[thuisbezorging] Nederlander bestelt voor bijna half miljard aan eten in Q2/'17

[thuisbezorging] Nederlander bestelt voor bijna half miljard aan eten in Q2/'17
  • Food-en-retail
  • 30 okt 2017 @ 10:42
  • 14005 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • LeverancierFoodSmartphone

Nederlanders hebben in het tweede kwartaal van 2017 voor ruim 440 miljoen euro aan maaltijden besteld. Pizza’s waren met afstand het populairst. Daarna volgden grillgerechten, fastfood en sushi, blijkt uit rapportage van ABN Amro over maaltijdbezorging bij mensen thuis. Voor bestellingen bij de pizzeria werd gemiddeld €9,57 per persoon uitgetrokken. Volgens de bank groeit de maaltijdbezorgsector als kool. Je ziet dan ook steeds meer fietsers en -soms electrische- bezorgscooters en -busjes op straat. In 2018 groeit de branche 20 procent. Maaltijdboxbezorgers zijn hierin nog niet eens meegenomen.

Gemiddeld werd €11,40 uitgegeven per persoon. Aan sushi en andere Japanse gerechten werd met €17,69 per maaltijd het meest besteed. De totaalomzet voor heel 2017 zal naar verwachting uitkomen op €1,3 miljard tot €1,4 miljard. Volgend jaar groeit de branche onder meer door de aantrekkende economie met 20 procent, verwacht ABN Amro. De grootste speler in de markt is Thuisbezorgd.nl (foto).

Een derde online
Via deze site werd in 2016 voor €420 miljoen aan maaltijden besteld. Concurrenten als Deliveroo en Foodora zijn volgens de ABN stukken kleiner en moeten ook restaurantketens als Domino’s en New York Pizza met eigen bezorgerdiensten qua maaltijdopbrengsten voor laten gaan. De meeste 
van de thuisbezorgde maaltijden wordt overigens nog per telefoon besteld en slechts 35 procent bestelt online via pc of smartphone. Volgens ABN Amro is er om die reden nog voldoende groeipotentieel voor de sector. Intussen bezorgen ook retailers en partijen als Hello Fresh complete maaltijdboxen en boodschappen steeds vaker thuis.
(PvWK, bronnen: ABN en Distrifood)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken