[interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

[interview Ondernemer 109]  Sophie Heldens - country manager reBuy
  • Food-en-retail
  • 14 jul 2017 @ 08:12
  • 7910 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewMarketing

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten -die binnen hun organisatie of als DGA/cmo iets bijzonders uit de grond stampen- aan het woord te hebben gelaten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder. Als nummer 109 interviewt de redactie Food&Retail country manager Sophie Heldens van reBuy. Vanuit Berlijn geeft deze e-retailer een nieuw leven aan bestaande producten en doet zo aan circulaire marketing. Sinds kort bestrijkt reBuy ook Nederland.

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?
Ik ben Sophie en ben sinds maart dit jaar werkzaam voor reBuy als country manager Nederland. reBuy koopt en verkoopt gebruikte elektronica en sinds mei jongstleden hebben we onze webshop ook in Nederland gelanceerd. Marketing is als countrymanager een niet weg te denken instrument om een markt te betreden. Het gaat simpelweg niet zonder. Persoonlijk heb ik affiniteit met marketing zodra ik passie heb voor een concept of product; dit bevordert de creativiteit en de visie. Bij reBuy heb ik een in-house marketingteam waar ik op kan bouwen en die alle marketingkanalen voor Nederland sturen.

2. OK, refurbished-expert reBuy: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit merk om draait?
reBuy is een online platform voor het verkopen en aankopen van gebruikte producten. Wat in 2004 met een idee van twee studenten in een studentenhuis begon, is - met de officiële oprichting in 2009 - uitgegroeid tot een onderneming met meer dan 500 medewerkers en een logistiek centrum dat dagelijks 100.000 producten verwerkt. Met ondertussen meer dan vier miljoen klanten is reBuy nu Europees marktleider op het gebied van gebruikte elektronica.

Achter het ondernemingsconcept staat het model van een circulaire economie. Het doel is om de levensduur van producten te verlengen en daarmee actief verspilling tegen te gaan en verantwoordelijk om te gaan met bestaande grondstoffen. Wij stimuleren de consument door voor hem alles zo eenvoudig mogelijk te maken; zowel bij het kopen en verkopen een eenvoudig proces zonder verzendkosten en tweedehands kopen mét garantie. Om de kwaliteit te garanderen maken we gebruik van een hoogwaardig renovatieproces dat tweedehands goederen volgens hoge kwaliteitsnormen verbeterd. De missie van reBuy is dat refurbished elektronica in de toekomst wordt gezien als het bewuste alternatief voor nieuw- zonder het daarbij afbreuk doet aan uiterlijk en functionaliteit.

3. Werk je samen met een bureau voor jullie marketing?
We maken gebruik van verschillende marketingtools waarbij we nauw samenwerkingen met andere partijen. Echter, de sturing van onze marketing is volledig in-house. Met betrekking tot branding werken we momenteel samen met een agentschap in Hamburg om samen onze corporate design en positionering opnieuw te definiëren. Het vooruitzicht voor 2018 is een nieuwe frisse look.

4. Is de markt van refurbished elektronica in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
De Nederlandse markt heeft veel potentie omdat de consument al actief op zoek gaat naar duurzame en voordeligere producten. De Nederlandse klanten zijn trendbewust en consumeren ook bewust. We hebben onlangs onze webshop in Nederland geopend dus het moet nog blijken hoe ingewikkeld het is.  Wij hopen om net als in Duitsland ook in Nederland reBuy als merk positioneren dat voor professionaliteit en vertrouwen staat. Wat ons daarnaast competitief maakt is onze productenrange. Bij reBuy koop je niet alleen refurbished telefoons, maar ook consoles, speakers, camera’s en zelfs horloges.

5. Je werkt vanuit Berlijn. Leg uit.
Berlijn is de thuisbasis van reBuy. Hier is niet alleen ons administratieve maar ook ons logistieke centrum wat de samenwerking tussen afdelingen bevordert. De Nederlandse markt profiteert hierdoor van alle expertise die het bedrijf in de laatste jaren heeft opgedaan en het is eenvoudig ideeën uitwisselen met het Duitse en Franse team.

6. Wat is je eigen lievelingsdevice?
Ik maak dagelijks gebruik van mijn iPhone 6 die ik ook refurbished van reBuy gekregen heb. Bij ontvangst was ik zelf verrast hoe nieuw het er uitzag. Het brede assortiment van reBuy maakt je wel hebberig dus wellicht dat ik me binnenkort op een nieuwe camera of koptelefoon trakteer.

7. ReBuy opent de webshopdeuren in Nederland, vertel!
Sinds 22 mei zijn wij live met onze webshop. Afgelopen jaar zijn we begonnen met het aankopen van producten van Nederlandse consumenten en we zijn blij om onze klanten nu ook met onze refurbished goederen te bedienen.

8. Wie is jullie grote voorbeeld?
We kijken naar innovatie op het gebied van user experience maar ook naar hoe wij als bedrijf duurzamer kunnen ondernemen. We kijken daarbij niet naar slechts één onderneming maar juist in meerdere sectoren en richtingen.

9. Welke groei hebben jullie voor ogen?
Momenteel zijn we Europees marktleider op het gebied van gebruikte elektronica en deze positie hebben we ook in Nederland voor ogen en onze ervaring en brede assortiment zetten deze visie kracht bij.  
 

web: www.rebuy.nl

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 107 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 

 




     Sophie Heldens, de Nederlandse bazin van reBuy


    Product- en screenimpressie reBuy

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken