'Hudson's Bay overweegt verkoop Europese bezittingen'

'Hudson's Bay overweegt verkoop Europese bezittingen'
  • Food-en-retail
  • 14 dec 2017 @ 14:48
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Warenhuisketen Hudson’s Bay zou overwegen zijn Europese bezittingen van de hand te doen. Dat geldt zowel voor de Nederlandse warenhuizen als voor de winkels van Inno in België en de winkels van Galeria Kaufhof in Duitsland.

 De overweging blijkt uit een brief die in handen is van De Financiële Telegraaf (DFT). Stemmingmakerij? Deze is namelijk geschreven door de activistische aandeelhouder Jonathan Litt en gericht aan de overige shareholders. Volgens Litt gaan de commissarissen in het bestuur van het warenhuisconcern onderzoeken of Hudson’s Bay wel in Europa kan blijven. Het terugtrekken zou de aandeelhouders direct een bedrag van omgerekend 3,89 euro per aandeel opleveren, aldus de op korte termijnwinsten beluste belegger. Eerder werd de ondergang van V&D ingeluid door graaikapitalisten die de eigen winkelpanden verkwanselden. Dan heb je in mindere tijden weinig ruimte meer als de huur omhoog gaat, zoals ook vele kleine zelfstandigen kunnen bevestigen. Litt wil echter dat Hudson’s Bay zich meer focust op zijn vastgoed en minder op zijn retailactiviteiten.

Tafelzilver verpatsen
Hudson’s Bay Company zag zijn verlies in het derde kwartaal volgens vakmedium RetailTrends bijna verdubbelen, 'tot omgerekend 162 miljoen euro, mede door de hoge investeringen in Nederland. Directeur winkeloperatie Edwin Boer van de Nederlandse tak zei onlangs nog dat alle geplande vestigingen in ons land zeker opengaan.' 

Visie op lange termijn gewenst
De relatief lage koers van Hudson’s Bay van 10,66 Canadese dollars (€7) is Litt een doorn in het oog. Hij zegt volgens DFT dat het vastgoed van de warenhuisketen mondiaal alleen al een waarde van €20,47 per aandeel vertegenwoordigt. 'Litt ziet zijn visie bevestigd door de overname van €21 miljard die het Frans-Nederlandse Unibail-Rodamco, de grootste beursgenoteerde belegger in Europese winkelcentra, gisteren deed.' Maar in plaats van de boel snel leeg te trekken zou je ook je investeringen in de marketing kunnen opvoeren, voor meer winstgevendheid. Misschien zou zijn fractie eens vanaf de fraaie, net gestarte Rokin-vestiging van Hudson's Bay Amsterdam 400 meter door moeten lopen richting Damrak. En daar over het water rechts naar een 17de eeuwse gevel kijken. Daarop prijkt de uit de VOC-tijd stammende spreuk 'De cost gaet voor de baet uyt'. Met sprinkhanen kun je de gracht dempen.
(PvWK, bronnen: DFT, RT en MT)

Lees in de print editie MarketingTribune 22 die dinsdag bij onze abonnees op de mat valt: 'Hudson wil de inspirerendste zijn'

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken