De 6 voedingsproducten die in 10 jaar sterkst in prijs stegen

De 6 voedingsproducten die in 10 jaar sterkst in prijs stegen
  • Food-en-retail
  • 19 jan 2018 @ 09:00
  • 4325 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodOnderzoekMarketing

Gezond eten werd sneller duurder dan ongezond eten. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS in samenwerking met het Voedingscentrum. Met aangepaste btw-tarieven is gezonder eten te stimuleren.

De prijs van gezonde voedingsmiddelen als melk, eieren, fruit en noten is de afgelopen jaren in verhouding sneller gestegen dan de prijs van ongezonde voeding. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in samenwerking met het Voedingscentrum berekend. 

De 6 grootste prijsstijgers en de prijsontwikkeling van 2017 ten opzichte van 2007 in percentages:

1. Verse halfvolle en magere melk: +58.6%
2. Eieren: +36.5%
3. Gedroogd fruit en noten: +30.1%
4. Margarine en plantaardige vetten: +29.3%
5. Vers of gekoeld fruit: +28.1%
6. Brood: +20.4%


Om een gezonder eetpatroon te faciliteren, zou de btw op groenten- en fruit kunnen worden verlaagd. Nu is die door Rutte III voor alle food lukraak verhoogd. Ongezonde producten stegen in de meetperiode in doorsnee met 13%. Producten als ijs, snoep en suiker werden zelfs goedkoper. Halfvolle en magere melk toonden met +60% in tien jaar tijd de sterkste prijsstijging. Eieren werden 3% duurder. Voor vers fruit moest 28% meer worden afgetikt. Verse groente steeg met 9% in prijs. In totaal werd een volle winkelwagen 18% duurder dan tien jaar eerder, volgens CBS en Voedingscentrum.
(PvWK)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken