Btw omhoog: boodschappen duurder
- Food-en-retail
- 9 okt 2017 @ 15:01
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Politiek
- 9 okt 2017 @ 15:01
- Redactie Food en Retail
Het lage btw-tarief gaat van 6 naar 9 procent, meldt De Telegraaf na uitgelekte plannen van Rutte III te hebben opgevangen. Hierdoor worden de dagelijkse boodschappen duurder, net als een bezoek aan horeca, de kapper of een dagje pretpark. Terwijl meer groentenconsumptie vanuit volksgezondheidsoverwegingen door diverse instanties wordt aangemoedigd, worden de kosten hiervoor op de AGF-afdelingen in de retail straks door 9 procent btw omhoog gejaagd.
Een verschillend tarief in de winkels voor gezonde en duurzame artikelen versus ongezonde en niet-duurzame ligt meer voor de hand.
Desondanks wordt deze maatregel genomen omdat er in de volgende regeringsperiode twee belastingschijven komen, waardoor middeninkomens minder belasting gaan betalen. Het hoge btw-tarief van 21 procent blijft gelijk. Vanaf 2019 betalen inkomens tot 68.600 euro volgens welingelichte kringen 36,9 procent belasting. Wie meer verdient valt binnen het toptarief en zal 49,5 procent moeten afdragen, melden verschillende kranten. Gezinnen met kinderen en een lager inkomen worden, naar verluidt, gecompenseerd met verhogingen van onder meer het kindgebonden budget en de kinderbijslag. Dit moet de koopkracht, waarvan marketeers mede-afhankelijk zijn, positief beinvloeden.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- instanties
- volksgezondheidsoverwegingen
- groentenconsumptie
- uitgelekte plannen
- Rutte III
- bezoek
- dagelijks
- boodschap
- horeca
- De Telegraaf
- kosten
- 9%
- 6%
- kapper
- dagje
- divers
- duurder
- btw-tarief
- pretpark
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing