Marktaandeel Albert Heijn stijgt opnieuw in 2017

Marktaandeel Albert Heijn stijgt opnieuw in 2017
  • Food-en-retail
  • 24 jan 2018 @ 14:52
  • 6340 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • MarketingWebWinkelen

Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland is gestegen van 35,2% in 2016 naar 35,3% in 2017, gerekend over het hele jaar (bron: cijfers Nielsen). Een nieuw record voor de supermarkt, die in 2017 130 jaar innovatie vierde.

'We sloten het jaar af met een mooie decembermaand die in het teken stond van samen genieten. Op het Allerhande Kerstfestival, met honderden kerstlunches in de winkels en met de drukste periode in de thuisbezorging ooit met meer dan 100.000 bestellingen in één week', schrijft Albert Heijn in het jaaroverzicht. Wat gebeurde er nog meer bij Albert Heijn in 2017? AH:

Innovatie in assortiment

'* In februari introduceerde Albert Heijn het Bakery Café en de Deli Kitchen waar klanten kunnen genieten van lekkere, vers bereide producten die ze zelf kunnen samenstellen en ter plekke kunnen opeten of meenemen voor onderweg of thuis. 
We voerden een flinke suikerreductie door in het schap met frisdrank voor kinderen en het schap met sappen waardoor per jaar 50 miljoen minder suikerklontjes worden geconsumeerd.
* Op het gebied van duurzaamheid behaalden we mooie resultaten zoals het tienjarig bestaan van de AH Foundation en de overeenkomst met Royal A-ware voor het realiseren van een duurzamere en transparante productieketen voor zuivelproducten. 
Voor de tweede keer werd de Product Pitch georganiseerd om jong ondernemerschap te stimuleren, vernieuwend te zijn in het assortiment en klanten te blijven verrassen met vernieuwende producten. Winnaar werd Abel’s Deli.
* De verbeteringen in de eigen merk-producten werden herkend door de Consumentenbond. We kwamen als beste uit de test met onder andere onze vegetarische burgers en aardbeienyoghurt. De Consumentenbond concludeerde daarnaast dat Albert Heijn de meeste en beste aanbiedingen heeft.'

Vernieuwing in winkels, spaaracties en diensten

'* 
Met Appie Today - een social zender met programma’s gemaakt voor en door klanten en medewerkers - sloeg Albert Heijn begin 2017 een nieuwe weg in.

*We introduceerden Rappie en testen sinds december bij AH to go kassaloos shoppen.
Klanten reageerden enthousiast op spaaracties met vernieuwende VR/AR technieken en het in 2017 uitgebreide aanbod ‘Goedkoopjes’. 
* 49 winkels kregen een metamorfose: nieuwe en vernieuwde winkels met veel innovaties op het gebied van format en duurzaamheid, zoals de vernieuwde AH XL in Alkmaar die door onder andere een energiezuinig koel- en klimaatsysteem en 1.500 zonnepanelen CO2 neutraal is.'

Verbinding met klanten en medewerkers

'
Albert Heijn wil mensen in de buurt een plek bieden waar zij elkaar kunnen ontmoeten en iets voor een ander kunnen doen:

* Tijdens de week van de eenzaamheid organiseerden meer dan 500 winkels een lunch voor buurtgenoten.
* Albert Heijn-medewerkers in hun eindexamenjaar konden gebruik maken van gratis examentraining.
* Verschillende winkels legden zich toe op het herkennen en begeleiden van oudere klanten en/of klanten met Alzheimer.' 

(bron: AH)

Afbeelding boven: cover Voortrekkers. Dat is de titel van het boek voor en over het personeel van de winkels van Albert Heijn. Het Boekenschap verzorgde de opmaak, het redactiewerk en het drukwerk. Sinds april 2017 ligt het boek in de schappen van de Zaanse grootgrutter. Meer info hier.


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken