Greenpeace vs Coca-Cola wegens plastic soep

Greenpeace vs Coca-Cola wegens plastic soep
  • Food-en-retail
  • 3 okt 2017 @ 15:59
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMVOCampagnes

Greenpeace opent met 'een wereldwijde campagne' deze week de aanval op Coca-Cola. Volgens de milieuorganisatie zou de organisatie van veel frisdrankmerken ‘bij uitstek verantwoordelijk zijn’ voor de enorme berg aan wegwerpplastic die in oceanen drijft. 'Coca-Cola flest de zee, stop de plastic vervuiling', claimt Greenpeace. Een pittige pay off waar Coke zich heftig van distantieert.

Coca-Cola is verontwaardigd over de beschuldigingen. Een woordvoerder spreekt na raadpleging van het hoofdkantoor in Atlanta de aantijgingen tegen in Trouw, maar geeft toe: 'Vanuit productie en logistiek oogpunt hebben herbruikbare verpakkingen in moderne economieën niet de voorkeur.'

Het bedrijf stelt weinig te zien in statiegeld, maar zegt zich in te zetten voor het recyclebaar maken van verpakkingen. Zwerfvuil is in de visie van Coca-Cola vooral een consumentenprobleem. 'Plastic vervuiling moet voorkomen worden door een goed en effectief inzamelsysteem en door gedragsverandering bij consumenten.' Greenpeace stelt echter in het rapport getiteld ‘Coca-Cola’s plastic geheim’ dat de frisdrankproducent het voortouw had moeten nemen om de branche te veranderen. Coca-Cola brengt jaarlijks 12.000 ton aan plastic verpakkingen op de Nederlandse markt. Hier vertelt Coca-Cola zelf wat men aan zwerfafval doet.
(bronnen: Trouw, Coca-Cola website)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken