[onderzoek] Consumenten klaar voor meer invloed op voedselprijs
- Food-en-retail
- 13 feb 2018 @ 08:42
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DesignonderzoekMarketing
- 13 feb 2018 @ 08:42
- Peter van Woensel Kooy
ABN Amro en GfK vroegen 1.072 consumenten naar hun informatiebehoefte. Betrokken consumenten willen beter geïnformeerd worden en proactiever invloed uitoefenen op de productie van hun voedsel. 37 procent geeft aan te willen weten welke prijs een teler voor zijn producten krijgt.
Het ging in de test om de informatiebehoefte over vier populaire vruchten: peren, mango's, avocado's en bananen. 37 procent wil weten welke prijs teler voor zijn producten krijgt. Voor consumenten in de leeftijd tussen 18 en 39 jaar is dit zelfs 50 procent. Volgens ABN Amro vinden steeds meer consumenten het belangrijk dat telers een leefbaar inkomen hebben. Bijna een vijfde geeft zelfs aan dat zij graag een mogelijkheid willen hebben om de fruitteler naar eigen inzicht extra voor zijn inspanningen te betalen.
Meer inzicht in verborgen kosten helpt bij maken duurzame keuzes
Betrokken consumenten willen meer inzicht in de fruitketen en hebben de behoefte hierbij proactief invloed uit te oefenen. Dit betekent volgens ABN Amro wel dat zij zich bewust moeten zijn van de productieomstandigheden voordat zij over productiewijze en kostprijs beslissingen kunnen nemen. Zo gebruikt 8 procent van de consumenten wel eens een QR-code op een verpakking om meer over herkomst en productiewijze te weten te komen. Als de consument ook de 'true costs' van een product kent, kan dit volgens ABN Amro helpen bij het maken van duurzame keuzes en de verantwoording voor een hogere prijs. Deze 'verborgen kosten' kunnen inzichtelijk worden gemaakt door de CO2-uitstoot van de productie te kwantificeren of te laten zien wat een product moet kosten voor een leefbaar inkomen voor boeren en telers.
Consumentenparticipatie maakt weg vrij voor duurzame bedrijfsvoering
Consumentenparticipatie in de foodketen staat nog in de kinderschoenen, maar er zijn veelbelovende initiatieven. Zoals het Frans/Belgische concept Het Merk van de Consument, waarbij consumenten bepalen wat een pak melk kost, online stemmen over het inkomen van de boer en zo verantwoordelijkheid nemen voor de productiekosten en prijs van het product. 'Steeds meer consumenten zijn klaar voor meer invloed op de prijzen die zij voor hun voedsel betalen. Vooral jongere generaties hebben een radar voor eerlijke en duurzame productie. Hierbij is het wel cruciaal dat zij de productieomstandigheden begrijpen en de 'verborgen kosten' kennen', vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN Amro. 'Dat biedt kansen om de afstand tussen consument en producent te verkleinen en een productketen meer vraaggestuurd in te richten. Zo kan consumentenparticipatie de weg vrijmaken naar een meer duurzame bedrijfsvoering, een stabielere afzet en vastere marges.'
(PvWK)
Het hele rapport is hier te downloaden.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- initiatieven
- kinderschoenen
- retail
- stemmen
- foodketen
- marketing
- veelbelovend
- consumentenparticipatie
- verantwoordelijkheid
- consumenten
- pak melk
- Het Merk van de Consument
- Frans/Belgisch
- online
- food
- boer
- fruit
- kosten
- inkomen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing