Albert Heijn voorspelt 'een groen(t)e Kerst'

Albert Heijn voorspelt 'een groen(t)e Kerst'
  • Food-en-retail
  • 7 dec 2017 @ 12:12
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketingOnderzoek

Albert Heijn liet onafhankelijk onderzoek[1] uitvoeren om erachter te komen hoe Nederland dit jaar Kerst viert. Wat blijkt?

De kerstborrel met cocktails is erg populair en groenten overstijgen de status als garnering. Bij negen op de tien Nederlanders spelen groenten een belangrijke rol op het kerstmenu. We geven 23 euro meer uit vergeleken met vier jaar geleden en een derde van Nederland is van plan een keer iemand uit te nodigen aan de kersttafel die hij of zij (nog) niet goed kent.

Albert Heijn onderzocht hoe Nederlanders zich voorbereiden op de feestdagen. Bij die voorbereiding maken 1,5 miljoen thuiskoks gebruik van de Kerst Allerhande, het 'inspiratiemagazine' van Albert Heijn met recepten, stylingtips, foodhacks en trends voor de feestdagen, die vanaf vandaag in de winkels ligt. 

'Het wordt een groen(t)e Kerst'
Acht op de tien Nederlanders onder de 30 jaar associëren Kerst voornamelijk met lekker eten. Groenten zijn de status van bijgerecht overduidelijk ontstegen: bij negen op de tien Nederlanders spelen groenten een belangrijke rol op het kerstmenu. Ook zijn biologische producten voor bijna de helft (44%) onderdeel van de kerstmaaltijd, is een kwart van plan een vegetarisch gerecht te serveren en verdubbelde het aantal vleesvervangers in omvang. Rutger Anema, hoofdredacteur Allerhande (rechts op de zwartwit foto): 'In onze winkels en online merken we duidelijk dat groenten steeds vaker centraal staan in de maaltijd. In de Kerst Allerhande spelen we op deze ontwikkeling in met onder meer een recept voor Biet Wellington, een vegetarisch gerecht met een knipoog naar de klassieker Beef Wellington.'

Kerstborrel nieuwe traditie, kleding nét iets te strak
De kerstborrel, een trend die al een tijdje gaande is in Engeland, wint terrein; dit jaar verwacht meer dan 30 procent van de Nederlanders thuis een kerstborrel te organiseren. Speciaalbieren, cocktails en uitgesproken (natuurlijke) wijnen bij het kerstdiner scoren hoog. Ruim de helft vindt wat we drinken zelfs even belangrijk als de kerstmaaltijd zelf. Mannen hechten overigens nog iets meer waarde aan een lekker drankje dan vrouwen (62% versus 45%). Dit jaar steken we drie keer vaker de barbecue aan ten opzichte van vorig jaar en zet de trend van shared dining door: meer dan de helft van de thuiskoks (53%) laat hun gasten gerechten zelf aan tafel samenstellen. Met al dat appetijtelijke eten en drinken op tafel is het voor velen een uitdaging om maat te houden, ontdekte AH: ruim tweederde eet teveel tijdens Kerst. 'Oeps, 40% van de feestvierende Nederlanders verwacht zelfs meer dan een kilo aan te komen tijdens de feestdagen.'

Nederlandse thuiskok is bescheiden
Een derde van de thuiskoks staat langer dan 3 uur in de keuken voor het kerstdiner. Alle inspanningen ten spijt, bestempelt een vijfde van hen zichzelf als ‘amateuristische kok’ en is een derde onzeker over zijn/haar kookkunsten, vrouwen nog meer dan mannen (38% versus 28%). We beoordelen onze eigen culinaire kwaliteiten gemiddeld met een rapportcijfer van 7,2. Albert Heijn biedt alle thuiskoks ook dit jaar een helpende hand met de WhatsApp-service, die advies en tips geeft tijdens het koken van het kerstdiner. Naast de speciaal voor Kerst ontwikkelde producten die vanaf 11 december verkrijgbaar zijn, biedt Albert Heijn voor de écht zorgeloze thuiskoks dit jaar de Allerhande Kerstbox. Hierin zitten alle ingrediënten en recepten voor een heerlijk viergangendiner voor twee of vier personen.

Oog voor elkaar
Verbinding staat centraal bij Albert Heijn tijdens de feestdagen, want Kerst vieren we het liefst samen. In hoeverre speelt 'verbinding' bij Nederlanders eigenlijk een rol in de aanloop naar Kerst? Naarmate we ouder worden, halveert het belang dat we hechten aan cadeaus en bekommeren we ons liever om mensen die een steuntje in de rug verdienen. Zo is een derde, vanuit de kerstgedachte, van plan iemand uit te nodigen die hij of zij (nog) niet zo goed kent. Als we een extra gast zouden uitnodigen tijdens de feestdagen, kiest ruim een kwart voor een kind dat anders geen Kerst kan vieren. Een (eenzame) oudere is bij één op de vier welkom om aan te schuiven aan de eettafel. Voor iedereen die het gezellig vindt gezamenlijk de Kerst te vieren, organiseren honderden Albert Heijn-winkels en –ondernemers een kerstlunch of diner.
(PvWK)

BEKIJK HIERONDER DE NIEUWE AH KERSTCOMMERCIAL 2017 (bureau: TBWA\)

Meer over food & AH in MarketingTribune 22/'17 (kerst editie - print), 100+ pag genieten.

[1] Onderzoek van bureau Kien onder 1.026 Nederlanders van 25 jaar en ouder (bron: AH)


De eigen chef van AH aan het werk tijdens de Allerhande kerst-presentatie in de AH Loft.
fotocredits boven: PvWK, foto hieronder: AH



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken