijsvechter Eyelove in de grensstreek de helft van zijn brillen aan Belgische klanten. We spreken Eyelove-directeur Paul Berkelmans: 'Onze brilketen met bijna 150 verkooppunten in Nederlandse drogisterijen en apotheken gaat daarom ook in België haar brillen verkopen en opent dit jaar nog 10 winkels in België. Eyelove is door zijn lage prijzen de snelst groeiende brillenketen van Nederland en verkoopt zo’n 200 duizend brillen per jaar.'
Volgens Eyeloves Berkelmans zette de toestroom aan Belgische klanten het bedrijf aan het denken. 'Wij rekenen als enige keten vaste all-in prijzen en dat is de Belgische klant niet ontgaan. Daarom gaan we ook in België verkooppunten openen. Dit jaar zullen dat er tien zijn, maar dat kan de komende jaren misschien wel honderd worden', aldus Berkelmans. Al jarenlang lokken traditionele optiekbedrijven in Nederland en België klanten met lage prijzen. Eenmaal in de winkel blijken er echter nog dure extra’s bij te komen, zoals ontspiegeling of een kraswerende laag. Daarnaast zijn brillen in België duurder dan in Nederland door het ontbreken van felle concurrentie van brilketens. In Nederland hebben de optiekketens 53% van de markt in handen, terwijl het marktaandeel van de ketens in België blijft steken op 25%.
Prijsrevolutie in brillenland
Eyelove ontketende in Nederland een revolutie door als eerste keten brillen op sterkte te verkopen voor een all-in prijs van minder dan 50 euro. De keten is naar eigen zeggen veel goedkoper dan de concurrentie, omdat het bedrijf de opticien heeft vervangen door een geavanceerde oogmeetmachine. 'Ook heeft Eyelove geen dure winkelpanden, maar verkoopt het bedrijf haar brillen vanuit shop-in shops in onder meer drogisterijen, apotheken en modewinkels. Bijna een half miljoen mensen kochten de afgelopen jaren hun bril bij Eyelove. In slechts zes jaar tijd openden bijna 150 Eyelove-winkels en dat aantal groeit nog ieder jaar hard.'
Meer brillen, minder omzet
Nederland telt ruim 9 miljoen brildragers die per jaar 3 miljoen nieuwe brillen kopen, meldt Berkelmans. De brilverkoop zit al jaren in de lift vanwege de groeiende groep ouderen. Toch daalde de totale omzet van de optiekbranche volgens onderzoeksbureau Panteia vorig jaar plotseling met 3%. Een logische verklaring hiervoor is de toegenomen concurrentie van onder andere prijsvechters, wat heeft gezorgd voor een gemiddeld lagere prijs voor een bril.
(PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- verkopen
- Pearle
- winkels
- drogisterijen
- Eyelove
- klanten
- bril
- zichthulpmiddel
- Paul Berkelmans
- Eyelove
- Nederland
- apotheken
- verkooppunten
- directeur
- grensstreek
- speciaal
- brillen zijn bij onze zuiderburen enorm populair. Het aantal Belgische briltoeristen
- brillen
- brilketen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing