[interview 111] Marijke de Laat en Joris Landa - oprichters en bouillon-experts Bouillon Brothers

[interview 111] Marijke de Laat en Joris Landa - oprichters en bouillon-experts Bouillon Brothers
  • Food-en-retail
  • 28 jul 2017 @ 00:01
  • 13183 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketingInterview

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Voor de 110 eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder. Als nummer 111 interviewt de redactie Food&Retail Marijke de Laat, die met Joris Landa de 'Bouillon Brothers' lanceerde: makers van verse bouillons met een verhaal. Volgens het duo dat recent een eerste winkel opende in de hippe Amsterdamse Houthavens, is er amper iets beters, lekkerders en gezonders te drinken dan hun krachtige homemade bouillons (ook vega). De Laat: 'Wij zijn tot op het bot gemotiveerd om alles morgen nog beter te doen dan vandaag.'

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

Ik ben Marijke de Laat, 35 jaar en woonachtig in Amsterdam. Samen met mijn vriend Joris Landa zijn wij recentelijk Bouillon Brothers gestart. Ik heb een achtergrond in marketing. Ik ben reeds 14 jaar werkzaam in verschillende marketing rollen binnen Fast Moving en Telecom.

2. OK, ten eerste Bouillon Brothers, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait? ‘Brothers’, waarom geen Sisters?

Het idee voor Bouillon Brothers is anderhalf jaar geleden ontstaan tijdens een goed gesprek aan de keukentafel. Het was altijd al onze droom om te gaan ondernemen. Onze waarom zit met name in het bundelen van onze krachten en interesses om zo op een relevante manier in te kunnen spelen op trends.

De krachten en interesses van Joris liggen met name op het gebied van hospitality & operations, die van mij op gezondheid, sport en het bouwen van merken. Op het snijvlak hiervan is Bouillon Brothers opgericht. 

En waarom Brothers en geen Sisters? Broth is het Engelse woord voor bouillon. Daarnaast doen we dit natuurlijk niet alleen. We worden hierbij geholpen door onze ‘Brothers’, ondernemers die – net als wij - tot op het bot gemotiveerd zijn om alles morgen nog beter te doen dan vandaag.

3. Hebben jullie ervaring in de soepwereld? Waarom soep?

Het is geen soep, maar bouillon. Dat is een wezenlijk verschil. Onze bouillons worden gemaakt van veel botten, groenten en kruiden, die voor lange tijd op lage temperatuur pruttelen. Hierdoor worden de gezonde vitaminen, mineralen en andere goede voedingsstoffen afgescheiden, waar bouillon zijn bijnaam magische toverdrank aan te danken heeft. Het is namelijk letterlijk overal goed voor.

Juist daarom zijn we begonnen met bouillon. Omdat er tegenwoordig steeds meer aandacht is voor gezond eten en leven, waarbij het gaat om een natuurlijkere manier van eten. Minder bewerkt en met meer smaak. En daar past bouillon uitstekend in.

Maar goed en gezond eten en zelf bouillon maken kost tijd… En dat heeft de consument niet. Hij kiest voor gemak, snelheid, genieten en beleven. Ook daarin bieden we een relevante oplossing.

4. Is de bouillonmarkt een ingewikkelde, licht graag toe?

Zeker. De consument denkt bij bouillon direct aan dat blokje of zakje. Dit is met name gistextract waar allerlei smaakmakers aan worden toegevoegd om het de met name zoute smaak te geven waar we allemaal zo aan gewend zijn.

Dit heeft niets met de verse bouillons te maken die wij bieden. Onze bouillons zijn bouillons met een verhaal en dat verhaal moeten we gaan vertellen. Dat maakt het complex, maar tegelijkertijd ook erg leuk!

5. Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot? Hebben jullie er baat bij dat er een groot blok reclamebureaus in de Houthavens gevestigd is (ook wel de Madison Avenue van Nederland genaamd)?

We zijn natuurlijk nog maar net begonnen. Maar de eerste tekenen zijn heel positief. Het animo is groot en de reacties goed.

Het feit dat het in de Houthavens barst van de creativiteit en inspiratie stimuleert ons vooral om iedere dag weer dat stapje extra te zetten en alles morgen (nog) beter te doen dan vandaag om zo onze ambitie waar te maken en iedereen in Nederland te stimuleren om 1 kop koffie per dag te vervangen door een kop authentieke bouillon van Bouillon Brothers. Het helpt hierin natuurlijk dat de hippe boys en girls werkzaam bij deze reclamebureaus doorgaans tot de super early adopters behoren. De verwachting is dat zij – als een van de eersten - aan de bouillon zullen gaan… de rest van Nederland volgt dan vanzelf.

Last but not least staan we natuurlijk altijd open voor gave ideeën en creatieve concepten die een bijdrage kunnen leveren aan het waarmaken van onze ambitie… we zitten om de hoek, dus laten we zien in hoeverre we daar baat bij hebben.

6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!

Jazeker. We zijn nu 6 weken open. Het animo is groot en de reacties positief. Daarnaast zijn we - in de tweede week dat we open waren – een van de winnaars van de AH Product Pitch 2017 geworden. Dit betekent dat onze bouillons binnenkort ook verkrijgbaar zijn bij Albert Heijn.

7. Er bestaan ook foodshops als Soup&Zo of je kunt thuis aan de slag met een bouillonblokje of op het werk met noodles van Cup-a-Soup. Hoe ga je daarvan winnen, wat is jullie USP?

Onze bouillon is in geen geval te vergelijken met de blokjes en zakjes die je in de supermarkt koopt. Dit is vooral gistextract waar allerlei smaakmakers aan worden toegevoegd, vooral zout, om het de smaak te geven waar we allemaal zo aan gewend zijn. So far for health benefits… Dat is dan ook direct onze belangrijkste USP’s ook ten opzichte van soep: naast dat het megalekker, caloriearm en duurzaam is, is het ook nog eens letterlijk overal goed voor. Het is oppeppender dan koffie. Het bevat een hoog gehalte gezonde vitaminen, mineralen en andere goede voedingsstoffen. Het houdt de huid jong, en maakt je haar en nagels tot 5x sterker... Het is de perfecte energydrank en afterworkout drink voor na het trainen vanwege het hoge gehalte aan proteïne. Het helpt bij je spijsvertering, versterkt het darmstelsel en verlicht een kater... En het kan altijd. Dus bijvoorbeeld ook voor ontbijt, winter en zomer. Voor iedereen.

8. Wat is jouw lievelingsbouillon? Waarom? Kun je dit recept misschien delen?

Mijn lievelingsbouillon is de Kimsjikidee, vegetarische miso bouillon met kimchi (van Oh Na Mi Kimchi, red.) en taugé… De miso heeft van zichzelf een wat zilte smaak, die heel lekker combineert met het scherpe van de kimchi. De taugé geeft ‘m nog wat extra bite. Kom maar proeven.

9. Spelen jullie in op de biologische vlees- en vega-trend?

We streven naar een zo natuurlijk mogelijke productie, waarin zo efficiënt mogelijk gebruik gemaakt wordt van de ingrediënten met zo min mogelijk waste & impact op het milieu en het klimaat. Daarom sourcen we onze ingrediënten van boeren zo dichtbij mogelijk in de buurt & lokale ondernemers die we kennen, waar we de passie mee delen om morgen alles weer net wat beter te doen dan vandaag.

Naast kip- en kalfsbouillon hebben we ook een vega-variant, de miso. Deze wordt gemaakt van soja & verschillende zeewieren.

10. Hoe gaan jullie verder? Komen er meer zaken, gaan jullie bezorgen?

We zitten zeker niet stil en gaan snel meer zaken openen zodat nog meer mensen kunnen genieten van onze bouillons. Verder kun je onze bouillons nu al online bestellen via onze website, Deliveroo en Thuisbezorgd. Tot snel?

Facebookpagina Bouillon Brothers: klik hier

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 110 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Nagekomen bericht (en film): Bouillon Brothers doet mee met de ‘Pitch & Ride contest’ in samenwerking met automerk Seat. De winnaar van deze contest krijgt €10.000,- investeringsbudget en mag een jaar lang rondrijden in een gloednieuwe Seat Ibiza. BB schrijft hiertoe de wedstrijd ‘#neverbrothalone’ uit. Zie hun pitchfilmpje onderop dit bericht.

(uit het persbericht:)

#neverbrothalone 
'In je eentje bouillon drinken is wel wat ongezellig. Al is het alleen maar om met iemand te kunnen delen hoe gezond je bezig bent;) Met wie wil jij wel eens een bouillon drinken? Die leuke buurman? Je lieve moeder, beste vriend of vriendin? Of die collega die je altijd zo goed helpt? Laat het in de periode 28 juli tot en met 6 augustus 2017 via Facebook of Instagram weten. Vergeet niet de hashtags #neverbrothalone en #pitchandridebouillonbrothers hierbij te vermelden. Voor de meest originele inzending gaat Bouillon Brothers aan de slag om deze gezonde ontmoeting te regelen. De winnaar wordt bekend gemaakt in de week van 14 augustus 2017.' 



 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken