Curieus EU-besluit treft Nederlandse visserij en beperkt duurzaam aanbod

Curieus EU-besluit treft Nederlandse visserij en beperkt duurzaam aanbod
  • Food-en-retail
  • 17 jan 2018 @ 11:49
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOFoodPolitiek

Met meer stemmen in de EU hebben landen als Frankrijk en Duitsland binnen de EU uit opportunisme een duurzamere visserijvariant uit Nederland getorpedeerd. Marketeers van Nederlandse vis krijgen het rustig.

De euforische reactie van Franse vissers op het verbod op elektrisch pulsvissen is tekenend voor een komende 'visoorlog' met Nederland. Intussen klinkt hier de logische roep om 'Nexit' en betere bescherming van duurzame nationale handelsbelangen.

De Nederlandse kottervisserij heeft woensdag met het surrealistische en onverwachte totaalverbod door het Europarlement op de pulsvisserij een geweldige klap gekregen. Of het verbod er komt, is niet zeker. Nederland hoopt op een doorstart. De affaire toont de makke van de EU. Ons land mag zich dan als een muis naast de olifant op de brug voelen, met goed betaalde baantjes voor de brugwachters en zo nu en dan roepen 'wat stampen we toch hard'. Wanneer de olifant op de brug naar links wil en de muis naar rechts, tuimelt de muis toch naar links. Want de grootste wint altijd, dankzij het overgewicht. En de goed betaalde brugwachters vinden het allemaal wel best. Ze willen zelfs nog wel een grotere, duurdere brug. Enige uitweg: einde brug andere afslag nemen.

Bizarre meerderheid en chefs als marketingtool
Er is nog hoop voor de pulsvissers als Visserijcommissaris Karmenu Vella zijn visserijvoorstellen integraal terugtrekt en snel met nieuwe komt. Europarlementariërs van D66, VVD, PvdA, CDA en ChristenUnie, allemaal fervent voorstander van de pulsvisserij, zeiden dat volgens het AD, een krappe twee uur nadat een opvallend ruime Parlementsmeerderheid (402 voor; 232 tegen bij 40 onthoudingen) de nieuwe vangstmethode met zichtbaar plezier de grond in had geboord. Het trieste van de zaak is dat Nederlandse kotters voor gemiddeld 450.000 euro per schip waren overgegaan tot de energiezuinige pulstechniek waarbij de zeebodem niet wordt omgewoeld en kotters minder diesel slurpen. Met een slimme marketingactie, waarvoor onder andere 200 chefs (waaronder slechts 1 uit Nederland) een petitie tekenden met de intussen betwiste klacht dat pulsvissen tot iets minder smakelijke want 'soms verbrande' vis zou leiden, en door inzet van de vreemde machtsverhouding binnen de EU, wist Frankrijk de bizarre meerderheid te behalen.

Frans machtsmisbruik
De Fransen varen met kleine en verouderde schepen, die het al heel lang afleggen tegen de moderne Nederlandse ‘industriële’ visserij. Daar nog eens een dreigende innovatie bovenop konden ze niet hebben en dus gingen ze er, volgens Schreijer-Pierik (CDA) en Huitema (VVD) in het AD, uit puur eigenbelang compleet voor liggen. 'Dat er milieugroepen in deze coalitie zaten, heeft mij van het begin af verbaasd', aldus D66’er Gerben Jan Gerbrandy. Het vissen met kleine stroomstootjes spaart zoals gezegd de natuur (minder schade aan de zeebodem, minder bijvangst) en is ook milieuvriendelijker dan het gesleep met zware netten, dat veel meer brandstof vergt en dus ook meer CO2-uitstoot oplevert. De marktpositie voor Nederlandse vis wordt nu ondermijnd, investeren in duurzame techniek bestraft en 400 Nederlandse vissersgezinnen komen zonder inkomen, net nu het sinds 2016 weer voor de wind ging met de sector.

Relevantie EU vervaagt
In de Volkskrant wordt al van een 'visserij-oorlog' gesproken. Franse vissers zijn juist 'euforisch' over het makkelijk verkregen verbod elektrisch pulsvissen, tekenend voor 'oorlog' met Nederland die zich nu ontspint. Faillissementen dreigen in visserijsector door het verbod: 'We moeten vechten voor Nederlandse driekleur op Noordzee', tekent dezelfde krant op.  In Nederlandse visserskringen is op social media veelvuldig de roep om 'Nexit' hoorbaar, mede vanwege de voordelen die de Brexit voor Britse collega's blijkt te hebben: eigen viswateren en landsgrenzen. Het zou een metafoor voor de belangen van Nederland kunnen zijn, dat nu nettobetaler is bij de EU en steeds meer problemen opgedrongen krijgt. Agnes Leewis van marketingagentschap het Nederlands Visbureau vat de kwestie samen op Facebook als 'een drama voor de Nederlandse visservloot'.
(PvWK) 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken