Branche in hoger beroep versus opgedrongen Ja/Ja sticker

Branche in hoger beroep versus opgedrongen Ja/Ja sticker
  • Food-en-retail
  • 1 dec 2017 @ 11:52
  • 71223 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenZakelijkPolitiek

Brancheorganisatie MailDB, KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) en reclameverspreider Spotta gaan tegen de uitspraak van de Rechtbank in hoger beroep, waarin de gemeente Amsterdam het gegund wordt een van het landelijke systeem afwijkende sticker in te voeren tegen brievenbusreclame.

De maatregel zou per 1 januari 2018 worden ingevoerd, maar ligt nu door het hoger beroep stil. De uitspraak betekent een ernstige inperking van de 'freedom of commercial speech'. Voor retailers is de huis-aan-huis folder een belangrijk medium voor aanbiedingen, dat bovendien gratis is voor de consument. 

MailDB, KVGO en reclameverspreider Spotta zijn van mening ‘dat een juridische basis hiervoor ontbreekt en dat de belangen van de sector niet of in ieder geval onvoldoende zijn betrokken in de besluitvorming’. Ook vindt men  dat de invoering van de  sticker onzorgvuldig is voorbereid. ‘Mede omdat de inbreng van belanghebbenden is genegeerd of te laat is gevraagd. Hieraan is de rechtbank ten onrechte voorbij gegaan’, meldt de branche in een persbericht. De partners vinden bovendien de uitspraak van de rechtbank onvoldoende overtuigend gemotiveerd. 

Meer in MarketingTribune print-editie
Ondertussen werken de partners, onder voorbehoud van de uitkomst van het hoger beroep, als pilot aan de uitrol van een systeem zoals de gemeente Amsterdam dat lijkt te willen. MailDB is daarnaast gestart met de campagne ‘Zetjebrievenbusopgroen’ om Amsterdammers te voorzien van een ja/ja-sticker. Deze is anders dan bovenstaande. 
Zolang het hoger beroep loopt, staat de rechtmatigheid van de invoering van de sticker niet vast. In de MarketingTribune print-editie (helaas slechts op de mat bij betalende abonnees) meer over deze affaire, die het hele vak raakt.
(PvWK, bronnen: MT, persbericht en Distrifood)


Lees hier: Freedom of commercial speech krijgt knauw: 'Ook andere gemeenten willen folder bannen'

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken