Albert Heijn vernieuwt visschap - In lijn met ABN-advies 'visbeleving' naar hoger plan te tillen

Albert Heijn vernieuwt visschap - In lijn met ABN-advies 'visbeleving' naar hoger plan te tillen
  • Food-en-retail
  • 18 jul 2017 @ 08:55
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Bij steeds meer consumenten ligt ’s avonds een visje op het bord. Want vis is gezond, lekker en een goed alternatief voor vlees. Toch weet niet iedereen hoe je vis bereidt en hoe je kunt variëren. Albert Heijn speelt hierop in en vernieuwt deze week het visschap.

Alle producten krijgen een nieuwe verpakking die klanten nog beter de weg wijst. Zo kun je kiezen uit verschillende segmenten zoals bijvoorbeeld ‘Vlugge vis’, ‘Zo in de pan vis’ en ‘Vis door een pasta en salade’. Ook staan er op de verpakking bereidingstips en lekker met… tips. Nieuw in het schap zijn de verse vissoorten leng, koolvis, zeewolf, zalm voor in de magnetron en nieuwe sushisets. Bijna alle visproducten bij Albert Heijn zijn MSC en ASC gecertificeerd, meldt AH. 

Certificering en innovatie
Vis heeft een positief imago, co0ncludeerde het branche-onderzoek van ABN Amro eerder dit jaar. 'De industrie profiteert hiervan, net als van de aantrekkende economie in de EU. Beide zorgen ervoor dat er meer vis wordt gegeten, zowel in Nederland als in de rest van Europa. We zien de export dan ook groeien.' Uit onderzoek van Marine Stewardship Council (MSC) blijkt daarnaast dat consumenten bij FMCG vaker naar merk en prijs kijken dan naar duurzaamheid. Dit geldt niet voor vis: 68 procent van de viseters zegt het belangrijk te vinden om duurzame vis te kopen.  

Visconsumptie verder opkrikken
Het blijft een uitdaging om de Nederlandse visconsumptie verder op te krikken, stelt ABN Amro: 'Retailers blijven op zoek naar aantrekkelijke producten in het visschap. Ook al is het nog op bescheiden schaal, steeds meer supermarkten introduceren speciale counters waar klanten persoonlijk advies krijgen over de aankoop en bereiding van verse vis. Dergelijke initiatieven tillen de totale beleving van vis als productgroep naar een hoger plan. De sector kan zichzelf ook helpen. Door onderscheidende, gemakkelijke en aantrekkelijk ogende  producten en concepten te ontwikkelen. Op alle fronten: van verpakking tot duurzaamheid en bereidingsgemak; ook voor professionele keukens. Denk aan kleinere, handzame porties – of producten die ook minder ervaren personeel kan bereiden.'
AH zet hierin deze week als trendsetter weer een volgende stap.
(PvWK)


Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken