Coop ziet winkelbestand snelst groeien

Coop ziet winkelbestand snelst groeien
  • Food-en-retail
  • 9 feb 2018 @ 09:03
  • 11276 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • OnderzoekWinkelen

Coop is de retailketen die in 2017 zijn winkelbestand het hardst heeft zien groeien, zo volgt uit een vergelijking tussen twee ranglijsten die zijn opgesteld door onderzoeksbureau Locatus.

Het onderzoeksbureau presenteerde onlangs de ‘top-100 formules in Nederland op basis van wvo (winkelvloeroppervlak) januari 2018’. In deze ranking telt Locatus 206 vestigingspunten voor Coop. Precies een jaar eerder, in januari 2017, was het aantal Coops volgens het onderzoeksbureau 186. Dat betekent een stijging van 20 verkooppunten in een jaar tijd en een stijging van 10,75 procent van het winkelbestand.

CoopCompact niet meegerekend
Coop heeft momenteel echter de beschikking over 262 winkels. Volgens Marco Groeneveld van Locatus hebben de onderzoekers de winkels met CoopCompact op de gevel niet meegerekend. ‘Er is een tweede formule van Coop, CoopCompact. Deze is te klein om in de top-100 terecht te komen’, aldus Groeneveld in Distrifood. Locatus telt voor CoopCompact 56 vestigingen met een totale oppervlakte van 23.586 wvo.

Winkelbestand Albert Heijn gereduceerd
Bij de andere grote spelers in de supermarktbranche zijn de verschillen tussen januari 2017 en januari 2018 minimaal. Jumbo heeft volgens het onderzoeksbureau het winkelbestand met twee zien stijgen, namelijk van 579 naar 581. Hetzelfde aantal geldt voor Aldi, dat van 492 naar 494 ging. Bij Lidl gaat het om een stijging van +1 (nu 413). Albert Heijn en Plus hebben daarentegen een winkel minder dan een jaar geleden. De marktleider zag het winkelbestand slinken van 848 naar 847 en Plus van 261 naar 260.

Groei van 20,6 procent
Wat betreft 'wvo' (winkelvloeroppervlak, red.) kenden enkel bovengenoemde formules een stijging, het gevolg van het uitbreiden door de supermarktketens van bestaande winkels. Volgens Locatus heeft Coop met zijn Coop-supermarkten het oppervlak in een jaar tijd met 30.394 wvo zien stijgen, een groei van 20,6 procent. Daarna volgen Jumbo (14.217 wvo/winkelvloeroppervlak meer, +1,94 procent), Lidl (12.211 wvo, +3,10 procent), Plus (10.681 wvo, +3,94 procent), Albert Heijn (10.189 wvo, +0,96 procent) en Aldi (10.183, +2,81 procent). De  omvang van AH XL wordt door Locatus apart aangegeven. Het wvo van de AH XL-formule is sinds januari 2017 gestegen van 122.589 naar 129.562.

Emté en Spar in de min
Meest opvallende dalers in oppervlak zijn volgens het onderzoek Emté en Spar. Bij Emté gaat het volgens het onderzoeksbureau om een daling van 138.680 wvo naar 135.865 wvo. Spar zag het totale wvo dalen met 990 (van 89.740 naar 88.750 wvo).
(bronnen: Distrifood en Locatus rapport)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken