Nederland passeert grens van 500 bierbrouwerijen
- Food-en-retail
- 16 aug 2017 @ 11:46
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Consumenten
- 16 aug 2017 @ 11:46
- Sjaak Hoogkamer
Nederland heeft de magische drempel van 500 bierbrouwerijen gepasseerd. Hiermee is het aantal brouwerijen weer terug op het niveau van de middeleeuwen toen vrijwel iedere stad een of meer eigen brouwerijen kende. Dat stelt de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur (SENB), die begin 2017 is opgericht.
De groei van het aantal brouwerijen in Nederland is opmerkelijk. Begin jaren ’80 zat de biercultuur in Nederland qua aantal op een dieptepunt met ca. 20 brouwerijen. Twintig jaar later in 2000 was het aantal langzaam gegroeid naar 66. Pas de laatste zeventien jaar is de groei explosief geworden. In 2008 werd het aantal van 100 brouwerijen gepasseerd; in 2013 gingen we voorbij de 200-grens; in 2015 groeide de bierwereld naar 387 brouwerijen en nu, in augustus 2017, is de magische grens van 500 brouwerijen in ons land gepasseerd.
Revival
Jan Ausems, voorzitter van SENB: ‘De eerste bier-revival ontstond in de jaren tachtig. Een kleine alternatieve beweging richtte zich op het brouwen van oude bierstijlen, vooral uit België. Aan het begin van dit millennium kreeg lokaal bier brouwen een nieuwe ‘boost’, met het verschil dat brouwers hun bieren met eigen recepten gingen maken. Mede dankzij het internet is lokaal bier brouwen daarna snel populairder geworden, vooral bij de jonge generatie. De opmars van ‘craftbeer’ maakt deel uit van een tegenbeweging in de voedselindustrie, waardoor het kleine, ambachtelijke en lokale product aan populariteit wint.’
Van groot tot klein
Er is een groot verschil in de grootte van de brouwerijen. Er zijn in Nederland een tiental grote brouwers waarvan de grootste een marktvolume produceren van zo’n 90% in de vorm van pilsener. Daarnaast zijn er inmiddels ruim 450 kleine, lokale ambachtelijke brouwerijen bijgekomen, die qua volume relatief kleine spelers zijn. Opvallend is dat met name de recent gestarte kleine brouwerijen worden gerund door jonge, hippe bierliefhebbers. Ongeveer de helft van de 500 brouwerijen bestaat uit zogenaamde huurbrouwers. Dit zijn brouwers die niet over een eigen productiebrouwerij beschikken (eigen brouwketels), maar capaciteit inhuren bij andere brouwerijen, oftewel brouwvolume huren. Deze brouwers brouwen daar wel hun eigen recepturen en zorgen verder zelf voor de verkoop, distributie en marketing van hun bieren.
Over SENB
De Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur is een initiatief van Cambrinus.nl (Jan Ausems, voorzitter), Pinkgron.nl (Harry Pinkster, secretaris), De Bierverbinding (Frans Ruiter, penningmeester), Bieretiketten.nl (Rudi Bakker, bestuurslid) en Birdy Publishing (Fedor Vogel, bestuurslid) in samenwerking met Nederlandse Brouwers (vereniging van Nederlandse brouwers, met Cees-Jan Adema als afgevaardigd bestuurslid) en CRAFT (vereniging van Nederlandse onafhankelijke brouwers, met Constant Keinemans als afgevaardigd bestuurslid).
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing