Start nieuwe actie: boeren en consumenten smeken bij hq AH om duurzame melk

Start nieuwe actie: boeren en consumenten smeken bij hq AH om duurzame melk
  • Food-en-retail
  • 31 okt 2017 @ 16:55
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOPolitiek

Boze boeren en een groep consumenten deelden vandaag tijdens een actie van Milieudefensie, honderden pakken duurzame melk uit bij het hoofdkwartier van Albert Heijn in Zaandam. Milieudefensie wil dat Albert Heijn de boeren extra betaalt voor hun melk, zodat zij milieuvriendelijker kunnen werken. De actie bij AH is het begin van een estafette langs de hoofdkantoren van de zes grootste retailketens

Tijdens de actie ontving het hoofd duurzaamheid van AH het melkpak met duurzaamheidseisen, meldt Distrifood. Bart van Opzeeland van Milieudefensie: ‘Het is de wereld op zijn kop dat klanten van AH nog altijd niet-duurzame melk uit het schap kunnen trekken. Als de keten zo groen is als het beweert dan lijkt mij dit de uitgelezen kans om de daad bij het woord te voegen en alleen nog duurzame melk te gaan verkopen.’

Estafette zes grootste supers
De actie bij AH is volgens Van Opzeeland de eerste van een estafette langs de hoofdkantoren van de zes grootste supers. Want ook bij bijvoorbeeld een formule die zich op de borst klopt wegens duurzaamheid zoals Plus, valt het aanzienlijke niet-duurzame, keurmerkloze productportfolio op. Een keuze van de inkopers. ‘De productie van melk heeft een grote impact op klimaat en milieu. Oerwoud is gekapt voor voer van de koe. Omdat de gemiddelde Nederlandse boer te weinig betaald krijgt voor zijn melk is hij genoodzaakt om te veel koeien te houden. Met een mestoverschot en extra uitstoot van broeikasgassen en fijnstof tot gevolg’, aldus Milieudefensie. Duurzame melk is daarnaast beter voor de weidevogels. Zolang de vraag er naar echter laag wordt gehouden, door een kunstmatig scheef aanbod, blijft net als met het vleesaanbod in de supermarkten de 'foute' variant in stand gehouden. Een geringe prijsverhoging heeft zo zijn voordelen, meent Milieudefensie, ook voor AH. De overheid kan dit bevorderen door de btw op duurzame en gezondere producten te verlagen.
(bron: Distrifood)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken