Monsieur Paul (1926 – 2018): uitvinder chef-marketing

Monsieur Paul  (1926 – 2018): uitvinder chef-marketing
  • Food-en-retail
  • 22 jan 2018 @ 12:34
  • 3940 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodMarketingPersonalia

Paul Bocuse (1926 – 2018) kan behalve als gevierde Franse sterrenkok, uitbater van zijn eigen restaurant L'Auberge Du Pont de Collonges, oprichter van talloze andere tentjes en auteur van kookboeken ook als uitvinder van 'chef-marketing' worden gezien.

Totdat topkok Paul Bocuse het eenvoudige restaurant van zijn ouders overnam en er een sterrenzaak van maakte, was de logische plek van zijn collega koks: onzichtbaarheid in de keuken. Het eten werd voorheen vooral op schalen gepresenteerd. Wie de gerechten eigenlijk maakte, leek er weinig toe te doen. Bocuse startte met het opmaken per bord, in plaats van op schaal. Waarmee de foodbeleving aanzienlijk veranderde en 'de klant' in het restaurant een individuelere  'customer journey' ging ervaren.

De omgeving van Bocuse doopte zijn kook- en presentatiestijl Nouvelle Cuisine, Bocuse experts spreken intussen liever van La cuisine du marché. De chef zelf besloot in strak gesteven koksbuis met kraakheldere witte muts uit de schaduw van de keuken te treden en zich te mengen tussen de gasten. Hij zou hierdoor uitgroeien tot de ambassadeur van de Franse keuken in het buitenland. De Fransman wordt ook gezien als de eerste chef die een wereldster werd. 'Eerst en vooral: Bocuse was een absoluut monument van de Franse gastronomie. Een icoon. Je kan dat onmogelijk overschatten', bevestigt Peter Goossens, chef van driesterrenrestaurant Hof van Cleve deze nieuwe vorm van 'chef marketing'. Het optreden van chefs in de tegenwoordige media, de toegenomen waarde van hun persoonsnamen als merk en een serie als 'Masterchef' zijn direct te herleiden naar dit pionierswerk van Bocuse.

'Bocuse heeft van ons vak een nobel beroep gemaakt', reageert collega sterrenchef Alain Ducasse nadat het nieuws over 'Monsieur Paul' doorklonk. De Franse minister van Binnenlandse Zaken Gérard Collomb, maakte van het overlijden via Twitter bekend om een indicatie van de nieuws-importantie in Frankrijk te geven. Bocuse leidde veel chefs op en inspireerde er honderden, waaronder Nederlanders Alain Caron en Ferry van Houten. De laatste zet in zijn restaurant Het Bosch Amsterdam vanaf 22 januari 2018 als postuum eerbetoon Bocuses signature dish Soupe aux Truffes op het menu. 
(PvWK) 

Lees hier meer over de legendarische Bocuse of hier.
Lees hier alles over de legendarische 'Soupe VGE (aux truffes) par Paul Bocuse'.




Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken