Beperkte verschuiving marktaandelen supermarkten

Beperkte verschuiving marktaandelen supermarkten
  • Food-en-retail
  • 29 jan 2018 @ 11:08
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodOnderzoekMarketing

De behaalde omzetten en marktaandelen van de Nederlandse supermarkten in 2017 zijn definitief bekend. Jumbo laat de grootste groei zien, met een winst van 0,2%-punt. Daarnaast winnen ook Dirk, Plus en Spar marktaandeel.

Onderzoeksbureau Iri meet de marktaandelen al een groot aantal jaren op dezelfde wijze. De verschuivingen in de markt zijn klein in 2017. De groei van Jumbo, Dirk, Plus en Spar gaat vpolgens de onderzoekers ten koste van Albert Heijn, Emté, MCD en Hard Discount. Allen winnen of verliezen 0,1%-punt.

Sterke marktgroei
De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten in 2017 bedraagt in totaal 37,4 miljard euro , een stijging van 3,8% ten opzichte van vorig jaar. Dat is beduidend hoger dan de groei van vorig jaar (+2,5% op basis van 52 weken). De aantrekkende economie en het stijgende consumentvertrouwen zijn ook terug te zien in de bestedingen bij de supermarkten.

Marktdefinitie vervaagt
De opkomst van alternatieve kanalen zet volgens Iri door in 2017. Dit maakt het eenduidig definiëren van de markt waarbinnen marktaandelen bepaald worden steeds moeilijker. IRI meet de marktaandelen inclusief de online en ‘on the go’ verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten. Juist deze twee kanalen hebben het afgelopen jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt.

De opkomst van alternatieve kanalen betekent voor supermarkten enerzijds een verruiming van de markt doordat bijvoorbeeld via online verkopen ook de klein zakelijke klant bediend kan worden. Daarnaast biedt de combinatie van retail en foodservice, ook wel blurring genoemd, kansen op additionele omzet voor de traditionele supermarkt. Anderzijds zorgt de opkomst van pure online players, budgetstores en nieuwe foodservice-concepten voor een toenemende druk op de omzet van het traditionele supermarktassortiment.

Vers wint, Hard Discount verliest gering
Net zoals vorig jaar wordt de marktgroei en de groei van de winnende formules gedreven door de vers categorieën. Met een groei van bijna 5% groeit vers beduidend sterker dan KW of Non-food. Alle versgroepen laten een groei zien, maar groente en fruit blijven de grootste groeidrijvers. Ook de vorig jaar ingezette halt aan de groei van Hard Discount zet dit jaar door. Aldi en Lidl gezamenlijk verliezen 0,1% marktaandeel aan service supermarkten, meldt Iri. (PvWK)

Marktaandelen (%)
retailmerk (alfabetische volgorde)  2016 / 2017
TOTAAL SUPERMARKTEN 100,0 / 100,0
Albert Heijn 35,4 / 35,3
Jumbo 18,5 / 18,7
Superunie 29,6 / 29,6
Agrimarkt 0,2 / 0,2
Coop Totaal 3,1 / 3,1
Deen 2,2 / 2,2
Detailresult 5,5 / 5,6
Dirk van den Broek 3,7 / 3,8
Dekamarkt 1,8 / 1,8
Emte 2,6 / 2,5
Hoogvliet 2,1 / 2,1
Jan Linders 1,1 / 1,1
MCD 0,6 / 0,5
Plus 6,3 / 6,4
Poiesz 1,0 / 1,0
Spar 1,2 / 1,3
'Hard discounters' (Aldi/Lidl) 15,8 / 15,7

Note: Voor de leesbaarheid van de tabel zijn de marktaandelen van beide jaren afgerond op 1 decimaal. Hierdoor is de stijging van bijvoorbeeld Coop (die stijgt van 3,10 naar 3,14) niet zichtbaar.

Over Iri
'Iri Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG en Retail. Iri levert naast marktgegevens vooral ook advies, Shopper studies en Analytische studies, met het uiteindelijke doel om onze klanten te helpen groeien in een uitdagende markt.' (bron: Iri)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken